Download de presentatie
GepubliceerdPieter Boender Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Methoden, technieken en media voor interne communicatie
Bron: BOOMSMA, Sjoerd. Methoden, technieken en media voor interne communicatie. Sigma, 2002, z.p.
2
Wat is de kwaliteit van communicatie?
4 dimensies van Garvin: 'Competing on the eight dimensions of quality‘ - De kwaliteit van de boodschap - De zendkwaliteit - De ontvangskwaltiteit - De transmissiekwaliteit
3
Is communiceren zo makkelijk als het lijkt?
Media wordt complexer (technologische ontwikkelingen) Emoties en gevoelens zijn er ook bij betrokken Vereist kennis en methoden van technieken Vereist inzicht in ICT
4
Veranderde rol van communicatie
Informeren Beïnvloeden Speelt in op gevoelens medewerkers Doelen: - Motivatie - Betrokkenheid - Loyaliteit - cultuur
5
Het gebruik van communicatiemiddelen
Computers, video, internet, mobiele telefonie,... speelt hierin belangrijke rol! Oude vertrouwde vormen van schriftelijk en mondelijk communiceren: nog steeds efficiënt! Interne communicatie bestaat uit: - Taakgerichte communicatie - Voorwaardenscheppende communicatie - Beleidsondersteunende communicatie
6
Mondelinge communicatie
Blijft beste medium Drie vormen: - Communicatie tussen twee personen - Communicatie in kleine groepen - Presentaties en bijeenkomsten
7
Communicatie en motivatie
De piramide van Maslow: hiërarchie binnen onze behoeften Herzberg: motivatie- hygiënetheorie over het motiveren van medewerkers
8
Enkele belangrijke media
Personeelsblad: - Beleidsondersteunend - Voowaardenscheppend - Aanvullend medium in communicatiemix 4 functies: - Spiegelfunctie - Vensterfunctie - Microscoopfunctie - telescoopfunctie Handboeken: ISO-rage heeft behoorlijk bijgedragen Goede, heldere handboeken → belangrijk!
9
Communicatie en kwaliteit
Belangrijke peilers: - Creativiteit - Flexibiliteit - Samenwerking Kwaliteitsprogramma's gaan samen met: - Informatieverstrekking - Opiniërende voorlichting - Motivatie en tevredenheid
10
Tips Communicatie valt altijd te verbeteren
Communicatie toont waarneembare symptomen Oorzaak probleem ligt dieper Relaties en verhoudingen onder medewerkers niet onbelangrijk!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.