Download de presentatie
GepubliceerdFenna Verhoeven Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Ontwikkeling van het jonge kind
College 3; cognitieve ontwikkeling
2
Programma Cognitieve ontwikkelingsgebied H5 Leren en geheugen
H6 Denken H7 Taal
3
H5 Leren en Geheugen Hoe leer jij?
4
Korte termijn geheugen
Tijdelijke verbindingen tussen zenuwcellen: kort iets onthouden. Probeer onderstaand getal te onthouden
5
Lange termijn geheugen
Informatie kan voor langere tijd worden vastgehouden. - expliciet - impliciet
6
Korte termijn geheugen
Gemiddeld korte termijn geheugen 7 +/- 2 items onthouden 010 – rotterdam – postcode en huisnr HR datum van vandaag tijdstip van de les Chunken!!!
7
Gedrag aanleren Klassieke conditionering Operante conditionering
Modeling Observational learning
8
Klassiek conditioneren
Pavlov Aanleren van reflexen Impliciet Watson oANM
9
Operant conditioneren
Aanleren van gedrag dmv straffen en beloningen Thorndike, Skinner Generalisatie Discriminatie Trial and error 63ysqT5nu0&feature=related
10
Andere manieren van leren
Shaping/vorm geven Latent leren/ onbewust Uit het hoofd leren/ rijtjes leren tafels, naamvallen Imitatie en modeling/observational – Bandura /nadoen Probleemoplossend leren/ inzicht Zelf ontdekken/ zelf leren
11
H6 Denken Wat is denken?
12
Ontwikkeling van denken Piaget
Assimilatie De werkelijkheid inpassen in wat je al weet. Onderbrengen in bestaande schema’s. Accommodatie Denkwijze en gedrag schema‘s aanpassen aan de omgeving.
13
Ontwikkelingsstadia Piaget
Sensorimotorische fase (0–18 mnd) - circulaire reactie - waarnemen effect eigen handelen - object permanentie - egocentrisme Pre-operationele fase (18 mnd-6 jr) - groter cognitief vermogen - gericht op wat is, geen begrip omkeerbaarheid, denkt vanuit eigen gezichtspunt Concreet-operationele fase (6-11 jr) - kan zich andere gezichtspunten voorstellen - meerdere dingen met elkaar in verband brengen Formeel operationele fase ( 11 jaar en ouder) - ruimtelijk denken - abstract denken - logisch denken
14
Geheugen en intelligentie
Geheugen en intelligentie; ‘Het is niet belangrijk hoe groot het is, maar wat je ermee doet’ IQ tests voor kinderen Stanford-Binet WISC RAKIT
15
H7 Taal 4 ontwikkelingsaspecten voor taal: Fonologisch; geluiden
Semantisch; woorden en betekenis Syntactisch; zinsopbouw Morfologisch; verbuigingen en vervoegingen
16
Fonologische ontwikkeling
Comfortgeluidjes; 2 maanden Brabbelen; 7 mnd Eigen taal onderscheiden; 9 mnd sociaal brabbelen; rond 1e jaar
17
Eerste woordjes Vaak mama of papa Benoemen wat het waarneemt
Rond eerste verjaardag 2e woordje Eigen maaksels
18
Meerwoordzinnen 1,5 jaar: tweewoordzinnen 2-3 jaar: langere zinnen
Bij 3 of meerwoordzinnen is de volgorde niet meer vrij
19
Grammatica Language Acquisition Device (LAD) Kritieke periode
20
Babytaal Motherese Veel verkleinwoordjes
Zodat kind het makkelijk kan volgen + affectie tonen
21
Rol omgeving Ouders kunnen kind stimuleren. Bij peuters
en kleuters vooral door vragenstellen, doorvragen en herhalen. Dit is goed voor: Herhalen en vragen zorgt voor het horen van ingewikkelder grammatica Vragen lokt uit tot terugpraten Vraagvorm is een vriendelijke manier om een interactie gaande te houden
22
Belangrijke begrippen
Cognitieve ontwikkeling Korte/lange termijn geheugen Conditioneren; klassiek en operant Ontwikkelingsstadia Piaget Intelligentie ontwikkelingsaspecten; fonologisch, semantisch, syntactisch, morfologisch LAD Babytaal
23
Volgende week College over de persoonlijke ontwikkeling (h )
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.