Download de presentatie
1
Suspension Technology
AUT
2
Inleiding LES 3 en 4
3
Les 1 en 2 Overzicht voertuigontwikkelproces
Pakket van Eisen besproken Variaties wielophangingen bekeken
4
Inhoud Ontwerpproces wielophanging Bepalen Rol- en Dompcentra
5
Keuze en dimensionering van de wielophanging
Ontwerpproces Keuze en dimensionering van de wielophanging
6
Autotechnisch Ontwerpproces
7
Ontwerpproces 2. Dimensioneren van ophanging 1. Selecteren van ontwerp
Dimensies, packaging en bewegingsvrijheid wiel Eisen mbt comfort en actieve veiligheid Eisen met betrekking tot (lifecycle) costing 2. Dimensioneren van ophanging Dimensioneren van geometrie (rol en dompcentra) Bepalen van wielstanden (statisch en dynamisch) Dimensioneren van veren, dempers Dimensioneren van stabilisatoren (optioneel)
8
Kenmerken ophanging Hoeveel onderdelen? Welke onderdelen?
Waar zitten de ophangpunten? Waar wordt de body afgesteund? Afhankelijk of onafhankelijk? Aanvullende geleidingssystemen nodig?
9
Eigenschappen ophanging
Inbouwruimte Massa Robuustheid Kinematische mogelijkheden Keuze rol- en dompcentra Beïnvloeding wielgeleiding Kosten
10
Diverse Asontwerpen Starre as Half-starre of semi onafhankelijke as
Live axle Dead beam 3 punts geleiding 5 punts geleiding Disselas De Dion as Half-starre of semi onafhankelijke as Onafhankelijke as
11
Diverse Asontwerpen Starre as Half-starre of semi onafhankelijke as
Verbonden langsgeleiding Torsie as (twist beam axle) Onafhankelijke as
12
Diverse Asontwerpen Starre as Half-starre of semi onafhankelijke as
Trailing arm (langs- of schuine geleiding) McPherson/Chapman strut Double Wishbone (SLA – short long arm) Multilink
13
Eerste selectie 1. Selecteren van ontwerp
Dimensies, packaging en bewegingsvrijheid wiel Eisen mbt comfort en actieve veiligheid Eisen met betrekking tot (lifecycle) costing Om een goede selectie te kunnen maken, is kennis van kenmerken (1a) en eigenschappen (1b en 1c) van ophangingen noodzakelijk
14
Vorige week
15
Diverse Asconstructies
Starre as Half-starre of semi onafhankelijke as Onafhankelijke as Inbouwruimte? Massa? Robuustheid? Kinematische mogelijkheden? Kosten?
16
Keuze Asconstructies Wat zijn veelvoorkomende voorwielophangingen? McPherson Dubbele draagarmen Multilink Starre as (‘bijzondere voertuigcategorieën’)
17
Keuze Asconstructies Welke achterwielophangingen komen niet voor? … Alle ophangingen die zijn behandeld, kunnen als achterwielophanging dienen
18
Keuze Asconstructies Wat zijn logische combinaties? Voor: Achter:
McPherson Starre as (live/solid) Twist beam Trailing arm McPherson Dubbele draagarmen Multilink
19
Keuze Asconstructies Wat zijn logische combinaties? Voor: Achter:
Dubbele draagarmen Starre as (live/solid) Twist beam Trailing arm McPherson Dubbele draagarmen Multilink
20
Uitwerking asontwerp 2. Dimensioneren van ophanging
Dimensioneren van geometrie (rol en dompcentra) Bepalen van wielstanden (statisch en dynamisch) Dimensioneren van veren en dempers Keuze en dimensionering stabilisatoren Na de keuze voor een bepaald asontwerp, volgt de uitwerking, volgens bovenstaand schema. Dit hoeft overigens niet te betekenen dat de eerste keuze altijd gehandhaafd blijft…
21
Dimensionering wielophanging
Rol en Domp Dimensionering wielophanging
22
Rolcentrum construeren
23
Wat vertelt het rolcentrum
Het rolcentrum bepaalt de mate van rol tijdens het doorrijden van een bocht. De hoeveelheid rol wordt bepaald door de hoogte van het zwaartepunt en de afstand tussen zwaartepunt en rolcentrum. Het rolcentrum kan beïnvloed worden door de keuze voor de wielophanging.
