Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSilke Vedder Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche
2
Geen vak apart. ICT wordt bij voorkeur gebruikt als ondersteuning bij de lessen. Als een extra medium die een meerwaarde biedt aan de les. Complementair aan ‘traditionele’ media. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye
3
Geen vak apart. Er wordt dus geen computercursus gegeven die losstaat van de lessen. Vergeet dus een cursus MSWord van A tot Z ! Geen theoretische cursussen Geen lessenpakket ICT zonder link met inhoud Als het nodig is om bepaalde dingen in MSWord te leren, doe we dit op het moment dat leerlingen dit nodig hebben. Instructiemomenten om dan aan een project te kunnen starten of een logische sequentie in het verloop te krijgen. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye - Kurt Dossche
4
Vertrekken vanuit de les.
Vertrekken vanuit de les. Indien je niet kan motiveren waarom je ICT gebruikt in de les, doe het niet. Ondersteunend aan de volgende negen competenties. Je leert fietsen door te fietsen. Je leert eveneens een computer gebruiken door deze te gebruiken waarvoor je hem op dat moment nodig hebt. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye - Kurt Dossche
5
De “compententiediamant”.
ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye
6
De “compententiediamant”.
De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties plannen Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye - Kurt Dossche
7
De “compententiediamant”.
De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties plannen uitvoeren Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye - Kurt Dossche
8
De “compententiediamant”.
De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties plannen uitvoeren bewaken & evalueren Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. apr-17 ICT in het basisonderwijs - DVO Arteldehogeschool - Geert Kraeye - Kurt Dossche
9
De “compententiediamant”.
De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties plannen uitvoeren bewaken & evalueren specifieke attitudes Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye - Kurt Dossche
10
De “compententiediamant”.
De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. apr-17 ICT in het basisonderwijs - DVO Arteldehogeschool - Geert Kraeye - Kurt Dossche
11
De “compententiediamant”.
De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye - Kurt Dossche
12
De “compententiediamant”.
De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. De leerlingen kunnen met behulp van ICT informatie multimediaal voorstellen ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye - Kurt Dossche
13
De “compententiediamant”.
De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye - Kurt Dossche
14
De “compententiediamant”.
De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye - Kurt Dossche
15
De “compententiediamant”.
De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye - Kurt Dossche
16
De “compententiediamant”.
De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye - Kurt Dossche
17
De “compententiediamant”.
De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye - Kurt Dossche
18
De “compententiediamant”.
De “compententiediamant”. Instrumentele vaardigheden De ICT-apparatuur hanteren Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye - Kurt Dossche
19
De “compententiediamant”.
De “compententiediamant”. Sociaal-ethische competenties ICT adequaat en verantwoord gebruiken Instrumentele vaardigheden De apparatuur hanteren Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye - Kurt Dossche
20
De “compententiediamant”.
De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye - Kurt Dossche
21
De 8 ICT-eindtermen De leerlingen
hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier. kunnen zelfstandig oefenen in een door ict ondersteunde leeromgeving. kunnen zelfstandig leren in een door ict ondersteunde leeromgeving. kunnen ict gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven. kunnen met behulp van ict voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren. kunnen ict gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen. kunnen ict gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye
22
Evolutie en uitbreiding…
De maatschappij als kennismaatschappij Vaardigheden van de 21e eeuw (21e century skills) Mediawijsheid ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye
23
ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.