Download de presentatie
1
Statussen
2
Gewoon weten De PowerPoint begint met een aantal dia’s waarop kennis staat die de collega die gebruik maakt van portofoon/mobilofoon gewoon moet weten over dit thema. Aan het einde van de presentatie zijn ook nog dia’s met ‘Gewoon bespreken’ en ‘Gewoon proberen’. In dia ‘Gewoon bespreken’ staan vragen die aan de deelnemers van de training kunnen worden gesteld. In dia ‘Gewoon proberen’ staan praktijkopdrachten die de opleider kan laten uitvoeren door de deelnemers van de training.
3
Statussen Wat zijn statussen? Voordelen van statussen Sneltoetsen
Wat zijn statussen? Voordelen van statussen Sneltoetsen Aandachtspunten
4
Wat zijn statussen? Statussen =
Statussen = zeer korte databerichten die via portofoon/mobilofoon naar de meldkamer worden gestuurd. Je zendt een status om: de communicatie met een centralist te starten de beschikbaarheid te melden de status van een eenheid te melden Statussen zijn zeer korte berichten die de collega via het communicatienetwerk met zijn portofoon/mobilofoon naar de meldkamer stuurt. Zowel de berichten als ‘het versturen’ noemen we: statussen. Je zendt een status om: de communicatie met centralist te starten, bijv. via status Gespreksaanvraag; de beschikbaarheid te melden, bijv. Aanmelden; de status van een eenheid te melden, bijv. Ter Plaatse
5
Wat zijn statussen? Statussen zijn zeer korte berichten die de collega via het communicatienetwerk met zijn portofoon/mobilofoon naar de meldkamer stuurt. Zowel de berichten als ‘het versturen’ noemen we: statussen. Je zendt een status om: de communicatie met centralist te starten, bijv. via status Gespreksaanvraag; de beschikbaarheid te melden, bijv. Aanmelden; de status van een eenheid te melden, bijv. Ter Plaatse
6
Voordelen van statussen
Minder belasting van de zendmast Statussen komen altijd door Betere regie van meldkamer over de communicatie Automatische registratie aanrijtijden Als je statust is er minder gesproken verkeer waardoor de zendmast minder wordt belast. Daarnaast komen statussen altijd door, ook in een geval van een busy op het netwerk. Het verzenden van statussen gaat namelijk allemaal via het controlekanaal van de zendmast. De meldkamer kan beter regie voeren over de communicatie doordat duidelijk is waar personen en voertuigen zich bevinden, wat hun inzetbaarheid is en wie contact met de centralist wil. Aanrijdtijden worden automatisch geregistreerd, doordat zij gekoppeld zijn aan statussen. Deze gegevens kunnen worden gebruikt voor managementdoeleinden.
7
Sneltoetsen Gemakkelijk en snel statussen
Gemakkelijk en snel statussen Voorgeprogrammeerd in portofoons en mobilofoons Vastgesteld per discipline (brandweer, politie, ambulancezorg en defensie) Om het statussen gemakkelijker en sneller uit te voeren kan de collega gebruik maken van sneltoetsen. Deze zijn geprogrammeerd in de portofoon. De statussen worden per discipline vastgesteld waardoor landelijk de hulpdiensten per discipline dezelfde statussen gebruiken. Dit kan nog variëren.
8
Aandachtspunten Statussen in plaats van gesproken verkeer
Statussen in plaats van gesproken verkeer Statussen zijn bedoeld voor de meldkamer Meld je correct aan bij aanvang van je dienst (indien relevant) Status wanneer nodig en gebruik de juiste sneltoets Meld je correct af bij het einde van de dienst (indien relevant) Statussen zorgt ervoor dat er minder gesproken verkeer is waardoor de zendmast minder wordt belast. Statussen zijn bedoeld voor de meldkamer; de collega stuurt bijvoorbeeld een status Gespreksaanvraag om contact te krijgen met een centralist. De collega moet erop letten dat hij zich bij de aanvang van zijn dienst correct aanmeldt. Hij meldt zich aan door een status (in combinatie met zijn roepnummer) naar de meldkamer te verzenden. Natuurlijk hoeft hij zich alleen aan te melden als dat voor zijn discipline de afspraak is. De collega moet erop letten dat hij de juiste sneltoetsen gebruikt voor de statussen en dat hij altijd statust als het nodig is. Bij het einde van de dienst moet de collega zich ook weer correct afmelden (indien relevant voor zijn discipline). Hij meldt zich af door een status te verzenden naar de meldkamer.
9
Gewoon bespreken Noem de belangrijkste statussen die in jouw organisatie worden gebruikt. Wat is de betekenis van deze statussen? Ken je ook de bijbehorende sneltoetsen? Ken je de verschillen met andere disciplines? Hoe geef jij je status door? Waarom is statussen belangrijk? Weet jij in welke situaties je moet statussen?
10
Gewoon bespreken Welke statussen zitten op jouw porto?
Welke statussen zitten op jouw porto? Wat is het grootste probleem als je onnodig een status ‘Urgente Gespreksaanvraag’ zendt? Wat is het gevolg als je vergeet de status ‘Ter plaatse’ te zenden? Hoe komt het dat het gebruik van statussen de efficiëntie van de zendmast verhoogt?
11
Gewoon bespreken Wat wordt er bedoeld met: als collega’s de statussen goed gebruiken, kan de meldkamer haar regierol beter uitvoeren? Wat is het risico van niet-tijdig statussen? Binnen welke gespreksgroepen mag je beslist niet statussen?
12
Gewoon proberen Meld jezelf aan met je roepnummer bij de meldkamer.
Meld jezelf aan met je roepnummer bij de meldkamer. Iedereen schakelt naar dezelfde gespreksgroep. Eén persoon stuurt een status Gespreksaanvraag. Hoe snel wordt er gereageerd? Waarom zou dit voor een centralist prettig werken? Opdracht die aan de deelnemers aan de training kan worden gegeven. Stem vooraf af met de meldkamer dat je bezig gaat met oefenen.
13
Praktische informatie die je helpt nog beter gebruik te maken van je porto.
Kijk op
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.