De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Master in de Meertalige Professionele Communicatie Assistive Technology For Writing Stef Segers.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Master in de Meertalige Professionele Communicatie Assistive Technology For Writing Stef Segers."— Transcript van de presentatie:

1 Master in de Meertalige Professionele Communicatie Assistive Technology For Writing Stef Segers

2 Assistive Technology For Writing  Assistive Technology For Writing: Tools For Struggling Writers Charles A. MacArthur (2005)  Assessing Adult Student Reactions to Assistive Technology in Writing Instruction Julie Muellet, Eileen Wood en Jen Hunt (2008)

3 Inhoud  Assistive Technology For Writing: Tools For Struggling Writers Charles A. MacArthur (2005) 1.Introductie 2.Leermoeilijkheden 3.Word Processing 4.Spelling checkers 5.Speech Synthesis 6.Word Prediction 7.Speech Recognition 8.Conclusie  Assessing Adult Student Reactions to Assistive Technology in Writing Instruction Julie Muellet, Eileen Wood en Jen Hunt (2008) 1.Introductie 2.Resultaten 3.Methode 4.Discussie

4  Charles A. MacArthur

5 1. Introductie  Assistive technology = Technologie die problemen helpt overwinnen voor personen met een handicap  Ondersteunen van personen met leermoeilijkheden  Handschrift – Spelling - Vlotheid

6 Introductie  Algemeen: 1.Motivatie – Belasting Werkgeheugen – Training gebruik Tool 2.Technologie zelf geen verbeteringen 3.Technologie verandert zeer snel.

7 2. Leermoeilijkheden  Problemen met: plannen, nakijken & neerschrijven: 1.Weinig kennis i.v.m. goed schrijven 2.Zwakke planning en slechte organisatie 3.Beperkt in het nakijken van hun geschrift 4.Problemen met transcriptie

8 2. Leermoeilijkheden In vergelijking met leeftijdsgenoten zonder leermoeilijkheden:  Meer spelfouten  Mindere inhoud  Minder Coherent  Slecht opgebouwd  Minder kwaliteit

9 3. Word Processing  Tekstverwerkers  Transcriptie & Nazicht  Motiverend  Vooruitzicht Foutloze Opdracht  Verbeteren zonder herschrijven

10 3. Word Processing  Beperking: - Effect hangt af van vaardigheid typen - Weinig effect op opdracht zonder verdere instructies  Voordelen: - Nakijken zonder herschrijven

11 4. Spelling Checkers  Problemen met spelling  Beperkingen:  Homoniemen  Spelfouten die ander woord zijn (Pijl/Peil)  Grove spelfouten  Niet herkennen juiste spelling

12 4. Spelling Checkers  Oplossingen:  Extra suggesties  Fonetische Spelling  Proeflezen

13 5. Speech Synthesis  Omzetten van Tekst naar Taal  Oorspronkelijk leeshulp  Hulp bij opsporen fouten  Niet zo effectief

14 6. Word Prediction  Aantal aanslagen beperken voor mensen met fysieke handicap  Als Spellingscontrole tekort schiet  Problemen:  Voortdurend nakijken van lijst  Verkeerde letters getypt

15 6. Word Prediction

16 7. Speech Recognition  Potentieel meest complete oplossing  Sterke verbeteringen  Beperkingen:  Nauwkeurigheid (individuele stem verstaan)  Duidelijk articuleren  Nieuwe fouten: foute woorden in tekst ontdekken

17 8. Conclusie  Computertoepassingen kunnen ondersteunend zijn  Maar: Elke toepassing heeft beperkingen  Bepalen geschikte toepassing voor afzonderlijke gebruiker

18  Julie Muellet, Eileen Wood en Jen Hunt

19 1. Introductie  Writing Software: hulp voor verschillende volwassen studenten (met/zonder leermoeilijkheden): 1.Fysieke moeilijkheden 2.Lagere productie 3.Problemen met cognitieve proces (vroegere kennis oproepen, nakijken)

20 1. Introductie  Invoeren tekst: Speech-to-text technologie  Nakijken tekst: Text-to-speech technologie  Typen, Spelling & Grammair: Word prediction  Organisatie & Ideeën: Brainstorming & Mapping programs

21 1. Introductie  Ondersteunende technologie kan zwaktes compenseren en verder bouwen op sterktes.  Geen betere schrijvers, wel: Meer produceren Gemakkelijker produceren Hoger niveau

22 1. Introductie  Beperkingen Assistive Technology (zie 1 ste deel)  Onderzoek naar perceptie en evaluatie van writing software

23 2. Methode  14 volwassen studenten  11 Tools  Minstens 15 sessies van 3 uur voor laatste test  Tijdens sessies: Eerst opties van verschillende tools gebruiken, later minder gestructureerd: eigen gebruik  Leraars aanwezig die hulp bieden  Gebruik maken van tools  Survey: Evaluatie assistive technology

24 2. Methode

25  Planning & Graphic Organizers  Word Predictors  Text Readers  Word Prediction met Text Readers  Speech-to-text converters  Text Magnifiers

26 3.Resultaten  Vooral gebruik van:  Kurzweil 3000 – Read&Write – Co: Writer (Speech-to- text)  Web Talkster – ReadPlease (Text Readers)  Inspiration (Planning & Graphic Organizer)

27 3. Resultaten  Gemakkelijk in gebruik:  WordQ (Word-predictor)  Read&Write – Co: Writer (Speech-to-text)  ZoomText (Text Magnifier)

28 3. Resultaten  Voldoening:  Read&Write – Co: Writer (Speech-to-text)  WordQ (Word-predictor)  ZoomText (Text Magnifier)  Inspiration (Planning & Graphic Organizer)

29 3. Resultaten  Impact assistive technology:  Mechanische aspecten: spelling en zinnen juist  Gedachten ordenen  Sneller schrijven  Meer zelfvertrouwen en onafhankelijkheid

30 3. Resultaten  Veel potentieel   Veel frustraties:  Incompatibele programma’s  Computer crashes  Verloren werk

31 4. Discussie  Belangrijkste bevindingen: 1.Keuze software afhankelijk van individu 2.Belang van leraars 3.Positieve eindbalans

32 Vragen ?

33  Heeft er iemand van jullie al gebruik gemaakt van assistive technology? (Andere dan Word Processors & Spelling Checkers)  Hoe was deze ervaring?  Denken jullie dat het gebruik hiervan gemakkelijk is?  Denken jullie dat we binnen 10 jaar nog steeds typen?

34  Bedankt voor jullie aandacht !

35 Bronnen  MacArthur C.A. (2005). Assistive technology for writing: Tools for struggling writers. In L. Van Waes, M. Leijten & C. Neuwirth (Vol. Eds.) & G. Rijlaarsdam (Series Ed.), Studies in Writing: Vol. 17. Writing and Digital Media. Oxford: Elsevier  Mueller J., Wood E., Hunt J., Specht J. (2008). Assessing adult student reactions to assistive technology in writing instruction. In Adult Basic Education and Literacy Journal, 2009: 3, 13-23  http://www.msularc.org/docu/Speaker%20Presentations%2 02007/MacArthur.pdf http://www.msularc.org/docu/Speaker%20Presentations%2 02007/MacArthur.pdf  http://en.wikipedia.org/wiki/Speech_synthesis http://en.wikipedia.org/wiki/Speech_synthesis


Download ppt "Master in de Meertalige Professionele Communicatie Assistive Technology For Writing Stef Segers."

Verwante presentaties


Ads door Google