Download de presentatie
GepubliceerdJohanna de Ruiter Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
EL GRECO EN VELAZQUEZ College 6
2
Schilderkunst Middeleeuwen
Vooral religieuze thematiek Versiering kerken Privé-devotie
3
Renaissance Italië Rol kunstenaar Wetensch. onderzoek
'Uomo universalis' Leonardo da Vinci
4
Crisis van religieuze ideeën
Breuk met Renaissance Michelangelo: getormenteerde figuren Diagonale composities Beweging Expressie Spel licht/duister
5
Einde Renaissance Maniërisme Overgangsstroming naar Barok
Rust, harmonie, symmetrie verdwijnen Gekunstelde stroming
6
Maniërisme Einde Renaissance Verkortingen (overdreven + onnatuurlijk)
Ingewikkelde houdingen Onrust en asymmetrie Extatische gelaatsuitdrukkingen Verhoudingen menselijk lichaam (opgerekt)
7
Barokkunst Nieuwe stijl, Rome, begin 17e eeuw
Concilie van Trente ( ) Duidelijke compositie < interesse in Oudheid + late Renaissance
8
In rest Europa Rubens ! Spanje: religieuze kunst !
< katholieke Contrareformatie > protestantse landen
9
Historische context Barok = stijl + levenswijze Kerk
Schilder- en beeldhouwkunst 17e eeuw: katholieke waarheid verkondigen
10
Term ‘onregelmatige parel’ Barokkunst: zintuigen + gevoeligheid
> klassieke kunst: rede overheerst
11
De Contrareformatie Kerkelijke kunst effect ! Theatrale effecten
12
Vernieuwingen barok Kleur belangrijker dan tekening
(Renaissance: lijn primeert) Clair-obscur: spel van licht en schaduw (Renaissance: zuiver licht)
13
Clair-obscur Hevig licht-donker contrast sterke dieptewerking
14
Principes barokkunst Gevoel van diepte: Asymmetrische compositie
Beweging: verkorte vormen, diagonalen, golven
15
2 grote namen El Greco - maniërisme Diego Velázquez - barok
16
EL GRECO Visie en passie
17
Doménicos Theotokópoulos Kreta Toledo Kondigt barok aan
18
Begin: volgt Grieks-Byzantijnse traditie
Italië: leert bij Titiaan Nog jong Spanje Artistieke rijpheid
19
Mogelijk zelfportret
20
Gepassioneerd visionair
Invloed van christelijke doctrine Spanje Passie en terughoudendheid Religieuze drang en neo-platonisme Invloed van mysticisme Contrareformatie
21
Kenmerken Uitgerokken figuren, naar boven Intense en ongewone kleuren
Passie voor onderwerp Energie erg individuele stijl
22
In Spanje Wil aan hof Felipe II komen
Koning vraagt werk voor Escorial: El martirio de San Mauricio “kunstwerk, maar geen devoot werk” Toledo: werken op aanvraag
23
Te Toledo Persoonlijke manier van schilderen Maniërist
Grote expressieve kracht
24
Spanje van Contrareformatie
Religieuze thema’s Portrettist Landschappen
25
Zicht van Toledo
27
De tranen van San Pedro
29
Christus die het kruis omarmt
30
Doop van Christus
31
Volgende slide: Christus verdrijft de kooplui uit de tempel
33
El caballero de la mano en el pecho
35
Don Antonio de Covarrubias
Zoon architect Alonso de Covarrubias Geboren Toledo, rond 1514 Heel geletterd man Humanist Pers. in Begrafenis van de Graaf van Orgaz Vriend ?
37
Entierro del conde de Orgaz
Begrafenis van de graaf van Orgaz Te Toledo – Kerk van Santo Tomé Graaf = weldoener Mirakel bij begrafenis: 2 heiligen
39
Licht dat artificieel lijkt
Lichaam Orgaz + heiligen meer belicht + gezichten pers. Geen natuurlijk licht blik trekken naar bepaalde scènes
40
Uitgerokken figuren schoonheid van de vormen stilering
in vraag stellen van regels late Renaiss.
