Download de presentatie
GepubliceerdRenée Mertens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Technisch Jeugdcoördinator Ad v.d.Broek
2
Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
PROGRAMMA u ONTVANGST u KENNISMAKING/VERWACHTINGEN u WAT IS VOETBALLEN? u PAUZE u VISIE OP JEUGDVOETBAL u TAAKPROFIEL T.J.C. u BEVOEGDHEDEN T.J.C. u VERVOLGAFSPRAKEN/SLUITING Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
3
Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
Wat is voetballen ?? Visie op jeugdvoetbal ? Ogen dicht en terug in de tijd. Wat is nu jouw herinnering aan het voetballen zoals je het "vroeger" hebt beleefd? Ging je dribbelen? Ging je passen en trappen? Of speelde je het liefst een partijtje of in ieder geval een voetbalvorm waarbij een wedstrijdelement aanwezig was. Is die herinnering zoveel anders dan de beleving van een pupil nu? Kortom, de pupil (jeugdspeler) wil voetballen (niet hardlopen of luisteren naar de lange uitleg van de trainer etc.) Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
4
Wat is voetballen Spelbedoeling: Winnen Voetbalhandelingen
Teamfuncties: aanvallen - verdedigen - omschakelen Teamtaken: Opbouwen en scoren/ doelpunten voorkomen en storen Voetbalhandelingen Ondersteunend Spelinzicht: - individuele voetballer - keuzes - waarnemen - koppeling teamtaak/ teamfunctie HARDE KERN Communicatie: - spelinzicht op teamniveau - afstemmen voetbalhandelingen met balcontact (techniek) zonder balcontact - aannemen - passen - dribbelen - schieten - koppen - vrijlopen - knijpen - jagen - dekken Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
5
Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
Voetbalhandelingen Voetbalhandelingen Met bal contact Zonder bal contact schieten, koppen, passen, dribbelen, drijven, aannemen kaatsen afschermen, blokkeren jagen dekken, knijpen, sliding maken Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
6
Visie op jeugdvoetbal
7
Hoe leer je vaardigheden?
Stellingen: Hardlopers leren hardlopen, door veel hard te lopen. Zwemmers leren zwemmen, door veel te zwemmen. DUS: Voetballers leren voetballen, Door veel te voetballen!!! Als de besproken elementen kenmerkend zijn voor het voetballen en cruciaal voor de voetbalbeleving van jeugdspelers waarom staan er dan nog steeds spelers in een rijtje, laten we nog steeds spelers hardlopen (voorbeeld van een trainer: "ik laat ze 10 minuten om een vak rennen dan zie je wie er een goede mentaliteit heeft") etc. Wat leer je ze dan? Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
8
Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
Voetbalweerstanden Mini pupillen bal / ruimte E-en F-pupillen bal / ruimte / tegenstanders / medespelers D-pupillen en Junioren bal / ruimte /tegenstanders/ medespeler /spelregels Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
9
jeugdvoetballeerproces
"ontwikkelen van voetbalhandelingen" (aanvallen,verdedigen en omschakelen) presteren als team in de competitie A spelen als een team B afstemmen van basis- taken binnen team C leren spelen vanuit een basistaak leeftijdsspecifieke kenmerken D leren samen doel- gericht te spelen 11 tegen 11 E doelgericht leren handelen met bal F leren beheersen van de bal 7 tegen 7 MP 4 tegen 4 Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
10
Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
mini pupillen Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
11
mini pupillen "bal is doel"
aanvallen leren beheersen van de bal verdedigen doelstelling aanvallen doelstelling verdedigen doelstelling omschakelen algemene uitgangspunten relevante / dominante voetbalhandelingen BMB spelregels Wat? ontwikkelen aanvallen Wie? niet specifiek benoemen Waar? Wanneer? Welke? Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
12
Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
F-pupillen Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
13
F-pupillen "bal is middel"
aanvallen doelgericht leren handelen met bal verdedigen doelstelling aanvallen doelstelling verdedigen doelstelling omschakelen algemene uitgangspunten relevante / dominante voetbalhandelingen inzicht BMB spelregels Wat? ontwikkelen aanvallen Wie? niet specifiek benoemen Waar? Wanneer? Welke? Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
14
Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
