De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Saskia Best HRO – CMD HERFST 2010 Concept Development – 6 september 2010.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Saskia Best HRO – CMD HERFST 2010 Concept Development – 6 september 2010."— Transcript van de presentatie:

1 Saskia Best s.e.best@hro.nl HRO – CMD HERFST 2010 Concept Development – 6 september 2010

2 Agenda Pitches Battle Design Boeken Postings Gemeenschappelijke Battle

3 Indeling Herfst 30 aug- Start, inhoudelijk en huishoudelijk 6 september- Individuele gesprekjes, Korte pitches Battle of Concepts, DESIGN 13 september- Gemeenschappelijke Battle, Design 14 september- KICKOFF UTRECHT RIJKSWATERSTAAT (middag) 20 september- DESIGN 27 september- Beoordeling BOC pitches 04 oktober- DESIGN 11 oktober- DESIGN 25 oktober- Excursie DUTCH DESIGNWEEK EINDHOVE 01 november- Feedbackles 07 november (zondag) 24.00 deadline opdrachten, alles online

4 Beoordeling Herfst Essays naar eigen keuze (bv Dutch Design Week per stuk min 1 punt) Eigen opdrachten (per stuk 1 tot 2 punten) Eigen college maken van a tot z (2 punten) Battle (verplicht, 2 punten - ENERGIEMETER) Gemeenschappelijke Battle (1 punt) Grote Huiswerkopdracht (verplicht 1 punt) Rijkswaterstaat (min 2 punten) Wekelijkse postings ( 1 punt)

5 DESIGN Wat verstaan jullie onder Design? Geef voorbeelden Publiceer op je blog Tijdsindicatie: 25 minuten

6 Het potentieel van Design -Design beslaat een breed terrein -Design als bedrijfsinstrument neemt toe in betekenis

7 Design? - Als je kijkt in de van Dale gaat het met name over productuiterlijk -To design = ontwerpen -En ontwerpen gaat over iets uitdenken, of maken, maar het hangt ook weer samen met het creëren

8 Design? - Je kan heel veel ontwerpen: Een gebouw Een product Een dienst Een voorwerp Een voorstelling Een boek Een auto

9 DESIGN “Alles wat door mensenhanden doelgericht is ontworpen of vormgegeven” Patrick van Thiel, Designmanagement in essentie

10 Design? -Want alles om ons heen is vormgegeven toch? -Vrijwel niets is toevallig ontstaan

11 Design? - Is dus alles wat bewust is vormgegeven dan ook DESIGN?

12 Design? - In zijn algemeenheid (maar definities verschillen) gaat het over het (bewuste) ontwerpproces en het concept er achter

13 Design? - Drie belangrijke betekenissen: Proces Object Stijl Designmanagement: Gert Kootstra

14 Design als Proces -Volgens Kotler: ‘Design is the process of seeking to optimize customer satisfaction and company profitablity through the creative use of major design elements (performance, quality, durability, appearance and cost) in connection with products, environments, information and corporate identity’

15 Kotler -De designelementen die Kotler in zijn definitie noemt staan bekend als de designmix -Mix van designelementen dienen goed op elkaar afgestemd te zijn -Een product dat er heel duur uitziet en dat ook is, maar niet duurzaam is of de verwachte prestaties levert, is vaak niet succesvol

16 Kapferer - Franse merkenspecialist -‘Design is the added value process between the idea and the product in order to make it more functional, less costly to manufacture and nicer’

17 Kapferer versus Kotler - Kotler heeft het over het zoekproces om zowel klanttevredenheid en winstgevendheid te optimaliseren -Kapferer heeft het over design als een waarde toevoegend proces, de meerwaarde voor de consument

18 Kapferer Kapferer stelt dat toegevoegde waarde design samenhangt met verbeteren functionaliteit, realiseren lagere kostprijs en met een grotere esthetische waarde

19 Norman Norman stelt dat er juist op gebied functionaliteit nog veel winst valt te behalen. Hij legt nadruk op emotionale kant van design

20 DESIGN als proces -Binnen Designmanagement gaat het om het creatieve ontwikkelingsproces maar ook op het besluitvormingsproces daaraan voorafgaand rekening houdend met bedrijfsdoelen en consumentenverwachtingen

21 Design als object -Fietsbel, auto, logo

22 Design als Object StarckDyson

23 Design als stijl -Kenmerkende, eigen, onderscheidende en consistente vorm van uitdrukken -Beeld, geluid, smaak, geur, taal, gevoel -Het op elkaar aansluiten van de verschillende elementen is van belang

24 Huiswerk Lees de PDF over Designmanagement, zie blog, 2 pagina’s Noem 3 voorbeelden van visceral, 3 voorbeelden van behavorial en 3 voorbeelden van reflective design Noem tot slot 3 voorbeelden van producten die de drie niveau’s bevatten

25 Apple -Apple breidt geleidelijk aan het assortiment uit -Wat als deze tendens zich voorzet? -Het antwoord van La Republicca http://www.repubblica.it/2006/05/gallerie/scienzaetecnologia/apple-concepts/1.html

26 Oefening in kleine groepjes 1. Schrijf in 5 minuten zoveel mogelijk merken op 2. Kies een merk 3. Schrijf de drie belangrijkste kenmerken van het merk op, waarvan jij denkt dat dit belangrijke kernwaarden zijn 4. Schrijf drie kenmerken op zoals jij het merk percipieert 5. Werk dit merk verder uit zoals La Republicca dat deed voor Apple ook met (eenvoudige) visualisaties 6. Ben je verder gegaan met Design als Proces, Object of Stijl?

27 Boeken

28 Huiswerk Denk aan huiswerkopdracht, posting en voorbereiding gemeenschappelijk Battle En voor jullie info heb ik ook nog een extra PDF op het blog gezet

29 Tot volgende week! Hou mail in de gaten voor kickoff Rijkswaterstaat Vragen?


Download ppt "Saskia Best HRO – CMD HERFST 2010 Concept Development – 6 september 2010."

Verwante presentaties


Ads door Google