Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGodelieve Lambrechts Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Vlaanderen Vakantieland Studienamiddag VVSG ‘lokaal toerismebeleid’
2
Agenda Achtergrond & strategie Vlaanderen Vakantieland aanpak
3
Achtergrond & strategie Knelpunten van elke bestemmingspromotie: 1.Veel partners voor toeristische promotie Toerisme Vlaanderen, provincies, regio’s, toeristische ondernemingen,belangenverenigingen,…bepalen allemaal samen het product, niemand is de baas 2.‘Ons product is niet ons product’ heterogeen, kleinschalig (soms een hobby), geen controle over prijs, aanbod, kwaliteit 3.‘Onze klant is niet onze klant’ Maar de klant van onze sector
4
Achtergrond & strategie Vlaanderen Vakantieland = ons antwoord op deze knelpunten Rekeninghoudend met al die omgevingsfactoren én alle bevoegdheden, toch effectief campagne voeren. Doelstellingen: = 1. Ervoor zorgen dat Belgen een positief beeld krijgen over ‘vakantie in eigen land’ (imago van Vlaanderen als vakantiebestemming verbeteren) = 2. Ervoor zorgen dan zij overnachten en dus klant van de sector worden (boekingen stimuleren)
5
Achtergrond & strategie Voor 1998: Toerisme Vlaanderen, de provincies en regio’s elk hun eigen toerismewerking in het binnenland Versnipperde inzet van middelen Diverse strategieën & positioneringen Rudimentaire adresbestanden bij iedereen Na 1998: één gemeenschappelijke aanpak om vakanties in eigen land te stimuleren Vooroordelen wegwerken: Belg denkt alles te kennen in Vlaanderen en denkt er niet aan om te overnachten De potentiële verblijfstoerist beter leren kennen Vlaanderen Vakantieland als koepelmerk
6
Achtergrond en strategie Vandaag ook heel belangrijk: Groeiende overnachtingcijfers, maar dalend marktaandeel 200220042006 Vlaanderen34,734,433,8 Wallonië21,0 19,1 Buitenland44,344,647,1 Bron: Reisgedrag van de Belgen, 2006
7
Vlaanderen Vakantieland is … Een mix van: 1.Imagowerking en verkoopsondersteunde acties om ‘mensen goesting doen krijgen om een korte vakantie IN VLAANDEREN te boeken’ - via radio, TV (o.a. Vlaanderen Vakantieland) - via guerilla-acties - cross-mediale campagnes - via e-marketing en virale acties 2. Twee centrale dragers met een veelzijdig productaanbod - website www.vlaanderen-vakantieland.be (alle vergunde logies)www.vlaanderen-vakantieland.be - brochure Vlaanderen Vakantieland (betalende logies), inclusief Vlaanderen Vakantiecheque + promotie/lanceringscampagne
8
Imago Vlaanderen Vakantieland op één Het mooiste dorp Guerilla-actie aan stations
9
Vlaanderen Vakantielandbrochure 2009 437 arrangementen
10
Vlaanderen Vakantieland mailing Oplage: 200 000 ex (klantendatabase: postadressen) Drop: 30 januari 4 manieren om het boek aan te vragen: verwijzen naar de DVT
11
Vlaanderen Vakantieland e-mailing Oplage: 180 000 ex (klantendatabase: e- mailadressen) Verzending: 28 januari E-mail met link naar de on line bestelbrochure vragen: verwijzen naar de DVT
12
Vlaanderen Vakantieland POS Bij alle erkende DVT’s en postkantoren Verspreiding 2008:
13
www.vlaanderen-vakantieland.be gemiddeld aantal bezoeken per maand (2008): 70 000
14
E-mailings
15
Resultaten: redemptie brochure = 26,1 % (basis = boekers) = 34,8 % (basis = boekingen)
16
Resultaten: redemptie brochure = 28.421 personen die een verblijf geboekt hebben = 37.797 boekingen brochure + website Enkel brochure: 15 804 boekers Enkel brochure Brochure + e- mail Website + brochure Totaal Aantal (N)63.98416.20228.583 108.769 Redemptie (%)24,731,326,4 26,1 Aantal boekers (N)15.8045.0717.54628.421
17
