Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDina de Valk Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot j.h.van.der.sloot@hr.nl
Kwartaal: 1 Les: 3 Kamer: L03.346
2
Voorbeelden van communicatie
Positief opvoeden:
3
Wat gaan we doen: 1. Vragen / herhaling vorige week 2. Actief leren
3. Jouw speelgoed 4. Kijken naar kinderen. 5. Wat wil je nog leren? 6. Opdrachten voor volgende week.
4
1. Terugblik op vorige week:
Vragen: 1. Wat is je bijgebleven? 2. Wat heb je uitgeprobeerd op stage/prive 3. Waarover heb je discussie gevoerd met je ouder(s), vriend(innen) Welke vragen heb je nog, nadat je het bovenstaande besproken heb!
5
Oefening actief leren zoek op en geef een presentatie: Ervaringsgericht leren + ‘zone van de naaste ontwikkeling’
6
Speelgoed meegenomen? Bedenk een aantal vragen die je kan koppelen aan een stuk speelgoed. Ga een gesprek aan met een medestudent over haar speelgoed.
7
Kijken naar kinderen Presentatie van de literatuur
Baarda deel 1 – blz 29 – 38 Delfos deel 1 - blz 155 – 163 Gesprekken oefenen op kinderen. Drietallen 1 student spoort de ‘foute’ vragen op!
8
Persoonlijke leerdoelen
Wat wil je graag leren/ wat heeft je interesse? Schrijf een copie voor de docent. Maak het CHI
9
Opdrachten voor volgende week.
10
Kenmerken per leeftijdsperiode.
Zie de volgende sheets
11
Kinderen (6 - 8 jaar) Kenmerken van deze leeftijdsperiode:
1. scharnierleeftijd: kinderen komen in de wereld van de volwassenen (abstract denken) 2. Verdieping in de begripsvorming (b.v. dood) 3. Lange termijn geheugen begint te groeien. 4. geen herinneringen van de eerste 6 levensjaren. 5. Kinderen leren lezen en schrijven 6. Kinderen leren schaamtegevoel te herkennen.
12
Kinderen (8-10 jaar) Ontwikkeling nieuwe dimensies (logeren, fietsen)
Schoolprestaties worden belangrijk Spanning – prestatie relatie Kind toont graag nieuwe vaardigheden. Verbanden leggen / symboliek (het is groen en het vliegt) Wederzijdsheid in relaties Relaties snel verbreken en herstellen. Omgaan met leeftijdsgenoten erg belangrijk. Eigen-maken van de maatschappelijke verwachtingen.
13
Kinderen (10-12 jaar) Kenmerken van deze leeftijdsperiode: Groeispurt
Vormen van een sociale identiteit Vorming van vriendschappen Verschillen tussen mensen (en tussen jongens en meisjes) Langetermijn geheugen ontwikkeld Idolen/ voorbeeldgedrag Paradoxale intimiteit Het kind krijgt inzicht hoe anderen hem ervaren. Verzamelen en ruilen is heel belangrijk.
14
gespreksvaardigheden
Ik – boodschap Geen gesloten vragen Actief luisteren (Gordon) Warmte, respect: -positief gebruik van macht-, acceptatie (Rogers) Minimum aan spanning: spelen, humor, tekenen Oogcontact maken Probeer te benoemen wat je voelt en volg wat je voelt.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.