41
Gedeeltelijke figuren
Ondenkbaar in Renaissance Maniërisme: breekt met normen effect Zie figuren zijkant doek
42
Verwrongen figuren Komt van Michelangelo Anatomische studie lichamen Felle kleuren
43
Detailvergrotingen Wijzend kind Dode graaf van Orgaz Gelaat Hand
48
Religieuze schilderijen
Kruisaflegging Franciscus van Assisi en de bedelaar
51
DIEGO VELAZQUEZ Hofschilder
52
1599-1660 Werkt met intellectuelen Naar Madrid: 1623
Felipe IV en Conde-duque de Olivares Portretten koninklijke familie 1624: hofschilder Goede vriend koning Naar Italië: 1629 en 1649
53
Twee zelfportretten
55
De waterverkoper van Sevilla
Aesopus Dwerg Sebastián de Morra
59
Juan de Pareja Slaaf en zijn assistent Pareja was een moor
Gelijkenis portret en persoon zelf Kledij: luxe versiering, verboden Waarom ? Verbazen
61
Religieuze scènes Geen geïdealiseerde figuren
63
Stillevens In de mode Gewone objecten in natuurlijke plaats
Nederige werklui worden weergegeven (niet de gewoonte)
64
Bijbelse thema’s Stillevens met religieuze scènes in achtergrond
Keukenmeisjes: met rug naar didactische scènes
67
Klassieke mythologische thema’s
Geen sterk geïdealiseerde beelden meer Bacchus
69
Portretten Onconventioneel Ex-slaaf Juan de Pareja
70
Portretten van dwergen, narren, beeldhouwers, schrijvers, …
Waardigheid en individuele waarde (gewoonlijk voor belangrijke mensen) Hofschilder, maar weinig edelen in werk
71
De weefsters Las hilanderas
73
Las Meninas 1656 Intrigerend schilderij
Bewonderd door Manet, Goya, enz. Boodschap: onorthodox werk Perspectiefstudie Cfr. Don Quijote
75
Infante Margarita in 1656, 5 jaar
Historische figuren Schilder ! In spiegel: koning en koningin Personen in schilderij kijken naar Infante zoals wij
76
Commentaar Ongebruikelijke plaats van koninklijk paar
Plaats van Velázquez
78
Koningen: nauwelijks zichtbaar
Dwergen + hond: onderaan Princes Margarita + hofdames belangrijker dan koningen + ook dwerg en hond op voorgrond Omkering van piramide
79
Detail
80
Koning en koningin “When the viewer stands in the position that the king and queen occupy in order to be reflected in the mirror, the oft mentioned conceit is that the common viewer then, indeed, becomes royal - worthy of veneration and respect. Is that what Velazquez is saying? Yes, that and more: If you and I (The King and Queen) are at the top of the vanishing point, then - taking into consideration the position of the other figures in the painting and their supposed social importance - the conceit does not hold and the social pyramid collapses. This, I believe, is the meaning Velazquez intended to convey”
81
Plaats schilder Domineert schilderij
ME: niemand ondertekent schilderij Pas in Renaissance Velázquez: gaat verder Zichzelf voorstellen in werk Echte positie van artiest in maatschappij
82
Geen gevolgen ? Moet intenties verbergen (cfr. Cervantes: metafoor)
Felipe IV + Olivares: milit. en econ. ramp Koning verwacht geen subversieve motieven
84
De overgave van Breda (1635)
86
Portret Felipe Próspero
"Given the chair in the rigid semiotics of courtly etiquette in Spain, something is being conveyed beyond the fact that spoiled dogs climb into furniture in which courtiers would not dare to sit. Some metaphysical joke? Or the suggestion that dogs hold some rank in nature higher than slaves or even courtiers: All I know is that a dog in a chair is not innocent naturalism.“ Arthur C. Danto, prof. Filosofie (Columbia)
91
Portret van Felipe IV Zwakke koning Kunstminnaar
Zijn ‘valido’: conde-duque de Olivares
94
Conde-duque de Olivares
Valido Volgende slide
96
Volgend college: CERVANTES EN ZIJN TIJD
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.