Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJozef van der Pol Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo
2
Agenda ● De relatie tussen lezen en taalontwikkeling. ● Kennismaken met de Monitor de Bibliotheek op school – vmbo. ● Werkafspraken.
3
De relatie tussen lezen en taalscores ● Er is een positief verband tussen het lezen van boeken en de scores op taal, wiskunde en studievaardigheden van de Cito-eindtoets. ● Frequent boeken lezen van een hoger niveau is de beste voorspeller voor Cito-scores. Bron: D. Kortlever & J. Lemmens: ‘Relaties tussen leesgedrag en Cito-scores van kinderen.’Tijdschrift voor Communicatie-wetenschap, 40, 1, 2012.
4
Buitenlands onderzoek liet al zien dat lezen een positief effect heeft op: ● woordenschat ● begrijpend lezen ● schrijfstijl ● spelling ● kennis van grammatica Stephen Krashen (1993), The Power of Reading: Insights from the Research.
5
Cunningham & Stanovich (2001), ‘What reading does for the mind’, Journal of Direct Instruction, 1/2, 137-149.
6
Vrij lezen en woordenschat ● Kinderen die 1 miljoen woorden per jaar lezen, kunnen per jaar hun woordenschat uitbreiden met ca. 1.000 woorden. ● Dit komt overeen met ongeveer een kwartier per dag. Voor ‘middle class’ kinderen is dit een gemiddelde hoeveelheid. Bronnen: Nagy, W., R. Anderson & P. Herman (1987), ‘Learning word meanings from context during normal reading’. American Educational Research Journal, 24, 237-270; Anderson, R., P. Wilson & L. Fielding (1988), ‘Growth in reading and how children spend their time outside of school.’ Reading Research Quarterly, 23, 285-303.
7
Onderzoek S. Mol & A. Bus (2011)
8
Ook zwakke lezers profiteren Het percentage kinderen dat vooruit gaat in basisleesvaardigheden door veel/weinig lezen in de vrij tijd: vaardige lezers vs zwakke lezers
9
Alle reden dus om het lezen meer te stimuleren!
10
Wat doen we al?
11
Wat is het effect? ● We hebben wel een indruk van het effect van leesbevordering op het lezen van kinderen, maar geen harde cijfers om die indruk te onderbouwen. ● Dat kan anders! Met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
12
Monitor de Bibliotheek op school - vmbo maakt het mogelijk om precies te zien wat de effecten zijn van onze samenwerking op o.a.: ● leengedrag ● leesgedrag ● leesplezier ● leescultuur thuis ● leesbevorderende activiteiten op school ● informatievaardigheden
13
Resultaatgericht samenwerken met de Bibliotheek op school
14
Digitale vragenlijsten in de monitor vmbo ● Leerlingen 26 vragen (waarvan 7 informatievaardigheden). ● Docenten 20 vragen (waarvan 6 informatievaardigheden). ● Leesconsulent (i.s.m. mediathecaris) 29 vragen. ● Informatievaardigheden is optioneel. De vragenlijsten worden ingevuld op het internet.
15
Vragenlijst voor leerlingen
16
Een voorbeeld
17
Vragenlijst voor docenten
18
Een voorbeeld
19
Voorbeelden van vragen voor docenten Leesbevordering 1. Hoe vaak gebruikt u een aan uw vak gerelateerde boekencollectie in de vmbo-klas? 2. Hoe vaak leest u uit een boek voor aan een vmbo-klas? 3. Hoe vaak wijst u vmbo-leerlingen op de mogelijkheid om via de elektronische leeromgeving bij de bibliotheek aan te vragen.
20
Voorbeelden van vragen voor docenten Informatievaardigheden 1. Hoe vaak geeft u expliciet aandacht aan het onderwerp informatievaardigheden? 2. Hoe vaak geeft u opdrachten of huiswerk waarbij leerlingen informatievaardigheden moeten gebruiken? 3. Als u expliciet aandacht geeft aan informatie- vaardigheden, welke vaardigheden laat u dan aan bod komen?
21
Wat krijgen we uiteindelijk te zien? ● Gemiddelde gegevens van alle scholen in de monitor. ● Gegevens van de eigen school.
22
Leesgedrag: landelijk
23
Leesgedrag: school Y
24
Leesplezier: landelijk
25
Leesplezier: school Z
26
Informatievaardigheden: landelijk
27
Informatievaardigheden: school Y
28
Bespreking van de resultaten ● Hoe staat onze school ervoor? ● Wat kunnen we op basis van de cijfers doen om onze samenwerking in het kader van lezen en informatievaardigheden gerichter in te zetten? ● Afspraken maken en uitvoeren. ● Volgend jaar opnieuw meten met de monitor.
29
Werkafspraken Selectie van docenten en klassen 1. De hele school; 25% van alle leerlingen en docenten. 2. Een of twee leerjaren - leerlingen en docenten 3. Aselecte steekproef: tenminste 25% van de leerlingen van de eerste klassen en tenminste 25% van de docenten die lesgeven. Tip: kies enkele klassen ipv 25% van elke klas.
30
Werkafspraken: de vragenlijst voor de docenten De docenten ontvangen een mail met de link die leidt naar de vragenlijst.
31
Werkafspraken: de vragenlijst voor leerlingen De bibliotheekmedewerker/docent ontvangt de link voor de leerlingen.
32
Werkafspraken: contact en planning ● Lijst met namen en e-mailadressen van de docenten die de vragenlijst voor docenten gaan invullen. ● Planning voor het invullen van de vragenlijsten door docenten. ● Planning voor het invullen van de vragenlijsten door leerlingen. ● Datum voor bespreking van de resultaten.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.