Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMartha van den Pol Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
2
Onder cultuur verstaan we een collectieve mentale programmering (software of the mind) welke groep onderscheid van anderen door normen, waarden rituelen en opvattingen.
3
http://www.youtube.com/watch?v=LB5 utwRnfH4&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=LB5 utwRnfH4&feature=related
4
Shell Rabobank Philips KPN ING Groep Ahold Unilever Air France-KLM ABN Amro DSM
5
Categorie minder dan 1000 medewerkers: Rijk Zwaan Red Bull Nederland SBR PSW Midden- en Noord Limburg Convenient Stichting Geriant Mulder Obdam Bouw B.V. RIBW ZWWF CSG Prins Maurits Stichting De Parabool
6
Criteria Voorkeur gevoel
7
Top 10 vakantie wonen
8
vakantie wonen 1.Frankrijk 2. Duitsland 3.Spanje 4. Oostenrijk 5. België 6. Italië 7. Turkije 8.Griekenland 9. Tsjechië 10. Verenigde Staten 1. Noorwegen 2. Zweden 3. Nieuw-Zeeland en Ierland 5. Finland 6. Denemarken en Canada 8. Oostenrijk 9. IJsland 10. Duitsland
9
Gedrag van mensen en groepen in een organisatie voor zover bepaald door gedeelde waarden en normen Geen beschreven kenmerken;onbewust proces Gaan deel uitmaken de persoonlijke cultuur
10
Gedrag gewenst/ongewenst Kleding Taalgebruik Bezoeken van kroeg Gebruik logo Extern; gericht naar de buitenwereld gebruik logo etc. Intern; gericht op medewerkers
11
4 type culturen 1 Machts(Zeus)cultuur- sterke leider, kleine Org. regels niet zo belangrijk; eenmanszaak 2 Rol(Apollo) cultuur – rol /positie erg belangrijk, bureaucratie sterk geregelmenteerd;zorg 3 Taak(Athene)cultuur - resultaat belangrijk vnl org die moeten overleven “getting things done!!” Gericht op klanten projecten 4 Persoonsgerichte cultuur Dionysos - professionele bureaucratie, geen echte leider, individu staat centraal. Medische specialisten
12
hoge graad van samenwerking + lage graad van machtsspreiding in het bedrijf staat de topmanager centraal (vaak de eigenaar-oprichter) hij is doorheen alle functies in het bedrijf aanwezig. Expliciete regels zijn quasi onbestaand omdat de topmanager bijgestaan door enkele vertrouwelingen de beslissingen neemt. Voordelen zijn de snelle besluitvorming, de sfeer van vertrouwen, de emotionele betrokkenheid en de allesbehalve bureaucratische structuur. (vooral kleine en/of jonge bedrijven maar ook in oudere/grotere familiebedrijven.)
13
lage graad van samenwerking + lage graad van machtspreiding regels en procedures zorgen voor een stabiele en voorspelbare omgeving. Elke werknemer heeft zijn eigen verantwoordelijkheden en zij worden op grond hiervan op een objectieve manier beoordeeld. De functie is belangrijk, niet zozeer het individu dat die ambt op dat moment toevallig bekleed. (vooral voor grote bureaucratische organisaties met strikte lijnstructuur)
14
hoge graad van samenwerking + hoge graad van machtspreiding hoge mate van taakgerichtheid en professionaliteit, teamwerk wordt sterk aangemoedigd. Eerder van het matrix-type. Ze werken met projectgroepen die even snel ontbonden worden als opnieuw samengesteld en die hun bewust zijn van hun grote zelfstandigheid. Flexibiliteit staat hoog aangeschreven. (vooral in snelgroeiende kennisindustrieën waar accurate probleemoplossing in een dubbelzinnig en snel veranderende omgeving centraal staat/
15
lage graad van samenwerking + hoge graad van machtspreiding zij geven de voorrang aan het individu, elke leidinggevende is eerder een collega dan een superieur waardoor het erg moeilijk is om dionisische werknemers te motiveren of leidig te geven. (de mate waarin de leiding de ondergeschikte toch kan motiveren is gebaseerd op gezag en niet op macht) Binnen dit cultuurtype is het zeer moeilijk om tot teamwerk te komen, de kwaliteit van eigen prestatie domineert en wat de andere er over denken speelt geen rol. (vooral bedrijven met hoog opgeleide professionals zoals R&D afdelingen in grote bedrijven, artistieke sectoren, maar ook in een aantal kleine dienstverlenende bedrijven)
16
Mentaliteit Regels en routine Voorkeuren collegialiteit
17
Gedrag wat gedragen wordt door een organisatie Mentaliteit, hard werken Kaizen, verweven van bedrijfs met persoonscultuur
18
Terugkerende handelingen op dezelfde manier laten verlopen, minder fouten Subcultuur per afdeling anders Flexibiliteit vereist
19
Prioriteitstelling;wat doen we eerst Officieel vastgelegd in beleid;onofficieel mentaliteit Bureaucratie vs. Klantgerichtheid Recht van de sterkste Vervreemding kans aanwezig http://www.youtube.com/watch?v=xSK4 VekArKA&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=xSK4 VekArKA&feature=related
20
Informele communicatie Sfeer gevoel van bij te horen officieel-informeel zakelijk-sociaal Koud-warm Hangt samen met doel organisatie Goede sfeer zorgt voor voortdurende verbetering
21
Man vrouw Autochtoon allochtoon Jong oud Stad dorp Religie atheist Middelbaar onderwijs hoger onderwijs Taalgebruik recreatie
22
Manager Beheert Kopie Onderhoudt Controle Doet wat opgedragen Vermijdt risicos Hoe en wanneer Leider Innoveert Orgineel Ontwikkelt Richt op mensen Volgelingen Innerlijke stem vertrouwen
23
Sterke motivatie Verlangen om leiding te geven Eerlijkheid en oprechtheid Zelfvertrouwen Intelligentie Vakkennis Noem zo’n leider....
24
Charismatische leider;leider die enthousiast,zelfbewust, persoonlijkheid en acties beinvloed mensen Visionair leider;verwoorden een geloofwaardige realistische koers Teamleider;begeleiden van een team met verschillende rollen
26
1. Boegbeeld 2. Leider 3. Liaison-functionaris 4. Waarnemer van informatie 5. Verspreider van informatie 6. Woordvoerder 7. Ondernemer 8. Oplosser van strubbelingen 9. Verdeler van middelen 10. Onderhandelaar Management Classics } Interpersoonlijke contacten } Informatie } Besluitvorming
28
Wat is macht Wie geeft macht Wie wil macht Hoe krijg je het ;hoe raak je het kwijt
29
Macht bestaat niet uit hard of dikwijls slaan, maar uit raak slaan Kennis is macht Een druppel tederheid is meer dan geld en macht Wie zijn macht wil bewaren, moet haar niet tonen Laat uw wil niet bulderen, als uw macht slechts fluisteren kan
30
Formele macht;iemand anders bepaalt de regels;vaak afgesproken ; Zaken paus Sanctiemacht;gebaseerd op straf hoger iemand kan een lager iemand straffen;leger Beloningsmacht; bonus susteem, belonen;vb verzekeringen modelmacht;rolmodel verering;verering Expertmacht;kennis en kunde;ict
31
hoofdstuk 3 propper artikel:achtergrondinformatie deel 2
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.