Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEva Vos Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart 2010
2
slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren naar grote groep ambitieus positief = dialoog ganse ketting nood aan hogere transparantie volumes + steun aan heroriëntering
3
slide 3 Recht op voedsel en productie dichtbij Voedsel is primaire behoefte - moet dichtbij Bodem ligt overal - moet hoofdzakelijk in eigen beheer Betaalbaar voedsel - capaciteit Groeiende wereldbevolking - efficiëntie Gezondheid consument - productiemethodes Gezondheid wereld - consumptie landbouw nood aan nood aan duurzame
4
slide 4 Familiaal als motor garantie voor beste zorg en hoge productiviteit nood aan ondersteuning : –inzicht / opleiding duurzaam –zelfcontrole / kwaliteit winstgevend –kwaliteit van leven bundelen krachten in de landbouwsector op alle niveaus schaalgrootte : –wat is beheersbaar? –wat is effect op globale productie / hectare ? + toekomst sector
5
slide 5 Nood aan monitoring & steun aan heroriëntering 2007/2008: van tekort naar overschot wet van vraag en aanbod bepaalt de prijs : vrije markt geleide markt excessen ● demper op vernieuwing, ● lagere productiviteit, ● logge verantwoordelijkheidsstructuur landbouw grondstoffen zijn wereldhandel distributie in België is sterk onderhevig aan grenshandel voedsel is een basisbehoefte
6
slide 6 Nood aan monitoring & steun aan heroriëntering oplossing = combinatie van vrije en geleide markt : –vrije markt + monitoring + steun voor heroriëntering –uitdaging : vooruitzichten maken voor 5 jaar verder –nood aan transparantie : verwachte nood verwachte productie trafiek, speculatie, financiering –nood aan enige buffer internationaal georganiseerd –regio / België / EU / WTO –landbouw en de ganse ketting
7
slide 7 Zoeken naar meerwaarde kostprijs afhankelijk van volume, overal in de ketting prijs kan stijgen als er meerwaarde is, waarvoor klant wil betalen, zonder zekerheid van volume. meerwaarde = smaak luxueuze winkel gezondheid assortiment breed of goed gekozen milieu gebruiksgemak beleving en contact met de natuur (hoeveproducten) succes wordt gekopieerd en creëert druk op prijzen vernieuwing creëert volume en marge
8
slide 8 Besluit zoeken naar duurzame meerwaarde pro-actief landbouwbeleid : zicht op noden + omvormen steun naar heroriëntering dialoog doorheen ganse ketting en internationaal
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.