De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Geluid Brend Meuleman. Functies van geluid en muziek  Geluidsweergave  Weergeven van geluid uit de scène.  Sfeersuggestie  De sfeer in een scène bepalen,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Geluid Brend Meuleman. Functies van geluid en muziek  Geluidsweergave  Weergeven van geluid uit de scène.  Sfeersuggestie  De sfeer in een scène bepalen,"— Transcript van de presentatie:

1 Geluid Brend Meuleman

2 Functies van geluid en muziek  Geluidsweergave  Weergeven van geluid uit de scène.  Sfeersuggestie  De sfeer in een scène bepalen, geluidsdecors kunnen de sfeer van de scène compleet veranderen.  Emotionele suggestie  Extra perspectief aan de scène geven, het is verwant aan de sfeersuggestie.  Suggestie gebeurtenissen buiten beeld  Geluid laten horen van een gebeurtenis buiten beeld.  Continuïteitssuggestie  Een continu geluid over niet-continue beelden.  Aandacht sturen  Geluid op een beeld plaatsen dat de aandacht van de kijker zal beïnvloeden.

3 Soorten geluid Er zijn 5 soorten geluid:  Direct geluid  Sfeer –en locatieggeluid  Effect geluid  Muziek  Voice-over

4 Dynamiek = variatie tussen hard en zacht geluid.  Dynamiek van een video is niet groot  Word bepaalt door opnameapperatuur & afspeelapparatuur  Dynamiek vergroten?  Werk met contrasten

5 Geluidsapparatuur Wat heb je nodig om geluid bij een film te verzorgen?  Microfoons  Werk met losse microfoon.  Hengel  Lange stok waaraan het einde de microfoon zit.  Dasspeldmicrofoons  Microfonen die aan de personen zelf zitten vastgemaakt.  Koptelefoon  Geluid op kwaliteit controleren.  Mixer  Als je met meer dan 2 microfoons werkt.  Geluidsrecorder  Als je meer dan 2 sporen tegelijk wilt opnemen.

6 Opname  Gesloten opname = Microfoon dichtbij  Laat niets van akoestiek binnen.  Open opname = Microfoon verder af  Laat wel akoestiek binnen

7  Aandachtspunten voor te hengelen bij een gesloten opname;  Richt goed op de mond van de spreker  Zo dicht mogelijk bij de geluidsbron (spreker)  Geluidsniveau altijd zo hoog mogelijk  BOOM CHECK ! (geen schaduw van apperatuur)  Denk aan de geluidscontinuïteit

8 Geluidscontinuïteit = Losse shots achter elkaar zetten om een geheel te bekomen Enkele tips:  Voorkom ongewenste bijgeluiden  Bereid je vo or ( ga opzoek) op ongewenste bijgeluiden ( airco, ijskasten,… )  Gewenste achtergrond gelu iden moet je los van je beeld opnemen, en achteraf monteren

9 Geluidscontinuïteit  Als de ongewenste geluidsbron niet te negeren valt, neem dan eeen shot in het begin van de scène, zo geraak je er aan gewent.  Maak soms gebruik van akoestische continuïteit (microfoon verder afhouden)

10 Geluid achteraf  Wilds  Worden op de set gemaakt, maar los van het beeld:  Effectgeluid  Geluid buiten beeld  Set noise (natuurlijke geluid van de set)  Sfeer en achtergrond geluid  Goede verhouding tussen set noise en direct geluid  Geluidscontinuïteit moet waarborgen

11 Geluid achteraf  Nasynchronisatie (ADR)  Foley  Een expert voor een speciale vorm van nasynchronisatie (foley artist).  Maakt geluiden na.  Geluidseffecten  Muziek

12 Geluidsmontage en nabewerking Ook wel mixage:  Afstemmen  Samenvoegen  Surround stereo


Download ppt "Geluid Brend Meuleman. Functies van geluid en muziek  Geluidsweergave  Weergeven van geluid uit de scène.  Sfeersuggestie  De sfeer in een scène bepalen,"

Verwante presentaties


Ads door Google