Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlexander Meyer Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Organisatiepsychologie les 2 docent: drs. Caroline Heijmans
2
2 Perceptie het proces waarin het individu zijn zintuiglijke indrukken ordent en interpreteert om zin te geven aan zijn omgeving.
4
Perceptie van personen - attributietheorie
5
5 Basisregels bij het interpreteren van mensen Selectieve perceptie Halo- en horn-effect Contrasteffect Stereotyperen
6
6 Het rationele besluitvormingsproces 1.Definieer het probleem 2.Bepaal de criteria 3.Ken de criteria een gewicht toe 4.Bedenk alternatieven 5.Toets elk alternatief aan de criteria 6.Bereken de optimale beslissing Het rationele besluitvormingsproces
7
7 Het rationale besluitvormingsmodel gaat uit van deze uitgangspunten: 1.Het probleem is duidelijk afgebakend. 2.De criteria en alternatieven zijn bekend. 3.Het belang van de criteria is meetbaar. 4.De criteria zijn permanent. 5.Er zijn geen tijds- of kostenbeperkingen. 6.Er is een maximaal rendement te halen. Het rationele besluitvormingsmodel
8
8 Fouten bij besluitvorming Beperkte rationaliteit: we kiezen vaak voor een bevredigende keuze, niet voor een optimale. We kiezen uit nature een korte weg tijdens de besluitvorming. Hierdoor ontstaan vertekeningen.
9
9 Vertekeningen bij beslissen zelfoverschatting verankeren / de fixatie op 1e indrukken bevestiging van standpunten zoeken informatiebeschikbaarheid representativiteitsvertekening escalatie van inzet ontkenning van toeval wijsheid achteraf
10
10 Ethische keuzes Drie criteria: 1.Nuttigheidscriterium: uitsluitend consequenties tellen. Gunstig voor productiviteit en efficiёntie. 2.Grondrechten: met respect voor rechten en vrijheden. 3.Rechtvaardigheid: eerlijk en onpartijdig.
11
11 Creativiteit… … helpt de rationele beslisser nieuwe en zinvolle ideeёn te produceren.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.