Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGuus Smets Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Ontwikkelingen Overheid.nl Hans Flier Directie Burgerschap en Informatiebeleid - BZK
2
Overheid.nl Biedt informatie over overheidsorganisaties m.b.t.: – Contactgegevens (‘Staatsalmanak’) – Diensten en producten (Samenwerkende Catalogi) – Algemene bekendmakingen/kennisgevingen (Staatscourant, gemeenteblad ed.) – Wet- en regelgeving (wettenbank) – Open data Vier nieuwe ontwikkelingen in de komende tijd
3
1. Digitaal 2017: elektronische bekendmaking Regeerakkoord: De dienstverlening door de overheid moet beter. Bedrijven en burgers kunnen uiterlijk in 2017 zaken die ze met de overheid doen, zoals het aanvragen van een vergunning, digitaal afhandelen. -> Alle wettelijk voorgeschreven bekendmakingen/kennisgevingen worden digitaal -> Ter inzage leggen wordt digitaal publiceren
4
Waarom digitaal bekendmaken ? Veel bekendmakingen nu nog in huis-aan-huisbladen en (regionale) dagbladen – Lastig te doorzoeken – Beperkt bereik door bezorggebied, bezorgproblemen, NEE-NEE sticker Veel verwijzingen naar stukken die op het stadhuis/provinciehuis ter inzage liggen – Lastig in te zien door afstand en openingstijden Elektronisch publiceren bespaart administratieve lasten – 178 mln per jaar voor burgers en bedrijven
5
Hoe digitaal bekendmaken? Alle bekendmakingen digitaal publiceren in: – Staatscourant, – gemeenteblad, – provinciaal blad, – waterschapsblad, – Blad gemeenschappelijke regeling. (nu al verplicht voor regelgeving; 25% decentrale overheden publiceert vrijwillig alles) Publicatiebladen publiceren via overheid.nl (GVOP; 90% decentrale overheden doet dit nu al vrijwillig) Digitaal ter inzage leggen via Overheid.nl (nu vooral populair bij Waterschappen)
6
Attendering op bericht over de buurt Burger krijgt recht op attendering per e-mail Metadata mbt locatie aanduiding van de bekendmaking is hiervoor essentieel – bestuurlijke gebieden, percelen, gebouwen, ruimtelijke plannen, trajecten, coördinaten, ed. Register van GR’s en aangesloten bestuursorganen
7
Vergroten aantal abonnees Nu nog slechts 100.000 abonnees op de attenderingsservice = 1% van de huishoudens, tegenover 37% dat het huis-aan-huisblad leest Oplossing: ongevraagd attenderen van mensen met een account op MijnOverheid (in 2017 ca. 10 mln). Vragen daarbij: welke standaardinstelling (straal 500 m rond woning, leeftijd > 25 jaar?). Abonnement te wijzigen via 4 e tabblad in MijnOverheid
8
2. Wet-GDI GDI-voorzieningen krijgen een wettelijke grondslag en een verplicht karakter. Informatieverplichting: – Alle producten en diensten ontsluiten via de eigen website (> procedures die tot een besluit leiden) – Metadata conform standaard Samenwerkende Catalogi beschikbaar stellen aan centraal register (voor rijksproducten via AZ/DPC en RVO) – Ontsluiting burgerproducten op Overheid.nl en ondernemersproducten op ondernemingsplein
9
Wat is hiervoor nodig? Wegwerken achterstallig onderhoud: – Overheden voor bijna 100% aangesloten op Samenwerkende catalogi (is verplicht via Dienstenwet voor bepaalde ondernemers- producten) – Verplichte producten worden grotendeels al aangeboden (wordt nader onderzocht) – Uniforme productnamenlijst wordt geactualiseerd
10
3. Visie overheid.nl/Ondernemersplein Regieraad dienstverlening heeft een om visie gevraagd Verschillende websites ontsluiten overheidsdiensten en andere rechten en verplichtingen voor burger en bedrijf: – Overheid.nl (algemene informatie en burgerproducten) – Ondernemersplein (voor bedrijven) – Rijksoverheid.nl (alleen van de Rijskoverheid) – MijnOverheid (persoonlijke informatie) – Berichtenbox bedrijven/Ondernemersdossier (bedrijfsspecifieke informatie) Deze websites zijn complementair BZK, EZ en AZ gaan onderzoeken of een vorm van integratie mogelijk is. Gebruiker zou één portaal moeten ervaren.
11
4. Life-events op Overheid.nl Zie hiervoor de volgende presentatie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.