De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De impact van vieze lucht in Rotterdam Haven versus stadsverkeer Datum:6 september 2014 Auteur: Mariska van der Sluis (Erasmus Universiteit Rotterdam)

Verwante presentaties


Presentatie over: "De impact van vieze lucht in Rotterdam Haven versus stadsverkeer Datum:6 september 2014 Auteur: Mariska van der Sluis (Erasmus Universiteit Rotterdam)"— Transcript van de presentatie:

1 De impact van vieze lucht in Rotterdam Haven versus stadsverkeer Datum:6 september 2014 Auteur: Mariska van der Sluis (Erasmus Universiteit Rotterdam)

2 Wat doet roet? De impact op de gezondheid wordt met een factor 5 onderschat als langs drukke wegen (land- en vaarwegen!) fijn stof wordt gemeten ipv roet. Longen van kinderen die opgroeien langs een drukke weg hebben altijd een slechtere capaciteit dan kinderen die elders opgroeien. Wie zijn hele leven langs een drukke weg woont heeft een grotere kans op dementie.

3 Roet op de ringwegen in de Randstad

4 Roet: centrum Rotterdam (stadsverkeer)

5 Ruit Rotterdam: A15, A20 (Havenverkeer)

6 Het effect van haventransport op vieze lucht: A15 & A20 versus de stad  A15 heeft veel vracht maar ligt wat verder van de bebouwing.  A20 heeft minder vracht maar ligt dichter op bewoond gebied.  Het aandeel vracht in concentraties is door DCMR geschat op 50% op de A15 en ca. 25% op de A20: bij de A15 levert dat gemiddeld 6% roet met een maximum van 23%; bij de A20 gemiddeld 2% roet met een maximum van 6%.

7  Vergeleken met de noordkant van de stad (geen havenverkeer) kun je zeggen dat specifiek havengerelateerd transport het aandeel roet gemiddeld met een paar % doet toenemen, en op sommige locaties dichtbij de snelweg tot 15%. Een waterweg is vergelijkbaar is met een snelweg: Rotterdam heeft dus ook nog een snelweg dwars door de stad. Wat zegt dat nu? Een afname van de roetconcentratie met 0,5 procent levert een verbetering in de gemiddelde levensverwachting op van 4 maanden. Omgekeerd geredeneerd: Tot 15% roetuitstoot is dus een gemiddeld verlies in levensverwachting van 120 maanden: 10 jaar!

8 Informatie blijft onzichtbaar door: ►..dat effecten vieze lucht vaak pas op lange termijn zichtbaar en niet tot een persoon te herleiden zijn ►het bestaan van en communicatie over de juridische werkelijkheid -de lucht is ‘schoon’, ‘we voldoen aan de normen’ ►huidige Europese normen (o.a. fijn stof) -..maar zijn vanuit gezondheidsoogpunt weinig relevant, andere indicatoren (als roet nabij drukke wegen) zijn gezondheidskundig beter onderbouwd. ►..dat de communicatie van gezondheidswetenschappelijke kennis onvoldoende is afgestemd op de beleidspraktijk

9 Over triggers, emoties en waarden  Wat emotie oproept (ook angst..) is vaker onderwerp van gesprek…..  Verhalen waar we door onze omgeving automatisch aan worden herinnerd, vertellen we vaker door…….  Als iets nuttig is voor anderen, vertellen we het graag door….(verschil maken)  Dus…..

10 Doe de dodelijke diesel de deur uit?

11 Of: de economische winst van een schone omgeving?

12 Discussie OF?

13 Meer weten? Meer informatie?: www.mariskavandersluis.nl of vandersluis@fsw.eur.nl


Download ppt "De impact van vieze lucht in Rotterdam Haven versus stadsverkeer Datum:6 september 2014 Auteur: Mariska van der Sluis (Erasmus Universiteit Rotterdam)"

Verwante presentaties


Ads door Google