Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChrista Smits Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002
2
22 maart 2002NVON Congres 2002 Computers in het onderwijs gereedschap informatiebron: gegevens gestructureerd lesmateriaal communicatiemiddel: e-mail on-line samenwerken
3
22 maart 2002NVON Congres 2002 Lesmateriaal Thematische websites Interactieve leereenheden On-line cursussen
4
22 maart 2002NVON Congres 2002 Informatie, geen communicatie The On-line Macromolecular Museum Macrogalleria: leereenheid over polimeren
5
22 maart 2002NVON Congres 2002 Informatie, communiceren kan Begeleidende webpagina’s bij de studieboeken: ChemCentral Prentice Hall boeken interactief (visualisatie, zelftoetsen), openbare discussielijsten Organic Online Jones&Bartlett Publ.
6
22 maart 2002NVON Congres 2002 Digitale leeromgeving Informatie en communicatie Online cursussen Asynchroon Synchroon
7
22 maart 2002NVON Congres 2002 Digitale leeromgeving Verschillende computerprogramma’s op de markt Blackboard (gebruikt aan de UvA) Gesloten groep: persoonlijk toetreden Lesmateriaal, mededelingen, toetsen Uitwisselen documenten, discussies, chat
8
22 maart 2002NVON Congres 2002 Digitale leeromgeving LearnLink – synchroon samenwerken tegelijkertijd samen online samenwerken en op verschillende locaties zijn delen van informatie, ervaringen, beeld (video- opname) en geluid stemmen
9
22 maart 2002NVON Congres 2002 Voorzieningen en didactiek Internet is slechts een medium en een informatiebron Gebruik van computerprogramma’s vraagt naar digitaal lesmateriaal
10
22 maart 2002NVON Congres 2002 Voorzieningen en didactiek Activerend onderwijs ondersteunt nieuwe didactische aanpakken nodig intensief gebruik van computers
11
22 maart 2002NVON Congres 2002 Webklas Scheikunde: internet cursus voor aankomende studenten Doel: kennismaken met de studie en de discipline Kenmerken: Interactief opdracht-gericht digitaal lesmateriaal actief leren elektronische toetsing vier weken lang uitsluitend online communicatie in de digitale leeromgeving op het internet
12
22 maart 2002NVON Congres 2002
13
22 maart 2002NVON Congres 2002 “Studio Course Model” “Studio”: Atelier waar kennis wordt gemaakt Geïnspireerd op “Studio classroom” concept van Rensselaer polytechnic (www.rensselaer.edu) Rensselaer polytechnic Project: Interactieve Beta Leeromgeving (IBL), samen met Universiteit Utrecht
14
22 maart 2002NVON Congres 2002 Studio Course, aandachtspunten: Aktief leren Aansluiting bij studiehuis Zelf formuleren, samen met anderen Integratie van onderwijsvormen (hoorcollege, werkcollege, practicum) Didactisch verantwoord gebruik van computers
15
22 maart 2002NVON Congres 2002 Studio Course fasen: 1. Ori ë ntatie 2. Geleide verkenning 3. Vrije verkenning en toepassing 4. Reflectie
16
22 maart 2002NVON Congres 2002 1. Ori ëntatie Mogelijke activiteiten: Essay over verwachtingen Diagnostische toets Begrippennetwerk maken Experiment dat om een verklaring vraagt Gesprek: wat is al bekend, wat nog niet
17
22 maart 2002NVON Congres 2002 2. Geleide verkenning Lezen aan de hand van leesopdrachten SimulatieSimulatie bekijken, gericht op een vraag Luisteren naar en reageren op een betoog (quizzes: stemmen, discussie, stemmen)(Mazur) Verschijnsel onderzoeken
18
22 maart 2002NVON Congres 2002 3. Vrije verkenning en toepassing Situatie analyseren > welk deel van theorie nodig? Rekenen aan een situatie (van som tot project)van som tot project Een toepassing ontwerpen
19
22 maart 2002NVON Congres 2002 4. Reflectie Begrippennetwerk herzien Samenvatting maken Mogelijke tentamenopgaven bedenken
20
22 maart 2002NVON Congres 2002 Workshop U bent uitgenodigd onze studiematerialen te bekijken: http://www.science.uva.nl/onderwijs/nieuw/chem/ NVON.htm http://www.science.uva.nl/onderwijs/nieuw/chem/ NVON.htm –Webklas Scheikunde –Digitale toetsen Simulaties –Project met Mathematica
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.