Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLinda Kuipers Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Marketing College 3 Het marketingnetwerk
2
Vorige week Het economisch leven De vier aandachtspunten bij marketing
De marketinginstrumenten (De 5 P’s) Het verschil tussen goederen en diensten Dienstenmarketing
3
Opdrachten
4
Opdracht 1.10 Product 1, 3, 11, 12, 17, 21, 22, 24 Prijs 6, 9, 15, 20
Plaats 2, 5, 13, 18 Promotie 7, 10, 14, 23, 25 Personeel 4, 8, 16, 19
5
Opdracht 1.11 a. Antwoord verschilt per persoon b. c.
Bijvoorbeeld: PayPal, iDEAL, Creditcard, Betalen per SMS of telefoonnummer d. Bijvoorbeeld: e. Bijvoorbeeld:
6
Opdracht 1.20 a. Diensten zijn vergankelijk b.
Een dienst is een optelsom van onderdelen c. d. e. De gast produceert mee f.
7
Opdracht 1.21 Een antwoord in de strekking van:
De aspecten “Assortiment” en “Gratis brochure” hebben het laagste waarderingscijfer dus wordt in verhouding minder belangrijk gevonden
8
Deze week De markt Het marktgebied De marktgrootte Het marktaandeel
Het marketingnetwerk Marktgroepen
9
De markt Concurrentie aanbieder Aanbieder De markt Vragers
10
De markt De concrete markt
Een plek waar vraag en aanbod bij elkaar komt Online verkoop valt ook onder de concrete markt De abstracte markt Is een verzameling van alle concrete markten De reismarkt De huizenmarkt Het lijkt op de termen reisbranche of huizenbranche, maar het gebruik van het woord markt is vanwege het vraag en aanbod
11
De markt Marktgebied Het geografische gebied waar de potentiële afnemers zitten en waarop de onderneming haar marketing activiteiten richt Marktgrootte De hoeveelheid omzet die te behalen is binnen een marktgebied Marktaandeel Het gedeelte van de totale markt dat bij een aanbieder koopt
12
Het marketingnetwerk Marktgroepen
Groepen die op de markt aanwezig zijn: Organisatie Concurrenten Afnemers (klanten / gasten) Leveranciers (toeleverende bedrijven) Publieksgroepen Omgevingsfactoren Wij redeneren voor dit vak altijd vanuit de organisatie
13
Het marketingnetwerk
14
De verkoopmarkt
15
De verkoopmarkt De afnemers De gast / klant is de vraagzijde
De organisatie De organisatie is de aanbodzijde (samen met de concurrentie) De concurrentie De concurrentie is de aanbodzijde (samen met de organisatie)
16
Het marketingnetwerk
17
De inkoopmarkt
18
De inkoopmarkt De afnemers
De gast / klant is de vraagzijde (samen met de organisatie en de concurrentie) De organisatie De organisatie is de vraagzijde (samen met de afnemers en de concurrentie) De concurrentie De concurrentie is de vraagzijde (samen met de afnemers en de organisatie) De toeleverende bedrijven De toeleverende bedrijven zijn de aanbodzijde
19
Het marketingnetwerk
20
De publieksgroepen
21
De publieksgroepen De kapitaalverschaffers
Banken en investeerders kunnen eisen stellen aan de organisatie De overheden Denk bijvoorbeeld aan gemeenten waar een vergunning moet worden geregeld De media Kunnen positieve en negatieve publiciteit opleveren De specifieke publieksgroepen Bijvoorbeeld milieuorganisaties, vakbonden en winkeliersverenigingen
22
Het marketingnetwerk
23
De omgevingsfactoren
24
De omgevingsfactoren Het weer Piet Paulusma
De bevolkingssamenstelling Rijke inwoners, hoge criminaliteit, oudere bewoners De economie Economische crisis, hogere brandstofprijzen, hogere BTW De technologische ontwikkelingen Het internet, smartphones, OV-chipkaart Let op! Dit zijn geen dubbele pijlen (de organisatie heeft hier géén invloed op)
25
Opdracht Maak opdrachten: 2.07 2.17
26
Huiswerk Lees pagina’s 45 t/m 56 Maak opdrachten:
2.07 en 2.17 (tijdens de les) 2.05 2.08 2.09 2.10 2.11 (online) 2.12 (online) 2.15
27
Huiswerk Voor opdracht 2.11 en 2.12:
28
Huiswerk Voor opdracht 2.11:
Voor opdracht 2.12:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.