De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling

Verwante presentaties


Presentatie over: "Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling"— Transcript van de presentatie:

1 Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling 2014-2015

2 Onderdeel I Het financiële plan

3 Het financiële plan Onderdeel financieel plan Beantwoordt de vraag:
Investeringsbegroting Hoeveel geld heb ik nodig om te starten? Financieringsbegroting Hoe kom ik aan kapitaal? Exploitatiebegroting Is mijn business winstgevend? Liquiditeitsbegroting Heb ik iedere maand voldoende geld? Privébegroting Hoeveel inkomen (privé) heb ik nodig?

4 Investeringsbegroting (hoeveel geld heb ik nodig om te starten)
Denk bijvoorbeeld aan een computer, visitekaartjes, website…

5 Financieringsbegroting (hoe kom ik aan kapitaal)

6 Exploitatiebegroting (is mijn business winstgevend)

7 Exploitatiebegroting

8 Liquiditeitsbegroting (geeft inzicht in geldstromen)

9 Privébegroting 1

10 Privébegroting 2

11 Privébegroting 3

12 Het financiële plan Een beginbalans

13 Het financiële plan Een eindbalans

14 Belastingen Formeel gezien kent de belastingdienst binnen de IB drie mogelijkheden: Je bent werknemer Je bent resultaatgenieter of Je bent ondernemer Dit hangt af van de feitelijke omstandigheden in het betreffende jaar.

15 Belastingen De Verklaring arbeidsrelatie (VAR) is in het leven geroepen ter bescherming van de opdrachtgever. De VAR is niet verplicht. Zie voor meer informatie over het aanvragen van een VAR: A.d.h.v. het aanvraagformulier beoordeelt de Belastingdienst of je zelfstandig ondernemer bent.

16 Belastingen Om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek, de startersaftrek en andere fiscale voordelen voor de IB, moet je ondernemer zijn (let op, dus geen resultaatgenieter!) + je moet voldoen aan het urencriterium. Twee voorwaarden: Je besteedt als ondernemer in het betreffende kalenderjaar minimaal uur aan het feitelijk drijven van je onderneming(en) Dit aantal uren vormt meer dan 50% van het totaal gewerkte aantal uren in dat jaar (starters worden bij deze voorwaarde coulanter behandeld)

17 Urenregistratie

18 Ten slotte nog een tip: http://financienvoorzzpers.nl/boek/

19 Onderdeel II Welke prijs wil ik vragen voor mijn product?

20 Prijsstelling Belangrijke vragen:
Voor welke waarde wil klant echt betalen Hoeveel veel de klant betalen Hoe betalen de klanten Hoe zouden ze het liefste betalen Hoeveel draagt elke inkomstenbron bij aan het totaal

21 Prijsstelling Belangrijke vragen: Hoeveel investeringen moet ik doen?
Kan ik dit financieren? Hoeveel bedragen mijn kosten per product (heeft veel invloed op prijsstelling) Zal ik in liquiditeitsproblemen kunnen komen?

22 Manieren voor genereren van inkomsten
Verkoop producten Gebruikersfee: inkomsten bij gebruik dienst (bv telefoon) Abonnement (bv sportschool) Verhuren (bv fietsen) Licentieverlening: gebruik intellectuele eigendom (bv patent) Brokerage fee: heeft betrekking op intermediair (bv makelaar) Reclame

23 Drie benaderingen om de prijs vast te stellen
Kosten georiënteerde prijsstelling Concurrentie georiënteerde prijsstelling Vraag georiënteerde prijsstelling Twee belangrijke introductieprijsstrategieën: Afroomstrategie: hoog beginnen, daarna geleidelijk verlagen Penetratie strategie: laag beginnen, daarna geleidelijk verhogen

24 Prijszettingsmechanismen
Vaste prijszetting productkenmerk afhankelijk klantsegment afhankelijk volume afhankelijk Dynamische prijszetting onderhandelen yield management

25 Relatie prijs en de overige P’s
Product Stel exclusief imago: prijs hoog Plaats Stel via internet: prijs laag Promotie Stel veel: prijs hoog Personeel Presentatie Stel belangrijk: prijs hoog

26 De klantwaardenstrategieën van Treacy en Wiersema
1. Operational excellence (kostenleiderschap) Kenmerken: Lage prijs Standaardisatie Streven naar efficiëntie Beperkt assortiment 2. Product leadership (productleiderschap) Veel R&D-inspanningen Korte time-to-market van belang

27 De klantwaardenstrategieën van Treacy en Wiersema
3. Customer intimacy (klantenpartnership) Kenmerken: Maatwerk van groot belang Streven naar langdurige relatie (klanttevredenheid) Customer intimacy komt overeen met CRM: één-op-één relatie met klant realiseren

28 Vragen?


Download ppt "Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling"

Verwante presentaties


Ads door Google