De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Groei, kijk eens met andere ogen... JBN, dinsdag 17 oktober 2006 Groeiopstellingen: Inzicht in groeibeslissingen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Groei, kijk eens met andere ogen... JBN, dinsdag 17 oktober 2006 Groeiopstellingen: Inzicht in groeibeslissingen."— Transcript van de presentatie:

1 Groei, kijk eens met andere ogen... JBN, dinsdag 17 oktober 2006 Groeiopstellingen: Inzicht in groeibeslissingen

2 Introductie Wim Jurg 1.Open Universiteit Nederland: dissertatie 2 dagen per week 2001 – 06; afstudeeronderzoek 1 dag per week 2.Promotoren Josee Bloemer en Hans Doorewaard van de Radbout Universiteit Nijmegen 3.Wetenschappelijke bron: systeemopstelling (psychodrama) 4.Persoonlijke bron: opstellingservaringen als voetbalcoach en levende spelen

3 WAT is een groeiopstelling? Fenomenologische (Merleau-Ponty) zachte systeembenadering (Checkland) van groeioptie(s) om ondernemers bewust te maken van hun “95% onbewuste kennis” (Damasio, Zaltman) vanuit onbewuste denken in menselijke, ruimtelijke metaforen (Lakoff & Johnson, Van der Vorst)

4 HOE verloopt groeiopstelling? 1.Ontwerpfase: bepaling mogelijke opties en kernconstructen in groeivraagstuk (*) 2.Constructprojectie: keuze kernconstruct-representanten (*) 3.Systeemprojectie: plaatsen representanten in de ruimte (*) 4.Projectiefeedback: hoe voelen representanten zich (ten opzichte van wie) en welke bewegingen zouden ze willen maken? 5.Simulatie: inbrengen optie(s), effecten registreren en hefbomen ontdekken

5 Fase 1: Ontwerp - formulering groeivraagstuk, optie(s) en kernconstructen

6 Fase 2: Constructprojectie - vermenselijking constructen

7 Fase 3: Systeemprojectie: plaatsing representanten in de ruimte

8 Fase 4: Projectiefeedback: representanten geven weer hoe ze zich voelen (ten opzichte van wie) en welke bewegingen ze zouden willen maken

9 Wat, Hoe, Waarom, Wanneer en voor Wie? 1.Wat: zachte systeemmetafoor vanuit fenomenologie 2.Hoe: groeioptie(s)- en constructbepaling, construct- en systeemprojectie, feedback en groeioptie(s)-simulatie 3.Waarom: onderbewuste marktkennis bewust maken 4.Wanneer: onbestemd gevoel over groeioptie(s) 5.Wie: jonge ondernemers met open mind en hoog EQ.


Download ppt "Groei, kijk eens met andere ogen... JBN, dinsdag 17 oktober 2006 Groeiopstellingen: Inzicht in groeibeslissingen."

Verwante presentaties


Ads door Google