De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing & Logistiek 6 atheneum.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing & Logistiek 6 atheneum."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing & Logistiek 6 atheneum

2 Hoofdstuk 1 Communicatie

3 Hoofdstuk 1 Communicatie is het uitwisselen van gedachten, gevoelens, ideeën en informatie tussen mensen.

4 Hoofdstuk 1 Communicatie:
hiërarchisch gelijk vs. hiërarchisch ongelijk formeel vs. informeel verbaal vs. non-verbaal intern vs. extern persoonlijk vs. massa ……. vs. …….

5 hiërarchisch gelijk vs. hiërarchisch ongelijk:
Hoofdstuk 1 hiërarchisch gelijk vs. hiërarchisch ongelijk: zelfde functieniveau vs. ongelijk functieniveau

6 Hoofdstuk 1 formeel vs. informeel: schrijf vs. spreek
officieel vs. officieus zakelijk vs. persoonlijk

7 Hoofdstuk 1 verbaal vs. non-verbaal: woorden vs. alles behalve woorden
verbale communicatie: - mondeling - schriftelijk non-verbale communicatie: - gebaren - stemvolume - lichaamshouding - beelden

8 Hoofdstuk 1 intern vs. extern:
binnen de organisatie vs. buiten de organisatie (stakeholders!) corporate communication is een voorbeeld van externe communicatie (komen we later op terug!)

9 Hoofdstuk 1 persoonlijk vs. massa:
tussen beperkt aantal personen vs. openbaar voordeel van persoonlijke communicatie is dat directe feedback mogelijk is met openbaar wordt bedoeld dat het voor iedereen toegankelijk is voordeel van massacommunicatie is dat het per bereikt persoon goedkoop is

10 Communicatie: ZMBO-model
Hoofdstuk 1 Communicatie: ZMBO-model Z = zender M = medium B = boodschap O = ontvanger

11 Hoofdstuk 1 Communicatie: coderen en decoderen
interne ruis en externe ruis redundantie

12 Hoofdstuk 1 coderen en decoderen:
coderen is het omzetten van gedachte in een code (gebeurt door de zender!) decoderen is het interpreteren van de boodschap door de ontvanger (gebeurt dus door de ontvanger!) voor succesvol coderen en decoderen (en dus voor succesvolle communicatie!) is een gemeenschappelijk referentiekader nodig referentiekader is het geheel aan ervaringen, gevoelens, waarden en normen, taal en meningen

13 Hoofdstuk 1 interne ruis en externe ruis:
ruis is een verstoring van het communicatieproces waardoor de boodschap niet overkomt zoals deze bedoeld is bij interne ruis zit de oorzaak in het communicatieproces tussen zender en ontvanger bij externe ruis zit de oorzaak in externe omstandigheden (buiten de zender en ontvanger om)

14 Hoofdstuk 1 redundantie:
redundantie is het toevoegen van informatie zonder nieuwe waarde redundantie is herhalen


Download ppt "Marketing & Logistiek 6 atheneum."

Verwante presentaties


Ads door Google