Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThomas Hendriks Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Transitie van Fujifilm Tilburg Transitie van bedrijventerreinen? 14 Oktober 2015
2
Agenda 1.Overzicht van Fujifilm Tilburg 2.Transitie Fujifilm Tilburg 3.Verdienmodel bedrijventerreinen
3
Düsseldorf Tokyo Tilburg Fujifilm Manufacturing Europe B.V. Fujifilm Europe B.V.
4
Facts and figures 63 hectare, 3 productie lijnen, office, R&D Markten: Europa, Midden Oosten en Afrika Aantal medewerkers: “EF” ± 800, “FEN” ± 110 Omzet: “FEN” ± 902 mio Euro (incl. 500 mio Euro “EF”)
5
6 Fujifilm Tilburg P1 – foto papier P3 – offset platen (voor kranten, boeken, magazines, folders etc.) Tilburg Research Laboratory
6
Start van Fujifilm’s transitie Stop film productie Vervanger zoeken Continu process voor New Business Ambidexterity
7
Strategische doelen
9
► From Technology to Customer 9 Beta Alpha Seed Business Concept Market Customer Basic Technology Bell Mason Group: “Venture Framework” Production establish- ment Prototype Proof of Principle (recipe) Technology Research Product Basic Technol ogy Customer FUJIFILM: Stage Gate Model Source: BMG Bell Mason Group
10
► “Roeien” of “Raften”??? 10 Beta Alpha Seed Business Concept Market Production establish- ment Prototype Proof of Principle (recipe) Technology Research Product Customer Basic Technology Basic Technol ogy Customer Bell Mason Group: “Venture Framework” FUJIFILM: Stage Gate Model Roeien Raften
11
Gas scheiding
12
12
13
Waterzuivering Ultra Pure WaterWater Drink water Food & drinks Chemical Industry Semiconductor Pharmaceutical Industry Energy Industry
14
Blue Energy Source: www.rug.nlSource: www.wetsalt.nl Source: www.natuurlijkafsluitdijk.nl Blue Energy
15
Grondverkoop? OF Waarde creatie door faciliteren economische activiteit? ► Wat is het verdienmodel voor bedrijventerreinen?
16
Publiek (overheid)? Grondexploitatie, belastinginkomsten, publieke werken of regionaal economisch beleid? OF Privaat (bedrijf)? Goedkopere m2 of optimale bedrijfsomgeving? ► Wat is het verdienmodel voor bedrijventerreinen?
17
Blue Energy Grondverkoop is een onderdeel van het verdienmodel! 2% van de grond in NL is ongeveer bedrijventerrein en genereert 1/3 van economie! Meeste inkomsten worden na de grondverkoop gegeneerd! Andere inkomsten zijn vaak niet direct herleidbaar en direct naar gemeente, maar veel groter qua impact Dus niet de verkoopwaarde van de grond maar de economische toegevoegde waarde zou het verdienmodel moeten zijn ► Wat is het verdienmodel voor bedrijventerreinen?
18
Blue Energy ► Wat is het verdienmodel voor bedrijventerreinen? Overheid Makelaar Bedrijf Klassieke model Overheid Makelaar Bedrijf Nieuwe model? Herverkoop Econ. Activiteiten toename Deel herin- vesteren
19
Blue Energy Overheid zou faciliterend en veel minder sturend moeten zijn Overheid kan een sector ondersteunen om tot een sterk ecosystem te komen, maar is in principe nooit leidend wanneer er een sterk eco system is groeit het bijna vanzelf Stad of regio moet business propositie hebben voor economische activiteit en niet (alleen) concurreren op grondprijs ► Wat is het verdienmodel voor bedrijventerreinen?
21
ありがとうございます。
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.