De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van."— Transcript van de presentatie:

1 1 IT Service Management Theorie (1)

2 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van tooling voor Business service management

3 3 Toenemend belang van wendbaarheid Concurrentiepositie, maar ook Puur overleven => Noodzakelijk om bedrijfsprocessen snel aan te kunnen passen => Flexibele, wendbare IT nodig IT veelal van vitaal belang voor bedrijfsprocessen Uitdagingen –Gedistribueerde bedrijfsprocessen –Gedistribueerde IT-voorzieningen (incl. uitbesteden!)

4 4 De handschoen oppakken... Van beheer van ‘dozen’ naar beheer van IT resources vanuit business perspectief IT-professionals: van techneuten die reageren op business behoeften naar value creators voor de organisatie, die meehelpen de strategie uit te voeren. Begrip van bedrijfsprocessen Begrip hoe IT infrastructuur deze ondersteunt => Inzichtelijk maken van relatie tussen bedrijfsprocessen en IT !!

5 5 Trends in systems management Overzicht: Van fysieke topologie naar logische topologie Inzicht in impact van performance en beschikbaarheid van IT componenten op business services / bedrijfsprocessen => Ondersteunen van overeengekomen SLA’s –Performance –Beschikbaarheid => Juiste prioritering van acties en resources Inzicht in samenhang van bedrijfsprocessen Integratie met andere bedrijfsproces-informatie

6 6 Bouwblokken CMDB (ITIL!) –Alle(!) assets –1 informatiebron –Basis voor adequaat IT Service management Automatic discovery –Continu en automatisch verzamelen informatie –Vullen en bijwerken CMDB Service impact modellen –Relaties en afhankelijkheden tussen IT resources en business services processen inzichtelijk –Deels “automatisch” impact analyseren: bv. wat gebeurt er met mijn bedrijfsprocessen als deze server down gaat?

7 7 Relatie bedrijfsprocessen en IT Weergave van: - Activiteiten - Business proces activiteiten - Subactiviteiten - plus: Service impact modellen toegepast op bedrijfsprocessen

8 8 Service Impact Model Modelleren van de relaties tussen IT resources en business services


Download ppt "1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van."

Verwante presentaties


Ads door Google