De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe werkt het in de praktijk? Ervaringen uit Nuenen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe werkt het in de praktijk? Ervaringen uit Nuenen"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe werkt het in de praktijk? Ervaringen uit Nuenen
Rein Langelaar

2 Ons Welzijn: wat en wie? Ontwikkelen nieuwe dienstverlening
met inwoners en voor inwoners met breedband rond wonen, werken, leven, zorg, recreëren gericht op betere en duurzame samenleving Samenwerkingsverband: Rabobank Nederland Achmea Woningbouwvereniging Helpt Elkander Innoventia

3 Ons Welzijn: waarom? Coöperatieve grondgedachte
Maatschappelijk ondernemen Binding met (potentiële) klant Betere eigen dienstverlening Nuenen is een “real life home lab”: gemobiliseerde en enthousiaste bevolking “fiber to the home” netwerk schaalgrootte (ca inwoners)

4 Ontwikkelen nieuwe diensten
Vanuit ideeën (uit workshops, onderzoek, klankbordgroep) naar concepten en innovatieprojecten: Video-on-demand Interactief beeldcontact Live-uitzendingen + dataverkeer + aansluiting apparaten thuis + transacties Community TV > OnsNet.TV

5 Van idee naar creatie OnsNet.TV
Van idee: platform om initiatief en solidariteit in beeld en geluid te tonen Naar creatie: dienst in vorm en inhoud om initiatief en solidariteit in beeld en geluid bij inwoners en organisaties te enthousiasmeren, te stimuleren en waardevol te houden

6 Ervaringen Dienst OnsNet.TV
Drie essentiële activiteiten: Stimuleren / enthousiasmeren Faciliteren Technisch platformeren Houd rekening met: Betekenis andere (basis)diensten als “interactieve beeldcontacten” en “live-uitzendingen”

7 Ervaringen “technisch platformeren”
Boodschap: alles kan, alles mag en alles in beeld tenzij… Eis: eenvoudig en gemakkelijk voor elke gebruiker. Ook ontsluiten via TV Iedereen, elk individu, elke vereniging kan zijn eigen filmpje uploaden, zijn eigen pagina maken en voorzien van film, tekst, foto, links en agenda-item toevoegen en geheel zelf beheren en reageren De inhoud zo indelen en op een zodanige manier vindbaar maken zoals de inwoners dat willen Alle inhoud vóór publicatie “modereren” op basis van met inwoners vastgesteld protocol Techniek moet, maar is bijzaak Pas op voor toppunt communicatie

8 Ervaringen “faciliteren” (1)
Boodschap: vangnet voor alles, ultiem overbodig potentiële, actieve deelnemers… Laagdrempelig, ok, het vraagt wel stappen zetten… Stap 1: wat is een filmpje Stap 2: een filmpje willen maken / gefilmd willen worden Stap 3: een camera hebben Stap 4: een filmpje kunnen maken Stap 5: een filmpje willen en kunnen monteren Stap 6: een filmpje willen en kunnen uploaden en beheren Stap 7: multidimensionaal worden en actief blijven

9 Ervaringen “faciliteren” (2)
Personeel in faciliterende organisatie: Geen filmprofi’s, maar professionele amateurs Geen cursussen, maar (ad hoc) trainen/actief leren Eén met de camera Technisch vaardig én sociaal/communicatief goed Boodschap boven kwaliteit (wat is kwaliteit?) Drive om jezelf overbodig te maken Inhoud filmpjes richten/stimuleren: Verbreden blik op wat “nieuws” is, alles is te filmen Zicht op witte vlekken in de gemeenschap Boodschappen doen voor jezelf en een ander

10 Ervaringen “stimuleren / enthousiasmeren”
Boodschap: een platform van, voor en door Nuenen dat zichzelf in stand kan houden Primair marketing van “onderaf” met name voor actief deelnemen van instellingen, gemeente, verenigingen, bedrijven e.a. (contact, samen ideeën uitwerken + brochure, strooikaartjes e.d.) Kringen van deelnemers/gebruikers vormen Ook marketing van “bovenaf” met name voor bekendheid en kijkcijfers Samenwerking + gebruik andere media, cross mediaal (vooral advertorials en “stukjes film”) Individuen van jong tot oud, verenigingen, instellingen en bedrijven doen mee, gemeente “denkt veel na”

11 Ervaringen “invloed andere (basis)diensten”
Illustratief: “Beeldbellen” blijkt ook het gebruik van CTV te stimuleren door “videomailbericht” “Live-uitzendingen” met een bepaald doel blijken ook belangrijke “nevenfuncties” te hebben.

12 Ervaringen samengevat
Nieuw medium is meer dan een medium Behoefte en kans voor sociale cohesie gedeeld Praktische uitvoering is groot leer- en verwondertraject voor: Inwoners/organisaties: nieuwe invulling rol in doelrealisatie van eigen gemeenschap Dienstverleners in dit medium: echt nieuw soort dienstverlening Andere media: er zijn nieuwe mogelijkheden, ook tot samenwerking Gemeente: betekenis voor uitvoering eigen gemeentelijke werkzaamheden en vooral in concrete invulling van sociaal maatschappelijk beleid


Download ppt "Hoe werkt het in de praktijk? Ervaringen uit Nuenen"

Verwante presentaties


Ads door Google