Download de presentatie
GepubliceerdGijs Bogaert Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Welkom op de infoavond eerste leerjaar 2015-2016
2
Onze dag Startmoment: huiswerkmap, kalender, dagverloop, vertelmoment
Voormiddag: gericht op rekenen en taal Lessen van 25 min. Namiddag: mens en maatschappij/ wetenschap en techniek, ateliers, hoekenwerk
3
Lezen: Veilig leren lezen
12 kernen Adhv verhaal worden nieuwe woorden en letters aangebracht 1 kern duurt ongeveer 3 weken en bevat ongeveer 6 nieuwe woorden/letters
4
Stappen lezen Structureerwoorden aanleren en daarbij aansluitend de letters (maan m) Woorden hakken en plakken Nieuwe woorden en letters ingeoefend op verschillende manieren met allerlei oefenmateriaal Klikklakboekje: puzzelen met letters nieuwe woorden ( vb. mis, raak,…)
5
herhaal dagelijks de aangeleerde woorden en letters (klik-klak/leesboek)
medeklinkers stemloos (dof) verklanken steeds luidop laten lezen / steeds wijzen op de leesrichting Na verloop van tijd spellend lezen maakt plaats voor vlot lezen, dit oefenen we ook dmv wisselrijen Leren lezen = technisch lezen. Als het kind dit beheerst kan het ook begrijpen wat het leest. Hiervoor is veel oefening nodig. Dit gebeurt vooral vanaf kern 7. hou de duur van het oefenen beperkt (wisselrijtjes 3-5’ lezen met timer, aanduiden op het blad volgende dag nog eens) na elke kern: leestoets + lettertoets!!
6
Materialen kliklak leesboek werkboekje woorddoos
7
wisselrijen Automatiseren Herhaald lezen erg zinvol
8
Leesplezier Voorlezen Leeshoek Bezoek aan de bibliotheek
Tijdschriften, krant, … Zien lezen, doet lezen
9
Schrijven: Ik pen Lezen leesletters, schrijven schrijfletters
Oefenen op verschillende manieren: in de lucht, op de bank, op bord… Tweede deel leren lln de schrijfletters pas aan elkaar schrijven Potlood ( vanaf januari met pen)
10
laat steeds oefenen tussen 2 HULPLIJNEN
letters + woorden inoefenen (liefst elke dag) visueel en auditief dictee
11
Schrijfhouding (voeten plat op de grond/ benen naast elkaar /rechte rug ) en pengreep
12
Rekenen: Kompas 1) Getallenkennis
Getallen tot 10, 20 vlot kennen en herkennen a.d.h.v. de aangeleerde getalbeelden: rekendoos
13
Splitsen tot 10: de getallen vlot kunnen opsplitsen in 2 groepjes.
Splitshuisjes (thuis): elke dag oefenen
14
tellen/terugtellen/doortellen ( sprongen van 2/ 5/10)
tekens en symbolen ( =, >, < ) rangorde: eerste, laatste, middelste, voorlaatste patronen aanvullen
15
rekenhandelingen uitvoeren (+/-)
2) Bewerkingen: rekenhandelingen uitvoeren (+/-) tot 5 (herfstvakantie) / tot 10 (krokusvakantie) tot 20 zonder brug (paasvakantie)/ tot 20 met brug ( tot einde) concreet materiaal, daarna werken we met tekeningen, uiteindelijk zonder hulp Sommenkaartjes bewerkingen tot 20 komen aan bod (niet uit het hoofd)
16
3) Meten en metend rekenen
Kloklezen: uur en half uur Liter, meter, kilogram Betalen en teruggeven met euro en eurocent. 4) Meetkunde Vormen, spiegelbeeld ruimtelijke oriëntatie: links, rechts, onder, boven, naast, tussen Veel doe-activiteiten
17
Mens en maatschappij /muzische vorming
14 thema’s + eigen thema’s Verkeerslessen (atelier) Muzische vorming: doorschuifsysteem meester Lenny: media, meester Wim: technologie, juf Severine: verkeer, juf Elisabeth: muziek, juf Davine: beweging Beeld ( in klas)
18
Taalinitiatie Frans met Pistache
19
Lichamelijke opvoeding
Zwemmen: om de 14 dagen (Brakel) zie data klaswebsite/agenda Turnen: juf Fien kledij: T-shirt van de school, zwart/donkerblauw broekje, turnpantoffels (+ kousen) in turnzakje vergeet niet om overal de naam van uw kind in te noteren zodat iedereen zijn spullen terug krijgt.
20
Varia/belangrijke afspraken
Zorgjuf: juf Lincy/ Myriam Hoekenwerk: stempel- schrijfhoek, bouwhoek, computerhoek, rekenhoek,… Contractwerk: eigen tempo
21
Huistaak: steeds in dezelfde huistaakmap meegeven naar school elke dag lezen + een huiswerk ( +/- 10 min.) op woensdag: enkel lezen luidop lezen moet met begeleiding laat het huiswerk op een rustige plaats maken voor elke vakantie: herhalingsbundel (zie klaswebsite) maak samen de schooltas klaar Toetsen en rapporten: veel kleine toetsen of herhalingstoetsen geen puntenrapport ( enkel eindtoetsen) toetsen horen in een toetsenmap en worden ondertekend
22
mededelingen, strookjes en nieuwsbrieven in dezelfde map
ingevulde strookjes liefst zo vlug mogelijk terug bezorgen binnen blijven in de speelzaal kan bij ziekte mits schriftelijke toestemming ‘s morgens: boekentassen in het boekentasrek
23
Contact bij vragen/ opmerkingen: L1@omerwattez.be
neem af en toe een kijkje op onze klaswebsite
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.