Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdVera Jacobs Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
ICT design team STEM Smart! ICT in wetenschapsonderwijs Jouri Van Landeghem
2
Oorspronkelijke opzet Inzet van mobile devices in het wetenschaps-, en bij uitbreiding in heel STEM- onderwijs Focus op één specifieke werkvorm, de flipped classroom
3
Noden van de focusgroep Hoe maak je een “goed” filmpje om te gebruiken in een flipped classroom setting? Wat is een “goed” filmpje? Qua inhoud? Qua vorm? De praktische kanten van filmen Opnemen Monteren
4
Eerste pogingen Succes van Kahn academie. Gelijkaardige filmpjes met “Educreations” en “Explain Everything”. Resultaat:
5
Derek Muller (Veritasium) over video's en wetenschap onderwijzen... Derek Muller (Veritasium) over video's en wetenschap onderwijzen... “The effect of explanatory movies is insignificant…” Het effect van video-doceren zonder rekening te houden met misconcepties: Leerlingen/studenten denken dat ze het al weten… Ze zijn niet 100% aandachtig… Ze zien niet dat wat getoond wordt, verschilt van wat ze denken… Ze leren niks… Ze krijgen meer vertrouwen dat hun (foute) denkbeelden juist zijn…
6
Semi-flipped classroom in secundair onderwijs Introductie Teaser Probleem- stelling Instructie Evaluatie Peilen naar leerlingen- denkbeelden Verdieping Uitdiepen probleem- stelling Uitvoeren opdrachten Evaluatie Waar ben ik, waar moet ik naartoe? Verwerking Wat hebben we geleerd? Synthese Round-up
7
“Teaser” Leerkracht verzamelt denkbeelden. Vormen startpunt voor zijn les. “Pitchen” van probleem. Opwekken van nieuwsgierigheid en verwondering. Oproepen van twijfels en vragen. Inspelen op leerlingen- denkbeelden. Startpunt voor verder redeneren.
8
Voorbereiding: zoeken naar essentie Hoe korter het filmpje, hoe krachtiger de boodschap zal overkomen. Denk grondig na over volgende vragen, en antwoord in maximaal één zin. Wat wil ik dat mijn leerlingen onthouden, waarover wil ik dat ze nadenken? Waarom moeten ze dat onthouden, waarom moeten ze daarover nadenken? Wat kan ik hen daarover vragen?
9
Scenario en storyboarding Helpt om tot essentie te komen. Minder improviseren = hogere efficiëntie bij opname. Storyboard hulpmiddel bij vormgeving. Camerahoek Focus Duidelijke scène-onderverdeling. Grondige voorbereiding zorgt voor goede opname, met minimale technische bagage.
10
Opname en montagetechnieken
11
Resultaten
12
Reflectie werking design team “Formele” bijeenkomsten met agenda en opdrachten werkt niet. Teamleden allemaal drukbezet, geen ruimte in opdracht om consequent bezig te zijn. Informeel wél resultaat. In marges van andere projecten wordt expertise actief toegepast, en materiaal en ervaringen uitgewisseld.
13
Toekomst Expertise bundelen in handleiding “filmen voor de flipped classroom” (exacte titel nog te bepalen). Verspreiden via nog te bepalen kanalen. Integreren in opleidingen. Workshops voor collega’s/externen.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.