Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThijs Wauters Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
N I P ON I P O Door Ted Vonk Computergestuurd naar de 21e eeuw met multi-media pc’s, Internet en spraakherkenning Amsterdam, 2 oktober 1997MOJ ‘97 What’s in it for me
2
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Agenda 1Computer-gestuurd enquêteren in verleden, heden en (nabije) toekomst 2Overzicht huidige mogelijkheden computergestuurd enquêteren met multi-media PC’s 3Nieuwe vormen van dataverzameling Internet Spraakherkenning
3
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Een korte terugblik in geschiedenis van het computergestuurd enquêteren 1980:begin computergestuurd telefonisch interviewen (CATI) 1986: start exploitatie Telepanel 1986: start computergestuurd face-to- face interviewen (CAPI)
4
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o 1986: NIPO start met CAPI
5
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Een korte terugblik in geschiedenis van het computergestuurd enquêteren 1994: volledige overgang naar CAPI 1996: introductie multi-media PC’s en TV/PC’s in het Telepanel 1997: eerste gebruik Internet voor dataverzameling
6
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o 1996: Ca. 2 miljoen interviews door het NIPO gehouden
7
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Snelle opkomst van CATI/CAPI door meerdere factoren veroorzaakt Software voor dataverzameling steeds uitgebreider Hardware goedkoper en krachtiger Telecommunicatie mogelijkheden sterk verbeterd Voor multi-media gebruik:Windows Vanwege concurrentie tussen bureau’s
8
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Software voor dataverzameling steeds uitgebreider (1) Computergestuurde routing Gebruik antwoorden in vraagteksten Consistentie-controles, maken van berekeningen Randomisatie, rotatie vragen(blokken) Raadplegen van databases tijdens gesprek Integratie conjunct meten e.d.
9
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Software voor dataverzameling steeds uitgebreider (1) Pen-PC versie (voor gebruik buitenshuis) Gebruikersgemak bij maken vragenlijst invullen vragenlijst - self completion mogelijk controle d.m.v. tijdregistratie Fraude nagenoeg uitgesloten!
10
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Data-verzameling software is meer dan vragenlijst software! 1Veldwerkmanagement op de voet volgen van projecten aansturen steekproeven 2Enquêteursadministratie geautomatiseerde uitbetaling enqueteurs performance 3Integratie met financiele administratie
11
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Windows zorgt voor doorbraak Multi-media toepassingen gebruik van geluid en (bewegende) beelden wordt mogelijk op grote schaal
12
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o laten horen van geluidsfragmenten radiospotjes jingles stemmen digitaal opnemen van antwoorden gaat minder informatie verloren bij coderen afluisteren mogelijk in electronisch rapport Multi-Media bij telefonisch onderzoek
13
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Multi-media bij face-to-face onderzoek tonen van kleuren afbeeldingen reclame spotjes produktconcepten alle vormen van toonmateriaal op goede plek op juiste moment zo lang als nodig is gebruik van geluid!
14
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o hier komen enkele voorbeelden Gezocht: een respondent (m/v)
15
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o De nieuwe mogelijkheden van Capi met multi-media Multi-media toepassingen maken kwalitatief onderzoek op het gebied van communicatie mogelijk in een kwantitatieve omgeving Multi-media CAPI maakt het eindelijk mogelijk om op accurate wijze het bereik van TV reclame te meten
16
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Gevolgen van CATI/CAPI revolutie Kwaliteit data sterk verbeterd gebruik geavanceerde technieken op grote schaal mogelijk (conjunctmeten) efficiency rondom veldwerk sterk verbeterd meer aandacht/begeleiding van enqueteurs
17
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Multi-media CAPI zorgt voor schisma in bureauwereld Alleen grote bureau’s/ketens kunnen zich grote investeringen veroorloven kleine bureau’s zullen zich (moeten) gaan specialiseren
18
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn....... medewerking aan onderzoek is nog steeds tanend de beschikbaarheid van enqueteurs blijft een probleem overheidsmaatregelen op het gebied van arbeidsrelaties technische ontwikkelingen vormen bedreiging
19
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Bedreigingen telefonisch onderzoek door technische ontwikkelingen geheime nummers mobiele telefoon call identification wordt zichtbaar wie er belt zelf bepalen voor wie je bereikbaar wilt zijn
20
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Op zoek naar nieuwe dataverzamelingsmogelijkheden Internet Spraakherkenning
21
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Internet zal meervoudige rol gaan spelen bij marktonderzoek als zoek-/vindplaats van secundaire data als dataverzamelingmedium
22
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Internet als zoek-/vind-plaats van secundaire data Er is veel over van alles te vinden op Internet Zoekprogramma’s (o.a. Pointcast) worden steeds beter Onderzoek proces begint met zoektocht naar bestaande data (ook in andere bronnen) De “nieuwe marktonderzoeker” moet de weg op het Internet weten
23
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o In Amerika heeft 96% van de marktonderzoekers vanaf de eigen werkplek toegang tot het Internet
24
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Wordt het Internet een medium om grootschalig data te verzamelen? Bij welke penetratie? Of zal het zich hoofdzakelijk beperken tot de zakelijke markt? En wat is de kwaliteit van gegevens die op deze manier verzameld worden?