Resultaten: redemptie website & e-acties = 21,6 % (basis = boekers) = 31,4 % (basis = boekingen) Enkel on line: 31649 boekers
18
Resultaten: redemptie website & e-acties De personen die op basis van de e-mailings/website een verblijf zoeken, boeken frequenter een tweede verblijf in vergelijking met de brochure. Op basis van ‘brochure’21,0 % Op basis van ‘e-mailings/website’32,8 %
19
Resultaten: redemptie website & e-acties Respondenten zijn jonger, maar niet echt jong e-mail/ website 2008 Brochure 2008 % Respondent < 45 jaar2412 Respondent 45 – 54 jaar3427 Respondent 55 – 60 jaar2220 Respondent > 60 jaar2142 Totaal100 Gemiddelde leeftijd (jaar)5157
20
Waar wordt geboekt? 2008 E-mail 2008 brochur e 2007 E-mail 2007 brochur e 2006200520042003200220012000 %%%%%% Kust21233332 35 39494841 Groene regio’s69705762605854524143 Kunststeden107 69711910 15
21
Welke acties? = Afhankelijk van de doelgroep en motivatie van de klant: het zich volledig ontspannen en zorg dragen voor zichzelf en anderen (‘care’) het willen connecteren met anderen (‘share’) het ontdekken, kennis en vaardigheden verruimen (‘dare’)
22
ZIN OM JEZELF/ELKAAR TE VERWENNEN Bubbelen & Babbelen
23
ZIN IN AVONTUUR? O.a. Paardrijden in Vlaanderen
24
SAMEN OP STAP Vriendinnenweekend
27
Producten die het meest aansluiten bij de behoeften van de consument
28
Historiek en traditie Wat? - Vlaamse volkskunde vb karnaval -Religieus erfgoed vb begijnhoven -Slagvelden WO1 Trends? -In een hectische samenleving grijpt men terug naar eenvoud en traditie. -interesse in immaterieel erfgoed Zeker doen -Vertel een authentiek verhaal waarmee de bezoeker zich kan identificeren
29
Decor en sfeer Wat? -markten, water, terrassen, monumenten, gevels in de steden -Strandpromenade Trends -Stad op andere manier ontdekken met nieuwe media vb gamen of aparte vervoermiddelen vb segway Zeker doen - Zorg voor gebruiksvriendelijkheid van de multimedia en de vervoersmiddelen
30
Patrimonium Wat? -Unesco-werelderfgoed -Art nouveau -Religieus erfgoed -Vlaamse wandtapijten Zeker doen -Stel je erfgoed open -Verbind educatie met entertainment (edutainment)
31
De kunsten Wat? -Oude en hedendaagse schilderkunst -Podiumkunsten -Galerijen, literatuur, muziek, culturele festivals Trends? - Er zijn geen die hard culturo’s meer. Probeer een mix van cultuur en lifestyle aan te bieden. -Oude en hedendaagse kunst worden gecombineerd. Zeker doen - Bied op websites, folders brochures informatie aan over cultuur én lifestyle
32
Lifestyle Wat? -Shopping -Op hotel, restaurant en café gaan -Uitgaan -Wellness Trends -Horeca wordt een beleving op zich. -Veel belangstelling voor horeca in historische gebouwen. Zeker doen - Overweeg het idee om bij zoeken naar herbestemming van gebouwen ook een horecafunctie (kerk in Mechelen wordt een hotel in juni)
33
Eten en drinken Wat? -Gastronomie -Streekproducten: bier, chocolade, witloof Trends? In het licht van nostalgie geniet men terug van grootmoeders gerechten en vergeten groenten. Zeker doen -Pak uit met de producten die voor jou regio, stad of gemeente kenmerkend zijn -Zet horeca aan om met lokale producten aan de slag te gaan
34
Made in Flanders Wat? -Producten van bij ons: mode, design, bier, strips Trends? Mensen zijn geïnteresseerd in het productieproces. Zeker doen - Maak bezoeken van bedrijven en ateliers mogelijk, bv. brouwerij PALM
35
Actief recreëren Wat? Fietsen, wandelen, varen, golfen Trends -Gebruik van nieuwe media vb geocaching Zeker doen -Ontwikkel laagdrempelige activiteiten met een uniek karakter. Vb blote voetenpad, nieuwjaarsduik
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.