De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing College 3 Het marketingnetwerk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing College 3 Het marketingnetwerk."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing College 3 Het marketingnetwerk

2 Vorige week Het economisch leven De vier aandachtspunten bij marketing
De marketinginstrumenten (De 5 P’s) Het verschil tussen goederen en diensten Dienstenmarketing

3 Opdrachten

4 Opdracht 1.10 Product 1, 3, 11, 12, 17, 21, 22, 24 Prijs 6, 9, 15, 20
Plaats 2, 5, 13, 18 Promotie 7, 10, 14, 23, 25 Personeel 4, 8, 16, 19

5 Opdracht 1.11 a. Antwoord verschilt per persoon b. c.
Bijvoorbeeld: PayPal, iDEAL, Creditcard, Betalen per SMS of telefoonnummer d. Bijvoorbeeld: e. Bijvoorbeeld:

6 Opdracht 1.20 a. Diensten zijn vergankelijk b.
Een dienst is een optelsom van onderdelen c. d. e. De gast produceert mee f.

7 Opdracht 1.21 Een antwoord in de strekking van:
De aspecten “Assortiment” en “Gratis brochure” hebben het laagste waarderingscijfer dus wordt in verhouding minder belangrijk gevonden

8 Deze week De markt Het marktgebied De marktgrootte Het marktaandeel
Het marketingnetwerk Marktgroepen

9 De markt Concurrentie aanbieder Aanbieder De markt Vragers

10 De markt De concrete markt
Een plek waar vraag en aanbod bij elkaar komt Online verkoop valt ook onder de concrete markt De abstracte markt Is een verzameling van alle concrete markten De reismarkt De huizenmarkt Het lijkt op de termen reisbranche of huizenbranche, maar het gebruik van het woord markt is vanwege het vraag en aanbod

11 De markt Marktgebied Het geografische gebied waar de potentiële afnemers zitten en waarop de onderneming haar marketing activiteiten richt Marktgrootte De hoeveelheid omzet die te behalen is binnen een marktgebied Marktaandeel Het gedeelte van de totale markt dat bij een aanbieder koopt

12 Het marketingnetwerk Marktgroepen
Groepen die op de markt aanwezig zijn: Organisatie Concurrenten Afnemers (klanten / gasten) Leveranciers (toeleverende bedrijven) Publieksgroepen Omgevingsfactoren Wij redeneren voor dit vak altijd vanuit de organisatie

13 Het marketingnetwerk

14 De verkoopmarkt

15 De verkoopmarkt De afnemers De gast / klant is de vraagzijde
De organisatie De organisatie is de aanbodzijde (samen met de concurrentie) De concurrentie De concurrentie is de aanbodzijde (samen met de organisatie)

16 Het marketingnetwerk

17 De inkoopmarkt

18 De inkoopmarkt De afnemers
De gast / klant is de vraagzijde (samen met de organisatie en de concurrentie) De organisatie De organisatie is de vraagzijde (samen met de afnemers en de concurrentie) De concurrentie De concurrentie is de vraagzijde (samen met de afnemers en de organisatie) De toeleverende bedrijven De toeleverende bedrijven zijn de aanbodzijde

19 Het marketingnetwerk

20 De publieksgroepen

21 De publieksgroepen De kapitaalverschaffers
Banken en investeerders kunnen eisen stellen aan de organisatie De overheden Denk bijvoorbeeld aan gemeenten waar een vergunning moet worden geregeld De media Kunnen positieve en negatieve publiciteit opleveren De specifieke publieksgroepen Bijvoorbeeld milieuorganisaties, vakbonden en winkeliersverenigingen

22 Het marketingnetwerk

23 De omgevingsfactoren

24 De omgevingsfactoren Het weer Piet Paulusma 
De bevolkingssamenstelling Rijke inwoners, hoge criminaliteit, oudere bewoners De economie Economische crisis, hogere brandstofprijzen, hogere BTW De technologische ontwikkelingen Het internet, smartphones, OV-chipkaart Let op! Dit zijn geen dubbele pijlen (de organisatie heeft hier géén invloed op)

25 Opdracht Maak opdrachten: 2.07 2.17

26 Huiswerk Lees pagina’s 45 t/m 56 Maak opdrachten:
2.07 en 2.17 (tijdens de les) 2.05 2.08 2.09 2.10 2.11 (online) 2.12 (online) 2.15

27 Huiswerk Voor opdracht 2.11 en 2.12:

28 Huiswerk Voor opdracht 2.11:
Voor opdracht 2.12:


Download ppt "Marketing College 3 Het marketingnetwerk."

Verwante presentaties


Ads door Google