Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
Montessori Lyceum Herman Jordan Woudschoten Chemie Conferentie Effectief Practicum doen met je klas Anne van Emmerik Suzy Maljaars
2
Demoproef ML Herman Jordan Zeist
3
Anne van Emmerik
4
Suzy Maljaars
5
Suzy Maljaars
6
Suzy Maljaars
7
Suzy Maljaars
8
Suzy Maljaars
9
Voorstellen
10
Voorstellen
11
Voorstellen
12
Voorstellen
13
Voorstellen
14
Voorstelrondje Naam Ervaring met practicum Verwachting workshop
15
Programma Inleiding Voorstelrondje Theorie Doe het zelf!
Demoproef Voorstelrondje Theorie Verschillende practica Doel van een practicum Doe het zelf! Nabespreking Doe het zelf! Voorbeeld HU Afronding workshop ML Herman Jordan Zeist
16
Programma Inleiding DOEL: Voorstelrondje
Demoproef Voorstelrondje Theorie Verschillende practica Doel van een practicum Doe het zelf! Nabespreking Doe het zelf! Voorbeeld HU Afronding workshop DOEL: handvatten geven bij het realiseren van een effectief practicum ML Herman Jordan Zeist
17
Verschillende practica
ML Herman Jordan Zeist
18
Verschillende practica
Docenten / TOA practicum: Demonstratieproef Leerlingenpracticum: Apparatenpracticum / vaardighedenpracticum Begripspracticum Onderzoekspracticum ML Herman Jordan Zeist
19
Demonstratieproef Docent en/of TOA: Leerling:
demonstreert handelingen / vaardigheid voert practicum uit (om diverse redenen) Leerling: ziet handelingen neemt waar is geboeid 5 V’s: Veilig Vaardig Verrassend Visueel Verhaal ML Herman Jordan Zeist
20
Leerlingpracticum ML Herman Jordan Zeist
21
Leerlingpracticum Vaardighedenpracticum
Uitvoeren handelingen, kookboek Glaswerk / pH meter / ICT / pipetteren / … ML Herman Jordan Zeist
22
Leerlingpracticum Vaardighedenpracticum Begripspracticum
Uitvoeren handelingen, kookboek Glaswerk / pH meter / ICT / pipetteren / … Begripspracticum Kennismaken met een begrip en helder krijgen van misconcepten Reactiesnelheid / oplosbaarheid / suspensie / … ML Herman Jordan Zeist
23
Leerlingpracticum Vaardighedenpracticum Begripspracticum
Uitvoeren handelingen, kookboek Glaswerk / pH meter / ICT / pipetteren / … Begripspracticum Kennismaken met een begrip en helder krijgen van misconcepten Reactiesnelheid / oplosbaarheid / suspensie / … Onderzoekspracticum Zelfstandig onderzoek doen PWS / scheiden mengsels / gehalte bepaling / … ML Herman Jordan Zeist
24
Waarom practicum? ML Herman Jordan Zeist
25
Waarom practicum? Ondersteuning van de theorie
Leren onderzoeken door middel van experimenten Leren gebruiken van meetinstrumenten en practicumtechnieken Motiveren van leerlingen Kennismaken met wetenschap Samenwerkend leren … ML Herman Jordan Zeist
26
Efficiënt practicum ML Herman Jordan Zeist
27
Efficiënt practicum Is een practicum met een doel
ML Herman Jordan Zeist
28
Doel van een practicum Hoe duidelijker het leerdoel wordt beschreven, hoe helderder het voor de leerling is om er aan te voldoen, en hoe makkelijker het is om het practicum te begeleiden (en na te bespreken of te beoordelen) Je gaat het pas zien als je het doorhebt – Johan Cruijff Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd – Johan Cruijff ML Herman Jordan Zeist
29
Voorbeelden leerdoel Werken met een buret
Stofeigenschap hydrofiel herkennen Opstelling elektrolyse kunnen maken Onderzoeksvraag opstellen Verslag schrijven in wetenschappelijke taal Leerdoel van demo? ML Herman Jordan Zeist
30
Doe het zelf! ML Herman Jordan Zeist
31
Doe het zelf! Soort practicum Stel een leerdoel / leerdoelen op
Stel vast welke voorkennis nodig is Past beschrijving practicum bij leerdoel? Zo nee, corrigeer het voorschrift / vul aan Controle leerdoel gehaald ML Herman Jordan Zeist
32
Doe het zelf! Soort practicum Stel een leerdoel / leerdoelen op
Vaardighedenpracticum Begripspracticum Onderzoekspracticum Soort practicum Stel een leerdoel / leerdoelen op Stel vast welke voorkennis nodig is Past beschrijving practicum bij leerdoel? Zo nee, corrigeer het voorschrift / vul aan Controle leerdoel gehaald Samenvatting artikel Robin Millar Vul vragenlijst in Groepjes van 2 – 3 Tijd: 20 minuten Uitkomst wordt plenair besproken Overleg met buurman / buurvrouw / Anne / Suzy Noteer een inzicht voor jezelf ML Herman Jordan Zeist
33
Nabespreking Doe het zelf
ML Herman Jordan Zeist
34
Nabespreking Doe het zelf
Opvallende zaken? Nieuwe inzichten? ML Herman Jordan Zeist
35
Activeren voorkennis Voorbeeld practicum Hogeschool Utrecht
ML Herman Jordan Zeist
36
Afronding Bronnen Feedback Contact ML Herman Jordan Zeist
37
Bronnen Effectief practicum doen: Robin Millar artikel 25 (2009), Practical Activity Analysis Inventory ML Herman Jordan Zeist
38
Bronnen ‘Docentenproeven in het scheikunde-onderwijs’, Ted van Deventer en Hans Haarsma Berg, E. van den, Buning, J. (1994). Practicum: leren ze er wat? NVOX, 19(6), ‘Show de Chemie’, uitgave VNCI ML Herman Jordan Zeist
39
Feedback Doel: handvatten voor het realiseren van een effectief practicum app.gosoapbox.com Join Now Access Code dio 2015 ML Herman Jordan Zeist
40
anne.vanemmerik@hu.nl smaljaars@hermanjordan.nl
Contact ML Herman Jordan Zeist
41
ML Herman Jordan Zeist
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.