Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdElke Abbink Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
De Impact van een Superstore: een case study van Primark Alexandrium
Niels Kuiper s Begeleider: dr. M. van Duijn Groep 5 Introductie Aanleiding: Veranderende economische omstandigheden creëren vraag naar superstores Veranderingen in het beleid sinds de Nota Ruimte 2006 maken het mogelijk voor superstores om zich te vestigen in Nederland Probleemstelling: Onder academici is geen eenduidige consensus over de effecten van de vestiging van een superstore in een winkelgebied. Veranderende vraag consument Hoofdvraag: ‘wat zijn de externe effecten van superstore Primark Alexandrium op omliggende winkelgebieden?’ Theoretisch kader: Gunstige macro omstandigheden zorgen voor opkomst superstores Superstores genereren zowel positieve als negatieve effecten Superstores kunnen voorzieningenniveau winkelgebied verhogen. Winkelgebied trekt dan geografisch grotere afzetmarkt Primark in Nederland lijkt dit te veroorzaken. Passanten nemen soms met 300 % toe na vestiging Primark Resultaat: agglomeratie voordelen in winkelgebied Primark Keerzijde: omliggende winkelgebieden verliezen klanten Hypothese: het verlies van concurrerende winkels in omliggende winkelgebieden en het aantrekken van alle typen winkels in het winkelgebied van de Primark “Tien jaar geleden moest iedereen een Media Markt hebben, vervolgens barstte de strijd om de Ikea los. En nu wil elk winkelcentrum een Primark.” (Nieland, 2013) Onderzoek naar de impact van Primark Alexandrium: Verdeling concurrentie en andersoortig: Onderzoeksgebied met verdeling winkels: Methodologie: Gekeken naar verdeling van de exits en entries van winkels ten opzichte van de afstand naar de Primark Onderscheid tussen concurrerende en andersoortige branches Onderzoeksgebied ingedeeld in afstandsringen en vervolgens de kans op exit of entry bepaald per ring. Twee datasets van Locatus Nederland. Eén uit 2008 (jaar voor de komst van de Primark) en één uit 2014 Concurrentie Andersoortig Warenhuis 11-Dagelijks Kleding & Mode Huishoudelijke- & Luxe Ar Schoenen & Lederwaren Antiek & Kunst Juwelier & Optiek 35-Vrije Tijd 37-In/Om Huis 38-Detailh Overig Resultaten: De kans op exits voor concurrerende winkels is hoger op een grotere afstand van de Primark Dit geldt echter ook voor andersoortige winkels:, dit is theoretisch gezien niet (direct) te wijten aan de Primark. Waarschijnlijk komt de piek van exits in andersoortige winkels door winkelgebied Alexandrium in zijn geheel. Aandeel Primark in dit effect is onbekend, wel heeft de Primark niet het hoogste aantal passanten in winkelgebied Alexandrium. Kans op entry, voor zowel concurrerende als andersoortige winkels, heeft geen piek in het winkelgebied van de Primark maar volgen exits. Opvallend: De entries zijn hoger dan de exits in de eerste drie kilometer om vervolgens achter te blijven. Alexandrium: Passantenklassen: Conclusies: Er lijkt een negatief extern effect te bestaan dankzij de Primark op ongeveer 3-5 kilometer afstand Dit effect lijkt echter een onderdeel van het negatieve externe effect van het winkelgebied Alexandrium in zijn geheel . De exacte bijdrage van de Primark aan dit effect is onbekend. Het verband tussen de entries van winkels en hun locatie ten opzichte van de Primark lijkt minder duidelijk: tussen 0-3 kilometer zijn er wel relatief meer entries dan exits. Na 3 kilometer is het vestigingsklimaat minder gunstig en blijven de entries achter bij de exits
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.