Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Natuurkunde in de bovenbouw
HAVO en VWO F.Horsten A.Bartalits
2
Inhoud PTA Leerstof Natuurkunde Praktische opdrachten
Centrale toetsen TT en OT’s Examen
3
SE=CT1+PO1+2•CT2+2•CT3+PO3+2•CT4+PO4+4•CT5+4•CT6+3•PO6+4•CT7 : 25
PTA “Programma van toetsing en afsluiting” wordt aan het begin van schooljaar aan leerlingen uitgereikt. Hierin staat de Natuurkunde leerstof voor HAVO en VWO bovenbouw met tevens de weging van de toetsen en praktische opdrachten. Schoolexamen (SE) cijfer: Bijvoorbeeld: SE=CT1+PO1+2•CT2+2•CT3+PO3+2•CT4+PO4+4•CT5+4•CT6+3•PO6+4•CT7 : 25
4
Leerstof Natuurkunde HAVO
Beeld- en geluidstechniek Beweging en energie Materialen Aarde en heelal Menselijk lichaam Meten en regelen Natuurkunde en technologie Onderzoek en ontwerp
5
Leerstof Natuurkunde VWO
Golven Beweging en wisselwerking Lading en veld Straling en materie Quantumwereld en relativiteit Leven en aarde Natuurwetten en modellen Onderzoek en ontwerp
6
Praktische opdrachten (PO)
Hebben als doel vaardigheden aan te leren en om de theorie in praktijk te kunnen brengen. Worden in 2 tot 3-tallen uitgevoerd. Worden afgesloten met een verslag.
7
Centrale toetsen TT en OT’s
Centrale toetsen worden in speciale CT-weken afgenomen. Gaan over de Natuurkunde hoofdstukken. Nemen in omvang qua leerstof toe. Duren doorgaans 100 minuten. Mogelijkheden voor herkansingen in herkansingsweken. TT en OT’s Worden afgenomen gedurende het gehele jaar Gaan over een kleiner gedeelte van de leerstof in vergelijking met de CT’s Duren doorgaans 50 minuten Geen mogelijkheid tot herkansing
8
Centraal Examen Natuurkunde (CE)
Vinden doorgaans plaats in mei. Examencijfer = (SE + CE) : 2 Geslaagd
9
Beroepen en studies met natuurkunde in je profiel
10
Medische beroepen Met HAVO: operatieassistent orthopedisch technoloog
audioloog diverse laboratoriumingenieurs Met VWO: tandheelkundige beroepen beroepen na je basisartsopleiding apotheker of farmaceut technisch medicus
11
Beroepen in de kunst Met HAVO: industrieel ontwerper Met VWO:
architect
12
Beroepen waarin de bouw van huizen en aanleg van wegen een hoofdrol speelt
Met HAVO: Architect Bouwbedrijfskundige Bouw-calculator Bouwkostendeskundige Bouw-ingenieur Bouweconoom Projectleider Stedenbouwkundige Bouwkundige Met VWO: Alle beroepen die bij HAVO vermeld staan bouwfysicus
13
Beroepen in de natuurwetenschappen
Met HAVO: materiaaldeskundige milieutechnicus scheikundig technoloog Met VWO: dierwetenschapper plantenwetenschapper gas- en petroleumtechnoloog mijnbouwkundige biofysicus meteoroloog
14
Beroepen in “technische” industrieën
Met HAVO: projektleider leidinggevende werktuigbouwkundige luchtvaarttechnicus Met VWO: onderzoeker en ontwikkelaar op de Research en Development afdeling van veel bedrijven elektrotechniek technische bestuurskunde technische bedrijfskunde natuurkunde
15
Beroepen in wetenschappelijk onderzoek
Met VWO: sterrenkundige fysicus meteoroloog
16
Verschillen tussen leerjaar 3 en 4
Leerlingen krijgen een aantal nieuwe vakken en (doorgaans) veel nieuwe docenten in de bovenbouw In de 3de klas zitten leerlingen in een vertrouwde klas, in de vierde in een grote anoniemere groep Vanaf de 4de klas moeten leerlingen veel zelfstandiger werken: zelf plannen, zelf initiatief nemen. De leerstof en vakinhoud worden in de 2de fase ineens veel moeilijker, abstracter (verbanden leggen), diepgaander. De houding van (veel) leerlingen verandert inde 2de fase, buitenschoolse activiteiten worden belangrijker, de school raakt op de achtergrond Veel leerlingen halen inde 2de fase lagercijfers, ook voor de vakken waar ze goed in waren Docenten in de 2de fase stellen andere eisen en hebben ander verwachtingen dan hun collega’s in derde. In de derde klas zijn er regelmatig kleine overhoringen, in de 4de klas ct weken en veel meer lesstof per toets. Examen begint in de 4de klas (voor veel vakken)
17
Je hebt natuurkunde in je profiel gekozen. Wat wordt er van je verwacht.
De juiste werk- en studiehouding het toepassen van wat je hebt geleerd in het oplossen van problemen verder bouwen op bestaande kennis begrijpen wat er gebeurd i.p.v via een “leermethode” een probleem op lossen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.