De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jan van Hout MKB Adviseurs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jan van Hout MKB Adviseurs"— Transcript van de presentatie:

1 Jan van Hout MKB Adviseurs
Winst maken Jan van Hout MKB Adviseurs

2 Wondere wereld van de cijfers binnen de cafetariabranche
De branche staat onder druk Verbeteren van de arbeidsbeloning Leren van elkaar Andere kijk op zaken

3 Voorbeeld exploitatie Cafetaria
Minimaal € 1.000 Maximaal % omzet minimaal maximaal Omzet 200 100 Inkoop 61 71 31 36 Brutowinst 39 29 69 64 Kosten en lasten Personeel 22 24 11 12 Huisvesting, excl. Huur 17 6 9 Verkoop 4 7 2 3 Algemeen 8 Huur 21 10 Afschrijvingen 14 Interest 1

4 Benchmarking kan helpen!
Bij omzetniveau € van cafetaria Plaza bedraagt de brutomarge gemiddeld 63,4%. Personeelskosten bedragen 17,9%. Gemiddelde omzet per m2 bedraagt € 3.300 Gemiddelde omzet totaal aantal deelnemende bedrijven € Brutomarge 64,6%. Personeelskosten 18%. Gemiddelde omzet per m2 VVO bedraagt €

5 Verhouding deelnemende Plaza cafetaria versus branche (BH&Catering) bij gemiddelde omzetniveau
BH&Catering Benchmark Omzet ,0% 100,0% Brutowinst ,5% 64,6% Personeelskosten ,0% 18,0% Huisvestingskosten ,5% Verkoopkosten ,5% Overige kosten ,5% Afschrijvingen ,0% Financieringslasten ,0% Resultaat ,0%

6 Wat zegt dat nu? Totale inkoop circa 3x over de kop!
Personeelskosten + ondernemersloon maximaal 50% van de brutowinst! Hoe verhoudt zich dit t.o.v. branche. Huisvestingskosten? Verkoopkosten? Overige (algemene) kosten? Afschrijvingen? Financieringslasten?

7 Inzicht exploitatie Hoe heeft u gedraaid? Beoordeling op zich
Vergelijken met de branche, kengetallen! Werkelijkheid versus begroting Budget opstellen en daarop afstemmen Verschillende jaren, perioden Opbrengsten versus investeringen Efficiency personele inzet Marge opbouw Omzetverhoudingen (doelgroepen)

8 Omzet verhogen Hogere participatie (imago, concurrentie)
Hogere besteding per klant (service) Verhogen van de prijs?! Prijsdifferentiatie (winnaars) Herdefinitie doelgroepen

9 Hogere participatie/imago
Snackbar, cafetaria, automatiek van 30% in 2008 naar 25% in 2011. Fastfoodrestaurant van 15% in 2008 naar 13%. Shoarmazaak, grillroom van 7% naar 6%. IJssalon van 8% naar 6%. Pannenkoekenrestaurant, poffertjeszaak van 2% naar 3%. Lunchroom, broodjeszaak van 13% in 2008 naar 9% Bron: Foodstep

10 Aantal bezoeken aan bedrijven
Type/Jaar 2008 2010 2011 Snackbar, cafetaria Fastfoodrest. Shoarmazaak, grillroom IJssalon Pannenkoeken-restaurant Lunchroom, broodjeszaak

11 Gemiddelde besteding per persoon
Type/Jaar 2008 2009 2010 2011 2012 Snackbar, cafetaria € 4,41 € 4,56 € 4,72 € 4,73 € 4,89 Fastfoodrestaurant € 5,39 € 5,52 € 5,79 € 6,09 € 5,88 Shoarmazaak, grillroom € 7,21 € 6,90 € 7,28 € 7,24 € 7,32 IJssalon € 2,63 € 2,57 € 2,74 € 2,45 € 2,81 Pannenkoeken-restaurant, poffertjeszaak € 11,38 € 11,27 € 11,72 € 11,34 € 11,33 Lunchroom, broodjeszaak € 5,77 € 5,86 € 6,13 € 6,03 € 6,18

12 Brutowinst verbeteren
Leverancierskeuze Bonussen Reageren op aanbiedingen (samenwerken) Assortimentsmix Voor- en nacalculatie Periodieke voorraadopname Registreren (eigen gebruik/representatie) Portioneren

13 Kosten besparen Personeelskosten! Jonger personeel versus ouder
Payrolling Inroosteren Flexibel Subsidies?

14 Combinatie Wat gaat u doen om uw omzet te verhogen?
Hoe gaat u uw brutowinst verbeteren? Kunt u uw (personeels)kosten reduceren? Afschrijvingen laag of hoog?

15 Wat gaat u morgen doen? …………..


Download ppt "Jan van Hout MKB Adviseurs"

Verwante presentaties


Ads door Google