Download de presentatie
GepubliceerdAugusta Janssens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces
Marketing College 10 Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces
2
Deze week Terugblik vorige week (met Kahoot! quiz) Consumentengedrag
Koopbeslissingsproces Kahoot! onderzoek en evaluatie Maken opdrachten huiswerk vorige week
3
Kahoot! Open de browser op je smartphone Ga naar kahoot.it
Voer de code van de quiz in Voer je voornaam in Aan het eind van de quiz worden de telefoons weer opgeborgen
4
De doelgroep Op wie ga je je richten als bedrijf? Heterogene markt
De een wil een duur restaurant, de ander een klein eetcafé Je kunt niet iedereen als klant krijgen Homogene markt Iedereen heeft dezelfde wensen (apotheek) Iedereen is als klant te bedienen
5
Marktsegmentatie Drie fasen Doelgroepbepaling
Op welke doelgroep ga ik me richten? Doelgroeporiëntatie Wat zijn de wensen en behoeften van deze doelgroep precies? Doelgroepbewerking De ondernemer kan de doelgroep bewerken door middel van de 5 P’s Product / Prijs / Plaats / Promotie / Personeel
6
Doelgroepbepaling Voordelen Afstemming van producten en diensten
Gerichtere promotie Betere prijsstelling Eisen Marktsegmenten moeten groot genoeg zijn Marktsegmenten moeten meetbaar zijn Marktsegmenten bereikbaar zijn
7
Marktsegmentatiecriteria
Criterium: voorwaarde waar iets aan moet voldoen Geografische criteria Waar zit mijn doelgroep? Demografische criteria Geslacht / religie / leeftijd / gezinssamenstelling Socio-economische criteria Welgestelden / Middenklassen / Minder welgestelden / Minst welgestelden Psycho-sociologische criteria Persoonlijkheid / Levensstijl
8
Marktsegmentatiecriteria
Mercedes-Benz Randstad Gezinsauto Luxe auto (hoge prijs) Albert Heijn Heel Nederland Food en non-food Relatief hoge prijzen Ici Paris Heel Nederland Make-up en luchtjes Veel aanbiedingen Martin Willemijn Sander Marijke Amsterdam Den Haag Rotterdam Zwolle 54 jaar 17 jaar 39 jaar 49 jaar Getrouwd Samenwonend Gescheiden Alleenstaand Twee kinderen Geen kinderen Eén kind Drie kinderen Bankmanager Student Verkoper Administratief Boven modaal Onder modaal Modaal Modaal
9
Marktsegmentatiecriteria
NS Heel Nederland Reisabonnement Woon-werk korting D-reizen Heel Nederland Familiereizen Betaalbare reizen Hilton Hotels Heel Nederland All-in overnachtingen Hoge prijs Joop Leen Irene Renee Leiden Arnhem Wassenaar Venlo 38 jaar 79 jaar 41 jaar 32 jaar Getrouwd Weduwnaar Getrouwd Alleenstaand Geen kinderen Twee kinderen Twee kinderen Eén kind Verzekeringsadviseur Gepensioneerd Politicus Laborant Boven modaal Onder modaal Boven modaal Modaal
10
Social Media en segmentatie
Social Media bieden bijzonder veel opties voor het bepalen van jouw doelgroep(en)
11
Consumentengedrag Na doelgroepbepaling komt doelgroeporiëntatie
Wat wil mijn doelgroep? Wensen van de doelgroep zijn vaak verschillend (heterogene markt) Op hoofdlijnen hebben alle mensen dezelfde behoeftes (Maslow) Hier kun je als bedrijf goed op inspelen
12
Maslow
13
De piramide van Maslow Zelfontplooiing Jezelf als persoon ontwikkelen
Behoefte aan waardering / erkenning Zekerheid, respect van / voor anderen Behoefte aan sociaal contact Vriendschap, familie Behoefte aan veiligheid Een plek om te slapen / wonen Fysiologische behoeften Eten, water, ademen, slaap
14
Consumentengedrag Zelfontplooiing Behoefte aan waardering / erkenning
Behoefte aan sociaal contact Behoefte aan veiligheid Fysiologische behoeften
15
Koopbeslissingsproces
Fase van de bewustwording Het merk moet bekend zijn voordat men jou overweegt Fase van de belangstelling Men wil graag meer over het merk weten Fase van de beoordeling Men maakt een lijst met merken waaruit wordt gekozen Fase van het besluit Men maakt een daadwerkelijke keuze Fase van de bevestiging Men gebruikt en beoordeelt het product / de dienst
16
AIDA-model Attention De consument heeft aandacht voor jouw product
Interest De consument in geïnteresseerd in jouw product Desire De consument overweegt het product te kopen en “verlangt” naar dit product Action De consument koopt het product
17
Vergelijking KBP en AIDA
Fase van de bewustwording Attention Fase van de belangstelling Interest Fase van de beoordeling Desire Fase van het besluit Action Fase van de bevestiging AIDA is tot en met de aanschaf KBP is ook daarna (tijdens en na gebruik)
18
Kahoot! Open de browser op je smartphone Ga naar kahoot.it
Voer de code van de survey in Voer je voornaam in Aan het eind van de survey worden de telefoons weer opgeborgen
19
Huiswerk vorige week Lees pagina’s 62 t/m 72 Maak opdrachten: 3.19
3.21 3.22 3.23 3.24 3.28
20
Huiswerk Lees pagina’s 62 t/m 72 Maak opdrachten: 3.19 3.21 3.22 3.23
3.24 3.28 Dit wordt volgende week gecontroleerd!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.