25
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Doelstelling IT industrie en overheid in Nederland In het jaar 2000 moet 70% van huishoudens aansluitmogelijkheid hebben op electronische snelweg. Verwachting: 25% bevolking zal zich in het jaar 2000 aktief op electronische snelweg begeven.
26
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o De oprit van de Electronische snelweg wordt naar de huiskamer gebracht alle kabelexploitanten zijn met Internet bezig PTT-Telecom heeft deze week “het Net”geopend er komt eenvoudige apparatuur beschikbaar (CDI-internet, web-pc) TV kijken kan iedereen, de computer bedienen niet
27
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Electronische snelweg zal alleen maar gebruikt worden als er iets te halen is aanbod produkten en diensten ont-groeit experiment-fase en groeit gestaag aanbod produkten/diensten uit nabije omgeving wordt steeds groter zoeken naar informatie wordt geautomatiseerd veilige betaalmogelijkheden komen naderbij E-mail neemt grote vlucht
28
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Stand van zaken in Nederland op dit moment: huishoudens:8% zakelijke markt:22%
29
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Onderzoek met behulp Internet veel is op dit moment al mogelijk direkt invullen on-line door toevallige passanten groepsdiscussie on-line aankondiging via E-mail en vervolgens vragenlijst on-line invullen (door bijvoorbeeld panelleden)
30
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Internet biedt op (korte ?) termijn mogelijkheden voor opzetten van grote panels In Amerika gebeurt het al Er zijn al interactieve panels van 500.000 huishoudens Een apart panel met 100.000 Internet gebruikers Amerikanen zijn ook in Europa bezig Internet kent geen grenzen!
31
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Plannen van NIPO op dit moment bezig met opbouw database/panel internetgebruikers die aan onderzoek willen meewerken database zal continu aangevuld worden zowel voor zakelijke als prive gebruikers In november operationeel voor onderzoek onder Internetgebruikers
32
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Bij welke penetratie wordt onderzoek mogelijk over algemene onderwerpen? Penetratie hoeft niet volledig te zijn: bij telefonisch onderzoek is ook niet iedereen bereikbaar Hangt af van de mate waarin Internetgebruikers zich anders gedragen dan niet Internetgebruikers (binnen segmenten)
33
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Kwaliteit van gegevens minder wetenschappelijk onderzoek aanpak (In andere landen is dat al normaal. Dataverzameling via straat- interviews, acces-panels) “als je het maar goed presenteert wordt het geloofwaardig” tegen relatief lage kosten zijn grote steekproeven mogelijk
34
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Kwaliteit van de gegevens Ervaring met Telepanel heeft geleerd dat er hoogwaardige informatie wordt teruggespeeld Het is schriftelijk onderzoek met behulp van computergestuurde vragenlijsten
35
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Spraakherkenning
36
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Waarom Spraakherkenning als dataverzamelingsmiddel? beschikbaarheid enqueteurs (native speakers) het is goedkoper dan mensen heeft meer mogelijkheden dan voice respons
37
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o NIPO en Spraakherkenning maakt deel uit van een consortium dat onderzoekt of er commerciele toepassingen voor spraakherkenning mogelijk zijn met subsidie van de Europese Unie andere partners: Vocalis, Universiteit van Aalborg, Danske Transport, Telemedia, MADE, Taylor Nelson
38
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Hoe werkt spraakherkenning? op basis van herkenning van klanken (phoniemen) klanken samen vormen een woord woorden worden herkend maar ook complexen van woorden worden herkend op basis van kansberekening
39
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Alleen....... Je moet alles van te voren bedenken en programeren Bij vragenlijsten: alle antwoordcategorieen met alle mogelijke synoniemen Eisen aan vraagstelling: kort en eenduidig (marktonderzoek wordt weer: the art of asking questions)
40
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Voordelen bij dataverzameling vragen worden altijd op identieke wijze gesteld antwoorden worden altijd op zelfde wijze geinterpreteerd (geen bias) het is computergestuurd
41
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Huidige stand van zaken leren met script software om te gaan eerste testen gedaan met beperkte versie spraakherkenningssoftware inspreken na pieptoon (geen talkover) alleen nog in het Engels geen vertaling naat data-output
42
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Laten we het maar eens proberen......
43
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Wat gaan we er verder mee doen? Binnenkort Nederlandse versie testen in gecontroleerde omgeving van geluidsvolume effekten van achtergrondgeluiden bereidheid tot praten met computers gebruik mannen/vrouwenstem gebruik aanmoedigingswoorden (wat nog meer, jaja e.d) opvangen onderbrekingen (“help de melk kookt over”)
44
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Heeft spraakherkenning een toekomst in het marktonderzoek? ja, maar...... in een gecontroleerde omgeving (panel) met vooral inbound onderzoek zelfs bij complexe vragenlijsten (als de vragen maar kort en eenduidig zijn) met name bij internationale projecten Wanneer? Over een jaar of 3 (tenzij de ontwikkelingen met Internet veel verder zijn dan we nu kunnen voorzien)
45
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Tot slot nog even dit....... Primaire doel van marktonderzoek is het leveren van bruikbare informatie aan beslissers Dataverzameling is een middel om gegevens te verzamelen De marktonderzoeker moet er bruikbare informatie van maken.........That’s In It For You!!
46
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Het is nu tijd voor een theepauze en daarna met zijn allen naar Jaap Vessies
47
Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Bedankt voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.