Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdVictor Cools Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Zittenblijven
2
Inhoud Cijfers Effectiviteit
4
Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08
5
Cijfers SO Estimate of grade retention at lower secondary level (ISCED 2), 2007/08
6
Zittenblijven in Vlaanderen Effectief?
7
Zittenblijven Zittenblijven in SO: weinig onderzoek beschikbaar Ehmke et al. (2010) o 360 zittenblijvers in 3SO; vergeleken met 360 normaalvorderenden o ‘same age’ benadering (dus vergeleken met leeftijdsgenoten die wél overgingen -> meestal in nadeel van zittenblijver) o Focus op prestaties wiskunde o Geen verbetering in prestaties, maar wel verbetering in wiskundig zelfconcept. o Volgens Ehmke: ondersteuning voor ‘big-fish-little-pond’
8
Zittenblijven In Vlaanderen: voorheen geen onderzoek beschikbaar Op basis van LOSO-dataset: zittenblijvers in 2SO Propensity score matching Matchen van 215 zittenblijvers met 1380 normaalvorderende leerlingen.
9
Zittenblijven in SO (2 e jaar)
11
Zittenblijven in SO Lange termijn effecten: onderzoek stopt vaak bij afloop SO Succes in hoger onderwijs? Ferguson et al. (2001): ‘successful failures’; they have ‘beaten the odds’. o Zittenblijven in lager onderwijs? -> minder in HO o Succes in HO? -> minder ambitieus en minder succesvol o Afhankelijk van timing? -> hoe later zittenblijven, hoe minder kans op inschrijving HO.
12
Zittenblijven in SO Focus op: inschrijving SO (type), succes KT, succes LT ‘early retention’ vs ‘late retention’ PS-matching
14
Zittenblijven in SO (heel SO) In eerste 3 jaar SO; effect op verdere loopbaan na SO: o Minder deelname aan HO o Na SO meer (meteen) naar arbeidsmarkt o Wel deelname HO? Zelfde kans op succes, zowel op korte als op lange termijn In laatste 3 jaar SO; effect op verdere loopbaan na SO: o Minder deelname aan HO o Meer kans op deelname in alle vormen van HO/arbeidsmarkt, in vergelijking met academisch onderwijs o Wel deelname HO? Minder kans op succes, zowel op KT als op LT
15
Zittenblijven in SO Meer kans op vroegtijdig schoolverlaten (na controle voor prestaties, geslacht, sociaal economische status) o Kans op uitval 165% hoger bij zittenblijvers vs. normaalvorderende leerlingen Maar: geen ‘matching’ van leerlingen Impact op ‘betrokkenheid’ o Kennen lager/dalend verloop van betrokkenheid o Maar: richting? Lage betrokkenheid → zittenblijven? Zittenblijven → lage betrokkenheid?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.