De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Spoedeisendehulpverlening

Verwante presentaties


Presentatie over: "Spoedeisendehulpverlening"— Transcript van de presentatie:

1 Spoedeisendehulpverlening
Arts M & G Forensisch geneeskundige Promotieonderzoek prehospitale behandeling van polytraumapatienten Rob Lichtveld

2 Spoedeisendehulpverlening
Organisatie Ambulancezorg Huidige trend patiëntveiligheid en simulatieonderwijs Qua vadis

3 Spoedeisendehulpverlening
1e lijnszorg Ambulancezorg Spoedeisendehulp afdeling Operatieafdeling

4 Meldkamer ambulancezorg MKA

5 MELDING MKA Frontale botsing auto-auto 1 slachtoffer bekneld
1 slachtoffer loopt rond die zich niet goed voelt

6 De juiste hulp op de juiste plaats met de juiste snelheid!
TAKEN CENTRALIST Stellen van indicatie tot (ambulance) zorg Stellen van indicatie tot andere hulpverlening (heli,MMT,politie, brandweer,GHOR) Bepalen van de urgentie Bewaken van de paraatheid Instrueren van de melder Bedienen van de apparatuur Verstrekken van informatie De juiste hulp op de juiste plaats met de juiste snelheid!

7 Bekend, alles wat een ‘witte’ jas aan heeft.
7

8 Simulatieonderwijs Wat is simulatie? Waarom simulatie?
Crisis Resource Management 8

9 Simulatie soorten: partial task, low fidelity
Op de werkplek, laagdrempelig 9

10 Full scale simulation / CRM
Anesthesie team of hele OK team High fidelity ‘nep OK/ IC/ SEH’ 10

11 Waarom is simulatie zo effectief?
Why Use Simulations? Retention Teach others 90% Integrated Simulation Teach by doing yourself 75% Simulation Discussion groups 50% Web Seminars, IM, chat Demonstration 30% Animation Audio Visual 20% PowerPoint dia´s Lecture 5% Streaming media Source: Andersen Consulting Najjar, L. J. (1998). Principles of educational multimedia user interface design. Human Factors, 40(2), 11

12 TO ERR IS HUMAN Building a Safer Health System
Linda T. Kohn, Janet M. Corrigan, and Molla S. Donaldson, Editors Committee on Quality of Health Care in America INSTITUTE OF MEDICINE 2000

13 USA 2000 Institute of Medicine Report
Top 10 lijst “doodsoorzaken” Sepsis Medische fouten – Verkeerstrauma Mammaca HIV To Err Is Human, Building a Safer Health System, LT Kohn, JM Corrigan, and MS Donaldson, Editors Committee on Quality of Health Care in America, Institute of Medicine 2000

14 Conclusies CIRS (critical incidence reporting system)
Nieuwe veiligheidscultuur Gebruik van simulatieonderwijs, Crisis Resource Management (CRM) To Err Is Human, Building a Safer Health System, LT Kohn, JM Corrigan, and MS Donaldson, Editors Committee on Quality of Health Care in America, Institute of Medicine 2000

15 Crisis Resource Management
Foutenreductie m.b.v. Crisis Resource Management

16 Geschiedenis van de non technical skills in de anesthesie
Luchtvaart: Meeste ongevallen waar een fout van de piloot wordt aangewezen zijn geen gevolg van gebrek aan skills maar van: teamwork leadership communication planning 16

17 Human factor Team factor 17

18 CRM principes Know the environment 9. Prevent/manage fixation error
Anticipate and plan Cross (double) check Call for help early 11.Use cognitive aids Exercise leadership Re-evaluate repeatedly Distribute the workload 13. Use good teamwork Mobilize all resources Allocate attention wisely Communicate effectively 15. Set priorities dynamically Use all available info Gaba, Rall In: Miller, Anesthesia 6th edition

19 CRM principes Know the environment 9. Prevent/manage fixation error
Anticipate and plan Cross (double) check Call for help early Use cognitive aids Exercise leadership Re-evaluate repeatedly Distribute the workload 13. Use good teamwork Mobilize all resource Allocate attention wisely Communicate effectively 15. Set priorities dynamically Use all available info Gaba, Rall In: Miller, Anesthesia 6th edition

20 Communiceer effectief
Bedenken is nog niet gezegd Gezegd is nog niet gehoord Gehoord is nog niet begrepen Begrepen is niet gedaan Close the loop ! Dit geldt voor ZENDER én ONTVANGER! 20

21 21 21

22 CRM principes Know the environment 9. Prevent/manage fixation error
Anticipate and plan Cross (double) check Call for help early Use cognitive aids Exercise leadership Re-evaluate repeatedly Distribute the workload 13. Use good teamwork Mobilize all resource Allocate attention wisely Communicate effectively 15. Set priorities dynamically Use all available info Gaba, Rall In: Miller, Anesthesia 6th edition

23 Leadership 23

24 ´Trainees are not supposed to question decisions made by senior staff´
Sexton JB, et al. BMJ. 2000;320:745-9 24

25 CRM principes Know the environment 9. Prevent/manage fixation error
Anticipate and plan Cross (double) check Call for help early Use cognitive aids Exercise leadership Re-evaluate repeatedly Distribute the workload 13. Use good teamwork Mobilize all resource Allocate attention wisely Communicate effectively 15. Set priorities dynamically Use all available info Gaba, Rall In: Miller, Anesthesia 6th edition

26 = ‘mental model‘-fout (zeer resistent)
Fixation Errors = ‘mental model‘-fout (zeer resistent) 1) “Dit is het probleem en niets anders” Re-evalueer herhaalderlijk met alle beschikbare data en reflecteer het eigen mental model! 2) “Het kan alles zijn, behalve dit…” Bij twijfel, blijf aan de veilige kant “Bestrijdt de worst case!" 3) “Alles is o.k." Ontkenningsfout Blijf waakzaam zodanig dat de patiënt veilig is 26

27 CRM principes Know the environment 9. Prevent/manage fixation error
Anticipate and plan Cross (double) check Call for help early 11.Use cognitive aids Exercise leadership Re-evaluate repeatedly Distribute the workload 13. Use good teamwork Mobilize all resources Allocate attention wisely Communicate effectively 15. Set priorities dynamically Use all available info Gaba, Rall In: Miller, Anesthesia 6th edition

28 Simulatietraining 28

29

30

31 Vragen

32 Dank voor jullie aandacht
32


Download ppt "Spoedeisendehulpverlening"

Verwante presentaties


Ads door Google