Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdOscar Koning Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Assistive Technology For Writing Stef Segers
2
Assistive Technology For Writing Assistive Technology For Writing: Tools For Struggling Writers Charles A. MacArthur (2005) Assessing Adult Student Reactions to Assistive Technology in Writing Instruction Julie Muellet, Eileen Wood en Jen Hunt (2008)
3
Inhoud Assistive Technology For Writing: Tools For Struggling Writers Charles A. MacArthur (2005) 1.Introductie 2.Leermoeilijkheden 3.Word Processing 4.Spelling checkers 5.Speech Synthesis 6.Word Prediction 7.Speech Recognition 8.Conclusie Assessing Adult Student Reactions to Assistive Technology in Writing Instruction Julie Muellet, Eileen Wood en Jen Hunt (2008) 1.Introductie 2.Resultaten 3.Methode 4.Discussie
4
Charles A. MacArthur
5
1. Introductie Assistive technology = Technologie die problemen helpt overwinnen voor personen met een handicap Ondersteunen van personen met leermoeilijkheden Handschrift – Spelling - Vlotheid
6
Introductie Algemeen: 1.Motivatie – Belasting Werkgeheugen – Training gebruik Tool 2.Technologie zelf geen verbeteringen 3.Technologie verandert zeer snel.
7
2. Leermoeilijkheden Problemen met: plannen, nakijken & neerschrijven: 1.Weinig kennis i.v.m. goed schrijven 2.Zwakke planning en slechte organisatie 3.Beperkt in het nakijken van hun geschrift 4.Problemen met transcriptie
8
2. Leermoeilijkheden In vergelijking met leeftijdsgenoten zonder leermoeilijkheden: Meer spelfouten Mindere inhoud Minder Coherent Slecht opgebouwd Minder kwaliteit
9
3. Word Processing Tekstverwerkers Transcriptie & Nazicht Motiverend Vooruitzicht Foutloze Opdracht Verbeteren zonder herschrijven
10
3. Word Processing Beperking: - Effect hangt af van vaardigheid typen - Weinig effect op opdracht zonder verdere instructies Voordelen: - Nakijken zonder herschrijven
11
4. Spelling Checkers Problemen met spelling Beperkingen: Homoniemen Spelfouten die ander woord zijn (Pijl/Peil) Grove spelfouten Niet herkennen juiste spelling
12
4. Spelling Checkers Oplossingen: Extra suggesties Fonetische Spelling Proeflezen
13
5. Speech Synthesis Omzetten van Tekst naar Taal Oorspronkelijk leeshulp Hulp bij opsporen fouten Niet zo effectief
14
6. Word Prediction Aantal aanslagen beperken voor mensen met fysieke handicap Als Spellingscontrole tekort schiet Problemen: Voortdurend nakijken van lijst Verkeerde letters getypt
15
6. Word Prediction
16
7. Speech Recognition Potentieel meest complete oplossing Sterke verbeteringen Beperkingen: Nauwkeurigheid (individuele stem verstaan) Duidelijk articuleren Nieuwe fouten: foute woorden in tekst ontdekken
17
8. Conclusie Computertoepassingen kunnen ondersteunend zijn Maar: Elke toepassing heeft beperkingen Bepalen geschikte toepassing voor afzonderlijke gebruiker
18
Julie Muellet, Eileen Wood en Jen Hunt
19
1. Introductie Writing Software: hulp voor verschillende volwassen studenten (met/zonder leermoeilijkheden): 1.Fysieke moeilijkheden 2.Lagere productie 3.Problemen met cognitieve proces (vroegere kennis oproepen, nakijken)
20
1. Introductie Invoeren tekst: Speech-to-text technologie Nakijken tekst: Text-to-speech technologie Typen, Spelling & Grammair: Word prediction Organisatie & Ideeën: Brainstorming & Mapping programs
21
1. Introductie Ondersteunende technologie kan zwaktes compenseren en verder bouwen op sterktes. Geen betere schrijvers, wel: Meer produceren Gemakkelijker produceren Hoger niveau
22
1. Introductie Beperkingen Assistive Technology (zie 1 ste deel) Onderzoek naar perceptie en evaluatie van writing software
23
2. Methode 14 volwassen studenten 11 Tools Minstens 15 sessies van 3 uur voor laatste test Tijdens sessies: Eerst opties van verschillende tools gebruiken, later minder gestructureerd: eigen gebruik Leraars aanwezig die hulp bieden Gebruik maken van tools Survey: Evaluatie assistive technology
24
2. Methode
25
Planning & Graphic Organizers Word Predictors Text Readers Word Prediction met Text Readers Speech-to-text converters Text Magnifiers
26
3.Resultaten Vooral gebruik van: Kurzweil 3000 – Read&Write – Co: Writer (Speech-to- text) Web Talkster – ReadPlease (Text Readers) Inspiration (Planning & Graphic Organizer)
27
3. Resultaten Gemakkelijk in gebruik: WordQ (Word-predictor) Read&Write – Co: Writer (Speech-to-text) ZoomText (Text Magnifier)
28
3. Resultaten Voldoening: Read&Write – Co: Writer (Speech-to-text) WordQ (Word-predictor) ZoomText (Text Magnifier) Inspiration (Planning & Graphic Organizer)
29
3. Resultaten Impact assistive technology: Mechanische aspecten: spelling en zinnen juist Gedachten ordenen Sneller schrijven Meer zelfvertrouwen en onafhankelijkheid
30
3. Resultaten Veel potentieel Veel frustraties: Incompatibele programma’s Computer crashes Verloren werk
31
4. Discussie Belangrijkste bevindingen: 1.Keuze software afhankelijk van individu 2.Belang van leraars 3.Positieve eindbalans
32
Vragen ?
33
Heeft er iemand van jullie al gebruik gemaakt van assistive technology? (Andere dan Word Processors & Spelling Checkers) Hoe was deze ervaring? Denken jullie dat het gebruik hiervan gemakkelijk is? Denken jullie dat we binnen 10 jaar nog steeds typen?
34
Bedankt voor jullie aandacht !
35
Bronnen MacArthur C.A. (2005). Assistive technology for writing: Tools for struggling writers. In L. Van Waes, M. Leijten & C. Neuwirth (Vol. Eds.) & G. Rijlaarsdam (Series Ed.), Studies in Writing: Vol. 17. Writing and Digital Media. Oxford: Elsevier Mueller J., Wood E., Hunt J., Specht J. (2008). Assessing adult student reactions to assistive technology in writing instruction. In Adult Basic Education and Literacy Journal, 2009: 3, 13-23 http://www.msularc.org/docu/Speaker%20Presentations%2 02007/MacArthur.pdf http://www.msularc.org/docu/Speaker%20Presentations%2 02007/MacArthur.pdf http://en.wikipedia.org/wiki/Speech_synthesis http://en.wikipedia.org/wiki/Speech_synthesis
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.