Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMirthe Vermeiren Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Transparantie en prestatieverbetering in de corporatiesector
Congres Corpovenista, 17 maart 2015
2
Agenda 1. Prestatie-index 2. Aedes-benchmark
3. Verkenning naar inhoud toekomstmodel
3
Klik om een ondertitel te maken
De Oliebollentest
4
Doel prestatie-index Verbinding corporaties met samenleving herstellen (Balans Verstoord) Eerste stap: inzicht geven welke volkshuisvestelijke prestaties mogen worden verwacht? hoe presteren corporaties?
5
Middel Voorbij de bestaande verantwoording
Snel en simpel inzicht in prestaties corporaties Voorbeeld jaarlijkse ‘oliebollentest’ AD Beperkte set prestatie-indicatoren Vergelijken Ranglijst
6
Input Coelo rapport ‘’De doelmatigheid van corporaties in kaart gebracht’’ (2013) SEV experiment ‘’Rendement van maatschappelijk dividend’’ (2012) Discussie in werkgroep (uitgebreid) Corporatie Benchmark Centrum (CBC) Klantenpanels van Eigen Haard, Portaal en woningzoekenden SVH Validatie Sociale Verhuurders Haaglanden (SVH) Validatie Amsterdamse Federatie van Woning Corporaties (AFWC)
7
Prestatie-indicatoren (1)
BBSH taken ‘kwaliteit van de woningvoorraad’ en ‘bedienen van de doelgroep’ Kwaliteit van de voorraad Klanttevredenheid over de woning (subjectief) Conditie van de voorraad (objectief, door conditiescore) Gemiddeld energielabel
8
Prestatie-indicatoren (2)
Bedienen van de doelgroep Woningen beschikbaar voor de BBSH doelgroep (% woningen onder de liberalisatiegrens) Woningen betaalbaar voor de BBSH doelgroep (% sociale huurwoningen aangeboden met een huur onder de tweede aftoppingsgrens) Klanttevredenheid over de dienstverlening (uit klantpanels)
9
Ranking the Amsterdam Stars
Betaalbaarheid Kwaliteit Tevredenheid bewoners Ranking Totaal corp % < 596,75 in verhuringen WoningNet Ranking Primaire doelgroep in toewijzing E-label D of hoger als % van bekend Tevredenheid over woning WIRA2013 Tevredenheid over verhuurder WIRA2013 Punten 1 A 45% 3 76% 5 69% 7,26 2 7,36 15 B 67% 77% 4 65% 7,21 7,31 16 C 30% 7 81% 75% 7,15 7,06 6 20 D 41% 80% 62% 6,94 7,01 26 E 73% 7,04 7,2 19 F 40% 61% 68% 8,2 18 G 36% 78% 52% 7,16 25 Totaal 54% 63% Bron: Databank, PWNR/ Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties / WoningNet/WIRA
10
Dat was de oliebollentest..
11
Aedes-Benchmark
12
Benchmarking corporatiesector
Diverse benchmarks en vergelijkingscijfers beschikbaar Hoge administratieve lasten voor corporaties door veelvuldig aanleveren van (dezelfde) gegevens Verschillende indicatoren en definities met weinig draagvlak Verschillen in wijze van administreren en op verschillende niveaus Discussie in sector gaat over kwaliteit van cijfers en niet over verbeteren aan de hand van cijfers
13
Benchmarking corporatiesector
Stap 1: Oprichting Corporatie Benchmark Centrum (CBC) in 2013 Bedrijfslastenreductie door leren en verbeteren Noodzaak van de ontwikkeling van één data omgeving voor de sector Vermindering van administratieve lasten in datalevering
14
Ontstaan Aedes-benchmark
Stap 2: Door ontwikkeling benchmarking via Aedes-benchmark via groeimodel Data bedrijfsvoering in CiP; is geen benchmark Verhogen van participatiegraad in sector Verbetering van indicatoren, definities en identificatie en eliminatie van ruisfactoren Verbetering op termijn van wijze administratie, opvraag en analyse van data/gegevens voor brancherapportage en verbeteren van prestaties van individuele corporaties
15
Aedes-benchmark
16
Vervolg: doorontwikkeling Aedes-benchmark
Van twee prestatievelden 2014 naar meerdere In drie jaar ontwikkelen tot volledige benchmark: ook maatschappij en medewerkers Bevindingen en resultaten Oliebollentest betrekken bij doorontwikkeling Aedes benchmark
17
Conceptueel model Aedes-benchmark
18
Model CBC
19
Vervolg: doorontwikkeling Aedes-benchmark
indicator ? indicator ?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.