E-pupillen Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
15
E-pupillen "bal is middel in samenwerken"
omschakelen aanvallen leren samen doel- gericht te spelen verdedigen doelstelling aanvallen doelstelling verdedigen doelstelling omschakelen algemene uitgangspunten relevante / dominante voetbalhandelingen inzicht BMB BZB communicatie spelregels Wat? verbeteren teamfuncties Wie? niet specifiek benoemen Waar? Wanneer? Welke? Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
16
Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
D-pupillen Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
17
D-pupillen "wedstrijd is middel"
omschakelen aanvallen leren spelen vanuit een basistaak verdedigen doelstelling aanvallen doelstelling verdedigen doelstelling omschakelen algemene uitgangspunten relevante / dominante voetbalhandelingen inzicht BMB BZB communicatie spelregels Wat? verbeteren teamtaken Wie? (hoofd)rolspelers benoemen Waar? (relevant speelveldgedeelte) Wanneer? globaal benoemen Welke? niet specifiek benoemen Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
18
Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2008
C-junioren Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2008
19
C-junioren "teamorganisatie is middel"
omschakelen aanvallen afstemmen van basis taken binnen team verdedigen doelstelling aanvallen doelstelling verdedigen doelstelling omschakelen algemene uitgangspunten relevante / dominante voetbalhandelingen inzicht BMB BZB communicatie spelregels Wat? verbeteren teamtaken Wie? hoofdrolspelers benoemen Waar? speelveldgedeelte benoemen Wanneer? moment benoemen Welke? speelwijze tegenpartij (globaal) Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
20
Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
B-junioren Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
21
B-junioren "wedstrijd is doel"
omschakelen aanvallen spelen als een team verdedigen doelstelling aanvallen doelstelling verdedigen doelstelling omschakelen algemene uitgangspunten relevante / dominante voetbalhandelingen inzicht BMB BZB communicatie spelregels Wat? verbeteren teamtaken Wie? hoofdrolspelers benoemen Waar? speelveldgedeelte benoemen Wanneer? moment benoemen Welke? speelwijze tegenpartij stand wedstrijd Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
22
Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
A-junioren Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
23
A-junioren/senioren "competitie is doel"
omschakelen aanvallen presteren als team in de competitie verdedigen doelstelling aanvallen doelstelling verdedigen doelstelling omschakelen algemene uitgangspunten relevante / dominante voetbalhandelingen inzicht BMB BZB communicatie spelregels Wat? verbeteren teamtaken Wie? hoofdrolspelers benoemen Waar? speelveldgedeelte benoemen Wanneer? moment benoemen Welke? speelwijze tegenpartij stand wedstrijd / competitie Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
24
Het coachen van jeugdige voetballers
het coachen van voetballen, wat is dat? het coachen van voetballen, hoe doe je dat? het coachen van voetballers, hoe doe je dat? het coachen van jeugdige voetballers - wat de coach nog extra moet weten? het coachen van jeugdige voetballers, waar doe je dat? doelstellingen en bouwstenen van het gehele jeugdvoetballeerproces Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
25
Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
Uitgangspunten Inhoud: Voetbalvormen staan centraal Organisatie: Circuitmodel als organisatievorm is een middel om pupillen beter te leren voetballen! Toelichting: Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
26
PUPILLENVOETBAL: Het Circuitmodel
27
PUPILLENVOETBAL: Het Circuitmodel
Mikken& scoren Doelverdedigen Pingelen Afpakken Warming-up Samenspelen Afpakken
28
Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
Roulatiesysteem Groep 1 speelt Voetbalvorm nr. 1 Groep 2 speelt Voetbalvorm nr. 2 Groep 3 speelt Voetbalvorm nr. 3 Toelichting: Groep 2 en 3 kijken, trainer legt uit Groep 3 kijkt, trainer legt uit Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
29
Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
Johan Cruyff: "In het voetbal is niets eenduidig; geen handeling, geen moment is hetzelfde" Technisch jeugdcoördinator // knvb // 2014
30
Vervolgafspraken/sluiting
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.