Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJozef Bogaert Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
De relatie tussen religie en politiek in Afrika
2
Inhoud: Inhoud: Inleiding Stelling Religie en politiek in Afrika Conclusies Discussie
3
Inleiding Afrika heeft opvallend veel failed states. Verval politieke instituten sinds dekolonisatie Enorme opleving religie: pamfletten / verhalen, kritiek op moreel verval Activiteit radicalen groeperingen, met name moslim- en christenfundamentalisten Antiwesterse protesten >, bv. in Nigeria
4
Stelling “Veel staten in Afrika functioneren niet. Het Westerse model van scheiding van religie en staat toepassen op Afrika is echter niet het middel, maar de kwaal”
5
Religie in Afrika Overtuiging van reële aanwezigheid en invloed spirituele wereld: eeuwige strijd tussen Goed en Kwaad Spirituele experts communiceren tussen Aarde en spirituele wereld, enorme invloed op alle lagen bevolking (honger, welvaart,etc) Niet < door westers onderwijs De spirituele wereld is de bron van macht, niet de wereldse politieke instituten. Groter vertrouwen in “experts” dan in politici
6
Politiek in Afrika Traditioneel politiek en religie sterk verweven, ook in pre-koloniale tijd “Echte” macht voor Afrikaan bij verzorgers contacten spirituele wereld Leiders gebruiken spirituele experts electoraal (tegenstanders) en politieke zaken: inside information en coups (Niger) Politiek geen grip op volk via instituten, maar via religie
7
Het Westen over Afrika De Westerse bril: betere instituten voor hervormingen, zo economie en stabiliteit > Analyse Afrika altijd vanuit economische en politieke wetenschappen, aangevuld met wat antropologie. Afrikaanse denkwereld niet serieus genomen Zorgen om religieuze opleving en vermenging religie en politiek, religie zou politieke stabiliteit ondermijnen
8
Afrika over Afrika Het (Westerse) materialisme is aards en dus het Kwaad. Geld ook voor politici / “de staat” Analyse staatsinstituten vanuit religie/hekserij (Mukendi, Zaïre: “heksen beheersen instituten”) Religieuze legitimiteit belangrijker dan politieke legitimiteit. Waar politiek faalt, herordening op religieuze basis een alternatief
9
Conclusie Westen en Afrikanen denken op volstrekt verschillende frequentie De Westerse manier van staatsvorming op basis scheiding politiek en religie: verval instituten, chaos Voor Afrikanen spirituele > fysieke wereld. Leiders macht via religie, niet via instituten. Westerse (IMF, Wereldbank) oplossingen via hervorming instituten kansloos Beter: accepteren vermenging religie en politiek, zoeken naar verbeteringen niet naar Westers, maar Afrikaans model
10
Discussie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.