Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEmma de Smedt Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Vragenlijst- en formuleringsonderzoek
Adrienne Beelen Leontien v.d. Burgt Frank v.d. Geer
2
Inhoud Onderzoekopzet Formuleringseffecten Betrouwbaarheidsanalyse
Controle tekstmanipulatie Verschil in tekstwaardering Mapping-analyse Regressie-analyse Conclusie/discussie
3
Onderzoeksopzet 2 x 2 tussenpersoon Aanspreekvorm Cluster ‘Toon’
Materiaal/proefpersonen Randomisatiecontroles “Welke type contrastieve vraag, de negatief of positief geformuleerde, geeft het beste het verschil in tekstwaardering weer?”
4
Formuleringseffecten
50% (negen van de achttien) Zakelijk-Informeel Eenvoudig-Ingewikkeld Makkelijk-Moeilijk Overzichtelijk-Onoverzichtelijk Vernieuwend-ouderwets Afwisselend-Eentonig Respectvol-Respectloos
5
Formuleringseffecten II
Positieve richting: Eenvoudig-Ingewikkeld, Onderdanig-Autoritair, Makkelijk-Moeilijk, Overzichtelijk-Onoverzichtelijk, Afwisselend-Eentonig Negatieve richting: Zakelijk/Informeel, Vernieuwend-Ouderwets, Betrouwbaar-Onbetrouwbaar
6
Betrouwbaarheidsanalyse
Drie gevallen lage Cronbach’s Alfa Cluster ‘toon’ positieve formulering; negatieve formulering; 0.32 Cluster ‘begrijpelijkheid’ negatieve formulering; 0.43
7
Controle Tekstmanipulatie
33% een significante invloed Je-versie positiever: Makkelijk-Moeilijk, Eenvoudig-Ingewikkeld, Betrouwbaar-Onbetrouwbaar, Deskundig, Ondeskundig, Vernieuwend-Ouderwets U-versie positiever: Zakelijk-Informeel
8
Verschil in Tekstwaardering
Eenvoudig-Ingewikkeld (p=0.002)
9
Verschil in Tekstwaardering II
Dus: verschil tussen de 2 tekstversies is groter bij de vraag in versie B (positieve vraag). Opdracht plot: vragenlijstversie*tekstversie Interactieeff is sig, dus eff groottte bepalen
10
Mapping-analyse Vernieuwend-Ouderwets
11
Mapping-Analyse II Versie B daalt sterker en stijgt trager
12
Regressie-analyse De negen formuleringseffect-vragen onderzocht
Vier gevallen had vragenlijstversie een significante invloed
13
Regressie-analyse II In de overige vijf gevallen blijkt dat in drie gevallen positieve formulering beter is.
14
Regressie-analyse III
In 2 gevallen nog stap 3 uitgevoerd 1 significant verschil gevonden, waarbij ook positief beter was
15
Conclusie/Discussie 50% formuleringseffecten
66% van formuleringseffecten in positieve richting Negatieve formulering maakt beter onderscheid in tekstwaardering (1 item) Formuleringseffect wordt niet verklaard door verschil in 7 puntsschaal (1 item) Positieve formuleringen weerspiegelen ‘ware’ mening beter
16
Conclusie/Discussie II
Tekstmanipulatie Invloed van vragenlijstversie op rapportcijfer
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.