Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLodewijk van Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Case Corner 2.9.: Last minute ticketing Your Logo Here
2
Overzicht I. Ontstaansgeschiedenis II. Uitgangspunten & Doelstellingen III. Werking IV. Publiek & bereik V. Resultaten & ontvangst van de service VI. Succesfactoren VII. Vragen
3
I. Ontstaansgeschiedenis Sv/dK: databank met geactualiseerd aanbod van culturele evenementen in Brussel maar geen centraal verkooppunt idee van last-minute ticketbalie naar Parijs model (cf. Kiosque de la Madeleine) gepolst naar interesse bij culturele instellingen zoeken van partners + centrale locatie september 2003: start
4
II. Uitgangspunten & doelstellingen « last minute » ticketbalie : dagelijks plaatsen voor culturele voorstellingen van de avond zelf aan –50% dynamisch uitstalraam van het culturele aanbod in Brussel drempelverlaging voor cultuurparticipatie dankzij - democratische prijs - centralisatie van het aanbod - diversiteit van het aanbod (uiteenlopende disciplines) andere vorm van cultuurconsumptie spontaan, zonder voorafgaandelijke reservering, op ontdekking naar nieuwe locaties/gezelschappen/theaters… net als naar de bioscoop gaan
5
III. Werking (1): aanbod toneel, dans, muziek, opera, show, circus, folklore… min. 4 plaatsen voor elke, op dat moment lopende voorstelling van de aangesloten partners affichering aanbod van de dag (incl. # resterende plaatsen) ter plaatse : op elektronische borden www.arsene50.be : vanaf 18u de avond voordien
6
III. Werking (2): promotie / communicatie samenwerkingsverbanden met lokale (NL & FR) media & overheden weekaanbod in Agenda (Brussel Deze Week) & La Tribune de BXL internetzuilen van de Stad Brussel TV & radio (banner op TVBrussel, reclamespots op TéléBxl...) newsletter toeristische infokantoren & partners flyers met maandaanbod, visitekaartjes, vermelding op affiches & websites, in de programmabrochures… Tram van de MIVB & Smart promomateriaal: post-it blokjes, postkaarten…
7
III. Werking (3): praktisch tickets voor voorstellingen van de avond zelf aan de helft van de volle individuele prijs + 1 euro commissie van dinsdag tot zaterdag, van 12u30 tot 17u30 tickets voor zondag & maandag worden ’s zaterdags te koop ! ENKEL aan balie zelf (niet via internet of telefoon) op twee strategisch gekozen verkoopspunten : centrum: Koninginnegalerij bovenstad: Flagey (Elsene) voucher-systeem
8
III. Werking (3): partners zowel permanente als tijdelijke samenwerkingen (festivals, circussen…) digitale invoer via koppeling aan evenementendatabank Stichting v/d Kunsten aantal, categorie & volle individuele prijs van ter beschikking gestelde plaatsen, ten laatste om 16u de dag voorafgaand aan de voorstelling verkoopsoverzicht dagelijks opgestuurd via e-mail vanaf 18u mogelijkheid om resterende plaatsen zelf nog te koop aan te bieden basis voor facturatie
9
III. Werking (5): evolutie openingsuren tweede balie in bovenstad aantal partners newsletter met aanbod van de week samenwerking MIVB : vervoersbiljet metro/tram/bus aan -50% maandelijks bulletin / flyer met aanbod van de maand
10
IV. Publiek & bereik (1) zo breed mogelijk : al wie zin heeft in een uitstapje in het Brusselse cultuurleven verschillend qua leeftijd, sociale klasse, nationaliteit… en naargelang de dag
11
IV. Publiek & bereik (2) variërend naargelang locatie centrum: Brusselaars, toeristen bovenstad (Flagey): Brusselaars, Europese ambtenaren, studenten
12
V. Resultaten & ontvangst van de service (1) sinds opening van tweede balie verkoop gestegen met 53% seizoen 2004-2005: 14.108 verkochte tickets waarvan - 7.813 in de Koninginnegalerij - 6.295 (44,5%) in Flagey
13
V. Resultaten & ontvangst van de service (2) percentage verkochte t.o.v. aangeboden tickets gestegen met 14,07%
14
V. Resultaten & ontvangst van de service (3) Positieve ontvangst bij: publiek prijs, gemak & extra service (info, advies…) partners gebruiksgemak van systeem, extra zichtbaarheid & promotie, aantrek van nieuw/ander publiek culturele sector bevordering globale imago van de podiumkunsten en het culturele leven in Brussel toeristische sector praktische oplossing voor vragen naar culturele uitjes
15
VI. Succesfactoren gemak (specifiek voor toeristen; informatie, advies én reservatie op 1 centraal gelegen plaats) selfsupporting : gevarieerd aanbod met enkele grote publiekstrekkers (‘loterij’-factor) enkel ter plaatse aankoop van tickets (niet via internet / telefoon) persoonlijke component publiek (informeren, adviseren, overtuigen…) partners (aansporen tot het invoeren van beschikbare plaatsen)
16
VII. Vragen meer info ? Marijke Verdoodt Stichting voor de Kunsten Flageyplein 18 bus 15 1050 Elsene Tel.: 02/218.78.07 Fax: 02/219.74.16 marijke.verdoodt@agenda.be verantwoordelijke partners & desk : Anne Leroy desk@arsene50.be desk@arsene50.be / www.arsene50.bewww.arsene50.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.