De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Onderwijsforum 8 mei 2014 Van onderzoek naar praktijk (en terug) Pol Grymonprez.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Onderwijsforum 8 mei 2014 Van onderzoek naar praktijk (en terug) Pol Grymonprez."— Transcript van de presentatie:

1 Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Onderwijsforum 8 mei 2014 Van onderzoek naar praktijk (en terug) Pol Grymonprez

2 Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie S1PB_WV Is een ‘cursus’ woordenschat nodig? nee 1 doel 1) woorden leren (woorden sprokkelen in alle opleidingsonderdelen) (zelfstudie via woordenlijst) (extensive reading) (elektronische oefeningen) ja 3 doelen 1) woorden leren 2) leren over woorden 3) leren woorden leren

3 Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Woorden leren Waarvoor leer je woorden? 1)Receptieve vaardigheden 2)Productieve vaardigheden 3)Vertalen Hoeveel woorden? Welke woorden? Wat is een woord?

4 Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Leren over woorden Leren (door) observeren O – H – E (Lewis 1993/1997) ‘mindset’ wijzigen lesgever -> student input gebruiken voor ‘awareness-raising’ metataal 10 lexicale fenomenen Woordfamilie Woordverbinding Taalhandeling Hyponymie Verwante termen Valentie Synonymie/antonymie Metafoor Perífrasis verbal Culturele referentie

5 Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Leren woorden leren Autonomie bevorderen bij de 4 vaardigheden + vertalen + grammatica ‘strategy learning’ Reflectie i.v.m. mentale lexicon Hoe verzamel en noteer ik woordenschat? Notitiesysteem ontwikkelen (Gram + Lex) Woordenboek leren consulteren (Rec + Pro) Hoe activeer ik opgeslagen woordenschat?

6 Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Lesprocedure 1)Fenomenen observeren 2)Notitiesysteem aanleren 3)Woordenschat activeren 4)Vertalen 6 opdrachten (per twee studenten) Pero desde que el Imbécil cumplió cuatro años quiere apagar las velas, como yo, que le canten el Cumpleaños feliz, como a mí, e invitar a gente, y no se corta ni un pelo a la hora de pedir los regalos que quiere.

7 Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Pero desde que el Imbécil cumplió cuatro años quiere apagar las velas, como yo, que le canten el Cumpleaños feliz, como a mí, e invitar a gente, y no se corta ni un pelo a la hora de pedir los regalos que quiere. + cumplir [x] años + apagar (g/gu) las velas + cantar(le) el Cumpleaños feliz + invitar a gente + no cortarse ni un pelo + a la hora de + pedir (i) regalos

8 Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Pero desde que el Imbécil cumplió cuatro años quiere apagar las velas, como yo, que le canten el Cumpleaños feliz, como a mí, e invitar a gente, y no se corta ni un pelo a la hora de pedir los regalos que quiere. cumpleaños (m) + cumplir [x] años + cantar(le) el Cumpleaños feliz + invitar a gente regalo (m) + pedir (i) regalos vela (f) + apagar (g/gu) las velas

9 Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Pero desde que el Imbécil cumplió cuatro años quiere apagar las velas, como yo, que le canten el Cumpleaños feliz, como a mí, e invitar a gente, y no se corta ni un pelo a la hora de pedir los regalos que quiere. iemandwiliets [el Imbécil] querer [regalos] [apagar las velas/ invitar a gente] [que le canten el Cumpleaños feliz] querer (ie) + INF/que + SUBJ

10 Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Buiten de les zelfde aanpak als in les leren observeren leren noteren niet enkel concentreren op betekenis (R), ook gebruik (P) ‘eye-openers’ Wekelijks 1) Hoofdstuk lezen in de roman studentenvertaling audioversie mp3 2) Oefenpakket: 150 items in 11 oefeningen sleutel + feedback 3) Elektronische oefeningen 4) Monitoraat

11 Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Testen Niet enkel via vertaling 1)Hoe noteer je de onderstreepte woorden in het fragment? cumpleaños, apagar, querer 2)Geef vier verwante termen met ‘cumpleaños’. 3)Vul in: El Imbécil no se c…….. ni un pelo. 4)Wat is een ‘cambio ortográfico’? Illustreer aan de hand van een werkwoord + leg kort uit. 5)Markeer vier lexicale fenomenen in het fragment. Benoem ze en geef kort uitleg. 6)Geef vier woordverbindingen met ‘pelo’. 7)Waarom is ‘Lang zal hij leven’ geen goede vertaling voor ‘el Cumpleaños feliz’? 8)Hoe heet dit in het Spaans? ---------> 9)Wat zeg je als iemand jarig is? 3 soorten vragen 1) Kennisvragen 2) Inzichtvragen 3) Toepassingsvragen Voorbeeldexamen

12 Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Rondvraag: woordenschat per taal N E D F I R S T 1) In welke bachelors komt woordenschat expliciet aan bod? 2) Via cursus of zelfstudie? (boek, oefenpakket, elektronisch) 3) Aansluitend bij welk opleidingsonderdeel? Studiepunten? 4) Gebaseerd op bepaalde inzichten of onderzoek? - hoe zit woordenschat in elkaar? - hoe leren/verwerven we woordenschat? - hoe ‘onderwijzen’ we woordenschat?

13 Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Interessante onderzoekpistes? (nuttig voor onze lespraktijk) 1) Heeft expliciet woordenschatsonderwijs effect op langere termijn? - bij andere vaardigheden - O-H-E vs P-P-P aanpak 2) ….. 3) …..

14 Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie


Download ppt "Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Onderwijsforum 8 mei 2014 Van onderzoek naar praktijk (en terug) Pol Grymonprez."

Verwante presentaties


Ads door Google