24
Construeren van het rolcentrum
Stap 1: 2 staven en een gezamenlijk scharnierpunt
25
Construeren van het rolcentrum
Stap 2: Van 2 staven naar een voertuig
26
Construeren van het rolcentrum
Stap 3: Wielophanging met 2 scharnierpunten
27
Construeren van het rolcentrum
Stap 4: Verandering van de ligging van het rolcentrum
28
Construeren van het rolcentrum
Stap 5: De concrete wielophanging
29
Construeren van het rolcentrum
Stap 5: Varianten
30
Construeren van het rolcentrum
Samenvattend: construeren van een rolcentrum: Het rolcentrum ontstaat uit de (rol)pool van beweging van het linker en rechter wiel De rolpool van de beweging wordt meetkundig geconstrueerd uit de hoeken van de draagarmen in het vooraanzicht. De camber- of wielvluchtvarandering bij inveren is een resultante van de lengte van de draagarmen in vooraanzicht
31
Construeren van het rolcentrum
dimensioneren uitgaande van een gewenst rolcentrum: Bepalen gewenst rolcentrum Bepalen van de ligging van de rolpool en tegelijkertijd de hoek van de onderste draagarm Bepalen van de hoek van de bovenste draagarm Bepalen lengte draagarmen aan de hand van de gewenste wielvluchtvariatie
32
Construeren van het rolcentrum
McPherson
33
Construeren van het rolcentrum
SLA, DW
34
Construeren van het rolcentrum
Schuine langsgeleiding
35
Construeren van het rolcentrum
Starre as
36
Construeren van het rolcentrum
Rol-as
37
Rolcentra Dubbele draagarmen McPherson Verticale geleiding Pendelas
Dwarsgeleiding Langsgeleiding Schuine geleiding (torsie as) Schuine geleiding (enkelv.)
38
Dompcentrum Construeren
39
Wat vertelt het dompcentrum
Het dompcentrum bepaalt de mate van domp tijdens het remmen en accelereren. Onder domp wordt verstaan: duik en lift De hoeveelheid domp wordt bepaald door de hoogte van het zwaartepunt en de afstand tussen zwaartepunt en dompcentrum. Het dompcentrum kan beinvloed worden door de keuze voor de wielophanging.
40
Construeren van het dompcentrum
Voorspelbaar en gewenst domp(knik)gedrag bij accelereren en remmen
41
Construeren van het dompcentrum
Enkelvoudige langsgeleiding
42
Construeren van het dompcentrum
McPherson
43
Construeren van het dompcentrum
Dubbele dwarsgeleiding
44
Construeren van het dompcentrum
Schuine langsgeleiding
45
Construeren van het dompcentrum
Bladveer geleiding Knikpool ligt tussen punt A (langsgeleiding) en oneindig (zuiver verticale geleiding)
46
Construeren van het dompcentrum
Watt-geleiding Knikpool kan voor of achter de as liggen. zeer goede dompstabilisatie Voorbeeld bij samenstelling voertuig
47
Construeren van het dompcentrum
Samengesteld voertuig
48
Construeren van het dompcentrum
Samengesteld voertuig: Onbeladen
49
Construeren van het dompcentrum
Samengesteld voertuig: Beladen
50
Construeren van het dompcentrum
Samengesteld voertuig: Remmen, Beladen
51
Opdracht Casus
52
Casus Stel een groep samen met iemand anders Kies een voertuig
Bepaal voor het voertuig gebruikte eisenpakket Pas het eisenpakket aan een nieuwe functie aan Ontwerp een alternatieve wielophanging voor jouw voertuig Maar eerst beginnen met opdracht 1
53
Opdracht 1 en 2 Hoofdstuk 2: Hoofdstuk 3: Hoofdstuk 4:
Kies een voertuig en beschrijf deze Herleid het pakket van eisen voor dit voertuig Maak de packaging tekeningen Hoofdstuk 3: Pas de functie van jullie voertuig aan en omschrijf de nieuwe eisen en te verwachten specificaties (nu aannames, later specificeren) in Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4: Voer een benchmark uit naar het oorspronkelijke voertuig en je aangepaste voertuig.
54
Opdracht 1 en 2 PRESENTATIES
55
Keuze samenstellingen en bepalen rol- en dompcentra (en rolas)
Opdracht 3 Keuze samenstellingen en bepalen rol- en dompcentra (en rolas)
56
Opdracht 3 Kies 3 mogelijke combinaties tussen voor- en achterasconstructies die in jullie ogen gaan voldoen aan de kenmerken en eisen voor jullie doelvoertuig. Bepaal van deze 3 combinaties de rolcentra (en rolas) en de dompcentra Gebruik voor het herleiden van rol- en dompcentra de packagingtekeningen uit paragraaf 3.3 (neem ze over) Maak nog geen definitieve keuze voor de wielophanging
57
Volgende week Wielstanden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.