Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBernard van den Velde Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
De ICT-wereld als inspiratie voor innovatie in het onderwijs Eelco Dijkstra Betapartners Amsterdam 12 maart 2015
2
De wereld verandert razendsnel Veel veranderingen zijn exponentieel – veranderingen verlopen steeds sneller Veel veranderingen leveren nieuwe combinaties op (combinatorieel) – bijv: Moore's Law en DNA-technologie Hoe ga je met die veranderingen om? snel leren en aanpassen (reactief) innoveren (pro-actief)
3
Exponentiële ontwikkelingen Moore's Law – verdubbeling #transistoren/ic in 2 jaar – en vergelijkbaar voor hard disk, communicatie DNA sequencing Groei van nieuwe bedrijven – bedrijven bereiken steeds eerder 10^9$$ waarde... groei van de wereldbevolking
4
Innovatie is ongelijk verdeeld Fotografie Muziek-industrie Nieuws (kranten) Reiswereld Telecommunicatie – providers; mobiele tel. Automobiel-industrie ICT-wereld – mainframes, servers – desktops; OS – mobiele telefonie (smart phones) – (web)diensten – toepassingen
5
Innovatie is ongelijk verdeeld Fotografie Muziek-industrie Nieuws (kranten) Reiswereld Telecommunicatie – providers; mobiele tel. Automobiel-industrie ICT-wereld – mainframes, servers – desktops; OS – mobiele telefonie (smart phones) – (web)diensten – toepassingen
6
Innoveren: waarde vergroten idee => bruikbaar product => gebruik kennis/idee is begin – maar niet voldoende innoveren: waarde voor de gebruiker – vergroten van waarde voor gebruiker, en/of verlagen van de prijs... wat maakt de technologie mogelijk?... Innovation = Invention x Market
7
"democratiserend effect" innovatie maakt zaken bereikbaar voor een (veel) groter deel van de bevolking – vgl.: boekdrukkunst – vgl.: micro-elektronica/PC – vgl.: mobiel (in India, Afrika; scholieren) – ook op andere gebieden: voedsel, wonen, hygiëne, transport,...
8
Innovators werken anders hiërarchische organisatie sturen op resultaat (uitkomst) homogene groep alles zelf doen massaproductie aanbod-gestuurd risico-mijdend (falen is fataal plannen... platte organisatie (netwerk) sturen op proces (gedrag, cultuur) diversiteit in netwerk specialisatie 1x1-flow vraaggestuurd risico-management (falen is essentieel) snel leren en aanpassen...
9
Leren en innoveren als cultuur Toyota Kata: – verbeter-kata (voor elke werknemer) PDCA: elke dag één of meer experimenten – coaching-kata (manager als leer-kracht) – aanleren van gedrag, gewoontes, cultuur Zie toyotakata.nl, www- personal.umich.edu/~mrother/Homepage.ht ml
10
1x1 flow – tegen laagste kosten Utopisch ideaal voor innoverende bedrijven juiste product (waarde) op juiste moment ("Just in Time") voor iedere stap in proces tegen laagste kosten (minimale verspilling) stuk-voor-stuk, in volgorde – elk product leert je volgende beter te maken. Ultieme vorm van personalisatie – en van leren
11
1x1 flow – tegen laagste kosten Hoe ziet 1x1 flow eruit in het onderwijs? Hoe kun je eerste stappen hiervoor zetten? Vgl. ook: Scrum; werken aan taken die direct waarde hebben (voor gebruiker); minimaliseren van onderhanden werk;
12
Falen en leren Risico management: – falen is essentieel onderdeel van leren Vgl. "deliberate practice" – buiten je comfort zone – minimaliseren van gevolgen van falen in ICT: "continuous delivery" – zorgen voor goede feedback wat kun je leren van een "mislukte poging"? hoe kun je het een volgende keer anders/beter doen?
13
Falen in onderwijs Hoe krijg je de "mindset": falen is essentieel onderdeel van leren? – bij docenten – bij leerlingen Sommige leerlingen hebben faalangst bij programmeren – hoe kun je die wegnemen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.