Download de presentatie
GepubliceerdJacobus Vermeiren Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Els Wouters Luc Goemaere VIGeZ Well2work 16 juni 2011
Gezond gedrag Els Wouters Luc Goemaere VIGeZ Well2work 16 juni 2011
2
Intro Gezonde werknemers, goed voor de onderneming Gedrag verklaren
Wat is er nodig om te veranderen?
3
Vragen’(v)uur’ Wat is de link tussen vitaliteit – gezondheid – werk? Met welke activiteiten is uw bedrijf bezig? Welke problemen komt uw bedrijf hierbij tegen?
4
Gezonde werknemers, goed voor de onderneming
5
Herkent u dit in uw bedrijf?
Verminderde productiviteit Hoog kortdurend werkverzuim Moeilijk kunnen omgaan met stress Oudere werknemers haken te vroeg af …
6
Wat als u niets doet? (Illmarinen, 2008)
8
Dimensies van (positieve) gezondheid
FYSIEK vitale energie vermogen om dingen te doen die je graag doet goede sociale relaties hebben GEZOND- HEID - verbondenheid - gemeenschap - betekenis - doel gevoel van controle over het leven SOCIAAL MENTAAL
9
Nice to have or …? (www.enwhp.org)
Bedrijven halen een economisch voordeel halen door in gezondheid te investeren als zij deze activiteiten/beleid onderdeel maken van een bedrijfsstrategie, het strategisch maatschappelijk ondernemen verhaal. Dit kader geeft weer dat: Voordelen voor het bedrijf zijn … 9
10
Gezondheidsbeleid als bedrijfsstrategie (indicatorenbevraging 2009)
(nog) geen vanzelfsprekend onderdeel van de bedrijfsvoering Goedscorende bedrijven, een duidelijk uitgebalanceerde beleidsaanpak Brede invulling gezondheidsbeleid (voorbij de reglementering, het evenwichtige aanbod en de faciliteiten en sportinitiatieven,…) Nood aan business-case Ondersteuning van de verdere uitbouw van het beleid
11
GEDRAG VERKLAREN
12
Ik neem de trap in plaats van op de lift te wachten
Barrières Oplossingen Ik heb er geen tijd voor Ik neem de trap in plaats van op de lift te wachten Ik heb geen conditie Ik begin maar eens met vijf minuutjes Ik ben er te oud voor Hoe ouder, hoe belangrijker het is om actief te zijn en misschien ga ik me erdoor wel jonger voelen! Ik ben er te dik voor Misschien slank ik daar wat van af Ik heb er geen geld voor Met de fiets boodschappen doen, spaart me weer wat benzine uit. Ik kom al doodmoe van mijn werk Een kort wandelingetje zal me wel meer energie geven. t’ lijkt me heel saai Misschien leer ik wel nieuwe mensen kennen. Het regent altijd Ik neem de paraplu en wandel naar de bakker Ik ben er het type niet Er is zoveel keuze: er is zeker wel iets dat bij mij past. Er zijn geen mogelijk- heden in de buurt Leuk dat je veel activiteiten gewoon thuis kan doen
13
Gedrag verklaren via het ASE-model
Sociale invloed Gedrags- intentie Gedrag Attitude Eigen effectiviteit Vaardigheden Barrières
14
Elementen van het ASE-model
Attitude = verwachting t.a.v gedrag en evaluatie van de voor- en nadelen Sociale invloed = waargenomen gedrag van anderen en ervaren sociale norm Eigen effectiviteit = inschatting van het eigen vermogen om een gewenst gedrag te stellen hangt af van: - vroegere ervaring - observatie van anderen - overtuiging - lichamelijke gewaarwording - attributiestijl
15
WAT IS ER NODIG OM TE VERANDEREN?
16
Doet iedereen mee? (Rogers)
17
Hoeveel pogingen heeft een roker gemiddeld nodig vooraleer hij/zij stopt met roken?
18
Stadia van gedragsverandering
(Prochaska & Diclemente) Precontemplatie Contemplatie Voorbereiding Actie Behoud Terugval VIG vzw Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie
20
Level 2. Actief promoten
22
Level 3. Planmatige aanpak
23
Een systematische aanpak
1. Creëer een draagvlak voor gezondheid op het werk 2. Zet structuren op 3. Breng de behoeften in kaart 4. Ontwikkel het gezondheidsbeleid 5. Voer het beleid uit 6. Evalueer het beleid 7. Pas het beleid aan en veranker het
24
Pijlers van het gezondheidsbeleid
Pleitbezorging (beleidsmaatregelen o.m. werkorganisatie) Reductie voor lidmaatschap, sportuitrusting Werk- en rusttijden Actief mobiliteitsbeleid Facilitatie (o.m. aanpassen van infrastructuur) Bedrijfsinfrastructuur en - omgeving Toegankelijkheid van bewegingsinfrastructuur sociaal netwerk Gezondheidseducatie (o.m. informatie & sensibilisatie, vaardigheden) Individueel bewegingsadvies Stappentellers Signalisatie/affiches aan trappen/liften
25
Multidisciplinaire aanpak
Bedrijfsstrategie Draagvlak Multidisciplinaire aanpak Alle personeelsleden Gezondheids- actie
26
Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie vzw (VIGeZ)
Erkend expertisecentrum voor gezondheidsbevordering & ziektepreventie Aanbod naar bedrijven: Beleidsondersteuning Informatie- en adviesverstrekking Vormingen op vraag/maat Sensibilisatie personeel over het integrale gezondheidsbeleid, beweging, roken en gezonde voeding Contactpersoon: Els Wouters
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.