De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop."— Transcript van de presentatie:

1 Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop

2 Agenda Algemene Achtergrond Student Percepties Studieresultaten

3 Voordelen e-Portfolio Hyperlinken 'Draagbaarder'/Afsta nd benaderbaar Leuk ICT competenties Compacter Multimedia Delen Meerdere soorten (Abrami & Sclater, 2005; Avraamidou & Zembal-Saul, 2006; Barlett & Sherry, 2004; van Tartwijk et al., 2003; Woodward & Bablohy, 2004)

4 Maar Ecologisch vergelijkend onderzoek? –Driesen, Muijtjens, van Tartwijk, & van der Vleuten, 2007 Student motivatie Gebruikersvriendelijker voor mentoren Content kwaliteit Tijd Impact op reflectie?

5 Achtergrond Dokter als Life Long Learner Ervaring met e-portfolio sinds 2001 –Public folders –Test versie BBCS –E-merge BBCS –Intern (sinds 2005)

6 2006/2007 Mentor keuze 157 e-portfolio/190 papier Handleiding Technische vragen sessie

7 (Technische) problemen Load balancing Toegangsproblemen BBCS (studenten) Toegangsproblemen BBCS Portfolio (mentor) Visual Text Box Editor Service

8 Percepties

9 Perceptie vragen Het maken van een portfolio: 31. helpt mij een beter beeld te krijgen van de sterke en zwakke aspecten van mijn functioneren 32. helpt mij inzicht te krijgen in mijn professionele ontwikkeling 33. heeft mij inzicht gegeven in hoe ik mijn studie kan aanpakken 34. De onderwerpen die ik in mijn portfolio beschrijf zijn relevant voor mij 35. De onderwerpen die ik met mijn mentor bespreek zijn relevant voor mij 36. Het onderwijs biedt voldoende mogelijkheden om aan mijn leerdoelen te werken 37. Geef een schatting van het aantal uren dat je het afgelopen jaar aan je portfolio hebt besteed (excl. mentorgesprekken) 38. Ik werkte met een papieren/digitaal portfolio 39. Geef een cijfer voor de zinvolheid van het samenstellen en bespreken van een portfolio voor jou als student.

10 Cijfer voor de zinvolheid van het samenstellen en bespreken van een portfolio (F = 5.024, T = 0.349, p-value = 0.728)

11 Perceptie vragen Het maken van een portfolio: 31. helpt mij een beter beeld te krijgen van de sterke en zwakke aspecten van mijn functioneren 32. helpt mij inzicht te krijgen in mijn professionele ontwikkeling 33. heeft mij inzicht gegeven in hoe ik mijn studie kan aanpakken 34. De onderwerpen die ik in mijn portfolio beschrijf zijn relevant voor mij 35. De onderwerpen die ik met mijn mentor bespreek zijn relevant voor mij 36. Het onderwijs biedt voldoende mogelijkheden om aan mijn leerdoelen te werken 37. Geef een schatting van het aantal uren dat je het afgelopen jaar aan je portfolio hebt besteed (excl. mentorgesprekken) 38. Ik werkte met een papieren/digitaal portfolio 39. Geef een cijfer voor de zinvolheid van het samenstellen en bespreken van een portfolio voor jou als student.

12 Percepties Paper-basedElectronic 12345.12345. Q3117.131.422.928.60.0 19.425.0 27.82.80.0 Q3214.328.634.320.02.00.016.722.233.325.02.80.0 Q3311.428.631.425.72.90.022.225.022.227.82.80.0 Q348.617.1 37.120.00.011.119.48.344.413.92.8 Q358.611.422.937.120.00.05.6 27.844.413.92.8 Q362.95.720.057.114.30.08.65.630.638.913.92.8 P-values 0,826; 0,757; 0,573; 0,740; 0,882; 0,240 (Mann-Whitney U-Test)

13 Bestede tijd (F = 1.409, T = -2.166, p-value = 0.034) (Cohen’s d = 0.533).

14 Studieresultaten

15 Vergelijken groepen 157 e-portfolio/190 papier

16 Studieresultaten 0,028 0,012 0,0320,0150,071 0,173 0,494 0,940 0,857 0,824 0,243

17 Wat betekent dit? Voorlopige conclusie

18 Referenties Abrami, P. C., & Sclater, J. (2005). An Electronic Portfolio to Support learning. Canadian Journal of Learning and Technology, 31(3). Avraamidou, L., & Zembal-Saul, C. (2006). Exploring the Influence of Web-Based Portfolio Development on Learning to Teach Elementary Science. Association for the Advancement of Computing In Education Journal, 14(2), 178 - 205. Barlett, A., & Sherry, A. (2004). Non-Technology-Savvy Preservice Teachers' Perceptions of Electronic Teaching Portfolios. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 4(2), 225-247. Driesen, E., Muijtjens, A. M. M., van Tartwijk, J., & van der Vleuten, C. (2007). Web-Based or Paper- Based Portfolios: What makes the difference? Medical Education, 41, 1067-1073. Driesen, E., van Tartwijk, J., Overeem, K., Vermunt, J., & van der Vleuten, C. (2005). Conditions for successful use of portfolios for reflection. Medical Education, 39, 1230-1235. Driesen, E., van Tartwijk, J., Vermunt, J., & van der Vleuten, C. (2003). Use of portfolios in early undergraduate medical education. Medical Teacher, 25(1), 18-23. Lambert, S., & Corrin, L. (2006). Moving towards a university-wide implementation of an ePortfolio tool. Paper presented at the 23th annual ASCILITE conference: who's learning? Whose technology?2006, 2006. van Tartwijk, J., Driesen, E., Hoeberings, B., Kösters, J., Ritzen, M., Stokking, K., et al. (2003). Werken met een elektronisch portfolio. Groningen: Wolters-Noordhoff. Woodward, H., & Bablohy, P. (2004). Digital portfolios: fact or fashion. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(2), 227 - 238.


Download ppt "Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop."

Verwante presentaties


Ads door Google