Download de presentatie
1
Doelgroep en marktsegmentatie
Marketing College 9 Doelgroep en marktsegmentatie
2
Deze week Nabespreken toets Planning dit blok
Vraagzijde van de verkoopmarkt
3
Nabespreken toets
4
Vraag 1 In het marketingboek MMS 1 worden verschillende fasen in de ontwikkeling van het economische leven beschreven. De laatste fase die beschreven wordt is de Mondialisering en 24-uurs economie. Benoem 3 kenmerken van deze fase: 24 uur per dag Wereldwijd Het internet Elk goed antwoord levert 1 punt op
5
Vraag 2 Geef een definitie van het begrip marketing.
Het verkrijgen van de markt door in te spelen op de wensen en behoeften van afnemers Verkrijgen van de markt levert 1 punt op Inspelen op wensen en behoeften van de afnemers levert 1 punt op
6
Vraag 3 Noem de 5 marketinginstrumenten uit de marketingmix: Product
Prijs Plaats Promotie Personeel Elk goed antwoord levert 1 punt op
7
Vraag 4 Noem minimaal 3 kenmerken van een dienst.
Ontastbaarheid Diensten zijn persoonsgebonden Consumptie op het moment van productie Een dienst is een optelsom van onderdelen De gast produceert mee Diensten zijn niet te testen Diensten zijn vergankelijk De gast koopt slechts de verpakking van de dienst Elk goed antwoord levert 1 punt op (maximaal 3 punten)
8
Vraag 5 Wat betekent MVO en geef een uitleg wat het is.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen “Groen” ondernemen Recycling Fietsenplan Ouderen in dienst nemen “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen” levert 1 punt op Eén of meer goede voorbeelden levert 1 punt op
9
Vraag 6 Wat is een concrete markt? En geef een voorbeeld.
Een concrete markt is een plek waar vraag en aanbod bij elkaar komt. Een winkel / een supermarkt / een restaurant / een markt De definitie levert ½ punt op Het voorbeeld levert ½ punt op
10
Vraag 7 Wat is een abstracte markt? En geef een voorbeeld.
Een abstracte markt is een verzameling van alle concrete markten. De reismarkt / De restaurantmarkt / De horecamarkt De definitie levert ½ punt op Het voorbeeld levert ½ punt op
11
Vraag 8 Het marketing netwerk van de bloemist in de stad: Geef met behulp van pijlen aan tot welke groep uit het marketingnetwerk van deze bloemist behoort: De Fleurop site waar ik bloemen bestel op internet Omgevingsfactor De verkoopster in de bloemenwinkel Toeleverende bedrijven De bank Publieksgroep De bloemengroothandel Concurrenten De klimaatsverandering De onderneming Elke correcte verbindingslijn levert 1 punt op.
12
Vraag 9 Wat is het marktaandeel?
Het gedeelte van de totale markt dat bij een aanbieder koopt. Dit wordt in procenten uitgedrukt De definitie levert 1 punt op
13
Vraag 10 Wat is het marktgebied van een onderneming?
Het geografische gebied waar de potentiële afnemers zitten en waarop de onderneming haar marketing activiteiten richt “Gebied” “Potentiële afnemers” of “Mogelijke klanten” “Onderneming richt haar marketing activiteiten op dit gebied” 2 van deze onderdelen levert ½ punt op Alle drie de onderdelen levert 1 punt op
14
Cijfer Totaal 24 punten te behalen (cijfer = score / 24 x 10) Score
23 9,6 22 9,2 21 8,8 20 8,4 19 8,0 18 7,6 17 7,2 16 6,8 15 6,4 14 6,0 13 5,6 Score Cijfer 12 5,2 11 4,8 10 4,4 9 4,0 8 3,6 7 3,2 6 2,8 5 2,4 4 2,0 3 1,6 2 1,2 1
15
De doelgroep Op wie ga je je richten als bedrijf? Heterogene markt
De een wil een duur restaurant, de ander een klein eetcafé Je kunt niet iedereen als klant krijgen Homogene markt Iedereen heeft dezelfde wensen (apotheek) Iedereen is als klant te bedienen
16
Marktsegmentatie Drie fasen Doelgroepbepaling
Op welke doelgroep ga ik me richten? Doelgroeporiëntatie Wat zijn de wensen en behoeften van deze doelgroep precies? Doelgroepbewerking De ondernemer kan de doelgroep bewerken door middel van de 5 P’s Product / Prijs / Plaats / Promotie / Personeel
17
Doelgroepbepaling Voordelen Afstemming van producten en diensten
Gerichtere promotie Betere prijsstelling Eisen Marktsegmenten moeten groot genoeg zijn Marktsegmenten moeten meetbaar zijn Marktsegmenten bereikbaar zijn
18
Marktsegmentatiecriteria
Criterium: voorwaarde waar iets aan moet voldoen Geografische criteria Waar zit mijn doelgroep? Demografische criteria Geslacht / religie / leeftijd / gezinssamenstelling Socio-economische criteria Welgestelden / Middenklassen / Minder welgestelden / Minst welgestelden Psycho-sociologische criteria Persoonlijkheid / Levensstijl
19
Marktsegmentatiecriteria
Mercedes-Benz Randstad Gezinsauto Luxe auto (hoge prijs) Albert Heijn Heel Nederland Food en non-food Relatief hoge prijzen Ici Paris Heel Nederland Make-up en luchtjes Veel aanbiedingen Martin Willemijn Sander Marijke Amsterdam Den Haag Rotterdam Zwolle 54 jaar 17 jaar 39 jaar 49 jaar Getrouwd Samenwonend Gescheiden Alleenstaand Twee kinderen Geen kinderen Eén kind Drie kinderen Bankmanager Student Verkoper Administratief Boven modaal Onder modaal Modaal Modaal
20
Marktsegmentatiecriteria
NS Heel Nederland Reisabonnement Woon-werk korting D-reizen Heel Nederland Familiereizen Betaalbare reizen Hilton Hotels Heel Nederland All-in overnachtingen Hoge prijs Joop Leen Irene Renee Leiden Arnhem Wassenaar Venlo 38 jaar 79 jaar 41 jaar 32 jaar Getrouwd Weduwnaar Getrouwd Alleenstaand Geen kinderen Twee kinderen Twee kinderen Eén kind Verzekeringsadviseur Gepensioneerd Politicus Laborant Boven modaal Onder modaal Boven modaal Modaal
21
Social Media en segmentatie
Social Media bieden bijzonder veel opties voor het bepalen van jouw doelgroep(en)
22
Huiswerk Lees pagina’s 62 t/m 72 Maak opdrachten: 3.19 3.21 3.22 3.23
3.24 3.28 Dit wordt volgende week gecontroleerd!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.