Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJosephus Vink Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Saskia Best s.e.best@hro.nl HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –7 september 2009
2
Agenda Covertekst boeken Marketingervaringen Design Battle of Concepts Smartie doelstellingen
3
Indeling Herfst 31 aug- Start, inhoudelijk en huishoudelijk 7 september- DESIGN 14 september- Korte pitches Battle of Concepts, DESIGN 21 september- DESIGN 28 september- Beoordeling BOC pitches 05 oktober- DESIGN 12 oktober- DESIGN 19 oktober- HERFSTVAKANTIE, MAAR LET OP, we gaan naar de Dutch Design Week in Eindhoven 26 oktober- Design 02 november- Design 08 november (zondag) 24.00 deadline opdrachten, alles online
4
Beoordeling Herfst Essays naar eigen keuze (bv Dutch Design Week per stuk 1 punt) Eigen opdrachten (per stuk 1 tot 2 punten) Eigen college maken van a tot z (2 punten) Battle (verplicht, 2 punten - Prorail) Grote Huiswerkopdracht (verplicht 1 punt) Wekelijkse postings ( 1 punt)
5
Huiswerkopdracht (niet voor punten) Je koopt, leent of gebruikt een boek dat je al in je bezit hebt met als centraal thema DESIGN Geef in een paar alinea’s aan (achterflap boek) waarom dit boek interessant is voor de minor Publiceer op je blog
6
Marketingervaringen Wat viel jullie op? Wat viel mij op
7
Wat viel mij op? Het makkelijk is om overal maar het woord marketing aan vast te plakken Affiliate marketing, online marketing, interactive marketing, guerrilla marketing, social media marketing, calimero marketing, enz enz
8
Wat viel mij op? En zo ook recessie marketing Staafmixer rukt op En vrouwen grijpen de macht Vrouwen kopen 90% van de voedingsmiddelen 55% van de consumentenelektronica en vaak nieuwe auto’s
9
Recessiemarketing Vrouwen zijn loyaal. Vrouwen geven makkelijker informatie door over een product, mondeling of via sociale netwerksites. Het merendeel van de massa-ontslagen treft vooral mannelijke werknemers. Dit betekent dat vrouwen belangrijker worden voor het gezinsinkomen en hun koopkracht nog stijgt.
11
Recessiemarketing En zo hebben we weer een marketingvariant: Vrouwenmarketing
12
Sagmeister www.youtube.com/watch?v=2OUFCyKr-t0&feature=channel
13
Het potentieel van Design -Design beslaat een breed terrein -Design als bedrijfsinstrument neemt toe in betekenis -Kwaliteit in steeds mindere mate een toegevoegde waarde -Imago en perceptie en dus emotionele aspecten nemen in belang toe
14
Design en Organisatie -Identificatie -Differentiatie -Overdracht merkwaarden persoonlijkheid authenticiteit psychosociale (beleving)
15
Helaas -Veel organisaties komen niet verder dan identificatie
16
Design - Toen Jobs terugkwam bij Apple brak hij met het idee dat computer grauw en grijs moesten zijn -Gekleurde I-Macs was het gevolg -Design made the difference
17
Design? - Als je kijkt in de van Dale gaat het met name over productuiterlijk -To design = ontwerpen -En ontwerpen gaat over iets uitdenken, of maken, maar het hangt ook weer samen met het creëren
18
Design? - Je kan heel veel ontwerpen: Een gebouw Een product Een dienst Een voorwerp Een voorstelling Een boek Een auto
19
Design? -Want alles om ons heen is vormgegeven toch? -Vrijwel niets is toevallig ontstaan
20
Design? - Is dus alles wat bewust is vormgegeven dan ook DESIGN?
21
Design? - In zijn algemeenheid (maar definities verschillen) gaat het over het (bewuste) ontwerpproces en het concept er achter
22
Design? - Drie belangrijke betekenissen: Proces Object Stijl
23
Design als Proces -Volgens Kotler: ‘Design is the process of seeking to optimize customer satisfaction and company profitablity through the creative use of major design elements (performance, quality, durability, appearance and cost) in connection with products, environments, information and corporate identity’
24
Kotler -De designelementen die Kotler in zijn definitie noemt staan bekend als de designmix -Mix van designelementen dienen goed op elkaar afgestemd te zijn -Een product dat er heel duur uitziet en dat ook is, maar niet duurzaam is of de verwachte prestaties levert, is vaak niet succesvol
25
Kotler -De designelementen bij Kotler worden in relatie gebracht met zowel de producten (goed, dienst, idee) als de verschillende omgevingen van een organisatie -Informatie die door organisaties wordt verspreid met een bepaalde identiteit van deze organisatie
26
Kotler -Ofwel Corporate Identity
27
Complexiteit designbeslissingen Dorst:”There are many perspectives, each having his own version of the truth”
28
Kapferer - Franse merkenspecialist -‘Design is the added value process between the idea and the product in order to make it more functional, less costly to manufacture and nicer’
29
Kapferer versus Kotler - Kotler heeft het over het zoekproces om zowel klanttevredenheid en winstgevendheid te optimaliseren -Kapferer heeft het over design als een waarde toevoegend proces, de meerwaarde voor de consument
30
Kapferer versus Kotler - WAT VINDEN JULLIE ZELF?
31
DESIGN als proces -Binnen Designmanagement gaat het om het creatieve ontwikkelingsproces maar ook op het besluitvormingsproces daaraan voorafgaand rekening houdend met bedrijfsdoelen en consumentenverwachtingen
32
Design als object -A design, the design -Tastbaar -Creatieve visualisatie van concepten, plannen… -Design is kern van innovatie -Mooi, nuttig en interessant
33
Design als object -Fietsbel, auto, logo
34
Design als Object StarckDyson
35
Design als stijl -Kenmerkende, eigen, onderscheidende en consistente vorm van uitdrukken -Beeld, geluid, smaak, geur, taal, gevoel -Het op elkaar aansluiten van de verschillende elementen is van belang
36
En wel de Prorail Battle Formeer nu een groepje en werk ook eens in een ander groepje Lees de briefing Wat is het probleem? Formuleer met je groepje 20 vragen waar je een antwoord op moet hebben voordat je voordat je goed kan starten met de Battle
37
Apple -Apple breidt geleidelijk aan het assortiment uit -Wat als deze tendens zich voorzet? -Het antwoord van La Republicca http://www.repubblica.it/2006/05/gallerie/scienzaetecnologia/apple-concepts/1.html
38
Oefening in kleine groepjes 1. Schrijf in 5 minuten zoveel mogelijk merken op 2. Kies een merk 3. Schrijf de drie belangrijkste kenmerken van het merk op, waarvan jij denkt dat het merk dit belangrijk vindt 4. Schrijf drie kenmerken op zoals jij het merk percipieert 5. Werk dit merk verder uit zoals La Republicca dat deed voor Apple ook met (eenvoudige) visualisaties 6. Ben je verder gegaan met Proces, Object of Stijl?
39
Het belang van een goede designbrief en sterk in je schoenen staan
40
Prorail Battle Hoe gaat het?
41
Smartie doelstellingen Ben ik bij iedereen langs geweest?
42
Tot volgende week! Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.