De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fase 1 Ken de (detail)handel

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fase 1 Ken de (detail)handel"— Transcript van de presentatie:

1 Fase 1 Ken de (detail)handel
Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verzorgen van de winkel- en/of de opslagruimte Par: 5.5 en 5.5.1 Blz. 206 tm 211

2 Derving Het gemis/verlies van geld of goederen als gevolg van breuk, beschadiging of diefstal. Dus: Waarom je een artikel om wat voor redenen helemaal niet kunt verkopen of met korting moet verkopen.

3 Hoe te berekenen….. De waarde van de boekhoudkundige voorraad – werkelijke voorraad Dus: Theoretische voorraad of administratieve voorraad – werkelijke voorraad Dus Administratieve voorraad – werkelijke voorraad Is er een verschil? = Voorraad verschil!

4 Voorraadverschil Er zijn 2 soorten: Geregistreerde derving
Niet-geregistreerde derving

5 Geregistreerde derving
Wanneer je weet dat je een product niet meer kunt verkopen (klant heeft fles wijn omgestoten)…. Dit registreer je op een afboeklijst / afschrijvings-schrift (welk artikel, reden en prijs) of direct registreren met een handterminal Dit noem je afboeken! Afboeken is in prijs verlagen of weggooien

6 Redenen om af te boeken is wanneer artikelen onverkoopbaar worden door:
- Uit de mode raken - Verkleuringen - Beschadigingen - …. Dit zijn dan incourante artikelen of winkeldochters

7 Uitverkoop Incourante goederen worden vaak in de uitverkoop gedaan.
Komt veel voor in de modebranche.

8 Niet-geregistreerde derving
Wanneer je niet weet dat een artikel niet meer verkocht kan worden. Dit is vaak diefstal! Hier kom je pas achter als je gaat inventariseren!

9 Twee soorten derving Criminele derving: Opzettelijk
- winkeldiefstal (klanten) - Vandalisme - Diefstal door personeel - Diefstal door “derden” (loodgieter) Niet-criminele derving: Per ongeluk - Administratieve fouten - Kassa verschillen - Door klanten

10 5.5.1: ontstaan van “niet-criminele derving”
Meestal veroorzaakt door eigen personeel door: De 5 O’s Onachtzaamheid (Je let niet op risico’s) Onoplettendheid (je kijk niet goed uit) Onzorgvuldigheid (je werkt niet voorzichtig) Onwetenheid (je weet niet wat je doet) Ongeinteresseerdheid (het maakt je niet uit)

11 Niet-criminele derving
Bij de goederenontvangst Bij de goederenopslag In de winkelruimte In de administratie

12 Bij de goederenontvangst
- omdat je minder goederen binnen krijgt dan zou moeten (en je controleert dit niet) - omdat de kwaliteit van de goederen niet in orde is - Er is sprake van een slechte registratie van de geleidedocumenten (pakbon, vrachtbrief) Ontvangst van goederen: hoe het niet moet.... Hoe het ook kan...

13 Bij de goederenopslag worden artikelen bijvoorbeeld
- verkeerd opgeslagen waardoor bederf optreedt. - verkeerd behandeld waardoor breuk of beschadiging optreedt. - te lang opgeslagen waardoor ze winkeldochters worden - op de verkeerde manier geretourneerd - onverkoopbaar omdat ze verkeerd worden opgeslagen.

14 In de winkelruimte: Artikelen (worden) bijvoorbeeld:
- verkeerd gepresenteerd - verkeerd beprijsd - verzien van verkeerde prijsetiketten - verkeerd aangeslagen bij de kassa - verkeerd bewerkt - niet zorgvuldig omgepakt - raken zoek bij het bezorgen

15 In de administratie verwerking ontstaat er derving door:
- tel/schrijffouten - het niet correct verwerken van de goederenontvangst - prijswijzigingen die niet goed/optijd worden doorgegeven - verlieslijsten niet te verwerken of niet correct bijhouden


Download ppt "Fase 1 Ken de (detail)handel"

Verwante presentaties


Ads door Google