Download de presentatie
GepubliceerdMark Segers Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Een Schots verhaal… Tussen de havens van Grangemouth en Falkirk werd in 1777 het kanaal van Forth & Clyde gegraven. Het verbond Glasgow met de de Oostkust van Schotland. Later, in 1822, werd het Union kanaal, tussen Falkirk en Edimburg, voltooid.
3
In 1963, na 150 jaar uitbating, begon het bouwen van een uitzonderlijk kunstwerk,
De draaiende wisselaar: Het « Rad van Falkirk » Deze fantastische machine, afgewerkt in 2002 werd het symbool van het Moderne Schotland en betekende besparingen in reistijd en energie.
4
Het relief van de streek vergde het bouwen van 11 sluizen.
Om het verkeer tussen Glasgow en Edimburg te verzekeren, om een hoogteverschil te overbruggen van: 24 meter
5
Algemeen zicht op de site
6
Luchtfoto
7
Het is het enig gebouw ter wereld dat het vervoer van schepen, door rotatie van een geheel van twee, met water gevulde kuipen, de ene stijgend, de andere dalend, elk met een of meerdere schepen die gelijktijdig naar de bovenste en de onderste vaargeul worden gebracht.
8
De toegang tot de onderste vaargeul via een sluis
9
De bovenste vaargeul …
10
… leidt via een « viaduct » naar de ingang van de bovenste kuip
11
Een schip in de bovenste kuip
12
Het zicht vanuit de rand van de bovenste kuip
13
Bovenste kuip 35 m Onderste kuip
14
Tijdens het draaien wordt iedere kuip horizontaal gehouden door middel van een raderstel
15
… De kuipen blijven horizontaal …
16
…tijdens het draaien…
17
… en verder…
18
… en het draaien is bijna gedaan
19
Als het draaien gedaan is kunnen de schepen de kuipen verlaten of binnen varen; hier binnevaren in de onderste kuip
20
Binnenvaren van een schip in de onderste kuip
21
Sluiten van het kunstwerk, terug in evenwicht brengen van de waterpeilen en het draaien van de kuipen vragen in totaal enkel 15 minuten
22
Alles staat klaar om met andere schepen te herbeginnen
Alles staat klaar om met andere schepen te herbeginnen! Eenvoudig is het niet?
23
Het gewicht van een kuip van 25m lang, gevuld met water en geladen met een schip bereikt 300 ton.
24
Daar iedere kuip zich opvult met een hoeveelheid water gelijk aan dat van het uitvarend schip dient men telkens de gewichten van de kuipen terug in evenwicht te brengen. Voor het afsluiten van de boven- en beneden vaargeul en het draaien van 180° van de 2 kuipen verbruiken de 22,5 kW motoren enkel: 1,5 kWh
25
Dit draaiend kunstwerk heeft het scheepsvervoer tussen Glasgowe en Edimburg volledig veranderd en is daarbij nog een toeristische bezienswaardigheid!
26
Einde
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.