Download de presentatie
GepubliceerdAdriana Smets Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
17 januari 2015 Programma: 10.00 – uur: Welkom en uitleg praktijkgedeelte. 10.15 – uur: Praktijk: Maurice Voestermans KNVB docent / Verenigingsadviseur 11.15 – uur: Pauze 11.30 – uur: Nabespreking praktijk: Maurice Voestermans Werken met JOP volgens KNVB trainingsjaarplan Afsluiting 2de bijeenkomst Coach de Coach: Piet v.d.Kerkhof
2
Werken vanuit één doelstelling
“De Uitblinkers” “Trainingsplanner”
3
Even voorstellen Maurice Voestermans
Verenigingsadviseur KNVB district Zuid II Docent TC III jeugd
4
Structuur van voetballen
Spelbedoeling: Winnen Teamfuncties: aanvallen - verdedigen - omschakelen Teamtaken: Opbouwen en scoren/ doelpunten voorkomen en storen - vrijlopen - knijpen - druk zetten - dekken - etc. - passen - aannemen - dribbelen - schieten - sliding - tegenhouden zonder balcontact met balcontact (techniek) Ondersteunend (manifesteert zich in de harde kern) Communicatie: - spelinzicht op teamniveau - afstemmen voetbalhandelingen - waarnemen harde kern bewegingshandelingen Spelinzicht: - ind. voetballer - keuzes - koppeling teamtaak/ teamfunctie Voetbalhandelingen positie richting uitvoering snelheid moment
5
Jeugdvoetballeerproces
"ontwikkelen van voetbalhandelingen" (aanvallen,verdedigen en omschakelen) presteren als team in de competitie A spelen als een team B afstemmen van basis- taken binnen team C leren spelen vanuit een basistaak leeftijdsspecifieke kenmerken D leren samen doel- gericht te spelen 11 tegen 11 E doelgericht leren handelen met bal F leren beheersen van de bal 7 tegen 7 MP 4 tegen 4
6
Algemene uitgangspunten
Bij verdedigen Doel goed afschermen. Speelruimte zo klein mogelijk maken (compact) Druk op balbezittende speler houden. Scherp dekken in de omgeving van de bal. Rug-ruimte dekking verder van de bal af. Zo lang mogelijk nuttig blijven. Geen overtredingen.
7
De training van vandaag met de D2
Doelstelling: Teamfunctie verdedigen Teamtaak verstoren van de opbouw en voorkomen van doelpunten Welk speelveldgedeelte? Warming up Pass en trapvorm in de open ruimte (1/2 veld) 3 V 4 In twee verschillende organisaties 7 V keepers Teamtactische training binnen de doelstelling
10
PRAKTIJK Blijf aub bij elkaar staan!
11
Pauze 10min
12
Nabespreking praktijk
13
Visie op jeugdvoetbal Wat is voetballen ?
Visie op (beter) leren voetballen ? Wordt het spel gespeeld ? Wordt het spel geleerd ? Wordt er plezier aan beleefd ? Structuur van voetballen ? Jeugdvoetballeerproces ? Leeftijdsspecifieke kenmerken ? Opleidings- en coachingsdoelstellingen Geven van training Coachen van de wedstrijd DVD’s Begeleiden spelers/sters
14
Wat is voetballen ? Spelbedoeling: Winnen Teamfuncties:
aanvallen - verdedigen - omschakelen Teamtaken: Opbouwen en scoren/ doelpunten voorkomen en storen - vrijlopen - knijpen - druk zetten - dekken - etc. - passen - aannemen - dribbelen - schieten - sliding - tegenhouden zonder balcontact met balcontact (techniek) Ondersteunend (manifesteert zich in de harde kern) Communicatie: - spelinzicht op teamniveau - afstemmen voetbalhandelingen - waarnemen harde kern bewegingshandelingen Spelinzicht: - ind. voetballer - keuzes - koppeling teamtaak/ teamfunctie Voetbalhandelingen positie richting uitvoering snelheid moment
15
Wat is voetballen voor pupillen ?
Plezier Aanvallen, Verdedigen en Omschakelen (D-pupillen) Winnen (doelpunten maken, maar ook doelpunten voorkomen) Medespelers, tegenstanders, ouders etc. Trainingen DVD Allemaal Uitblinkers Eisen aan de voetbaltraining / voetbal leerbaar maken: Voetbaleigen bedoeling Veel herhaling ( spelers leren door te doen ) Rekening houden met de groep ( leeftijd, niveau etc ) Leeftijdsspecifieke kenmerken Juiste coaching ( beïnvloeding, hoe doe je dat ? )
16
Jeugdvoetballeerproces
"ontwikkelen van voetbalhandelingen" (aanvallen,verdedigen en omschakelen) presteren als team in de competitie A Junior spelen als een team B afstemmen van basis- taken binnen team C leren spelen vanuit een basistaak leeftijdsspecifieke kenmerken D Pupil leren samen doel- gericht te spelen 11 tegen 11 E doelgericht leren handelen met bal F leren beheersen van de bal 7 tegen 7 MP 4 tegen 4
17
Goede planning / afstemming!
Lange-termijn-werk SR SR presteren als team in de competitie Goede planning / afstemming! SR SR presteren als team in de competitie SR SR presteren als team in de competitie A 11 : 11 A leren presteren als team in de competitie B B 11 : 11 spelen als een team C C 11 : 11 D afstemmen van basis- taken binnen team 11 : 11 Blijft bij originele presentatie voor uitleg D E leren spelen vanuit een basistaak E 11 : 11 leren samen doel- gericht te spelen F F 7 : 7 doelgericht leren handelen met bal MP leren beheersen van de bal 7 : 7 MP leren beheersen van de bal 4 : 4 KNVB District Zuid II regio 6 // Kaderbijeenkomst RVT // // 17
18
Welke voetbalhandelingen in het aanvallen, verdedigen moeten binnen deze leeftijdscategorie geleerd worden om de spelbedoeling te realiseren?
19
PLANNEN EN ORGANISEREN TRAININGSLEERPLAN
De middelen als basis ALLEMAAL UITBLINKERS MINI- PUPILLEN
21
Opleidingsdoel E-pupillen
"bal is middel in samenwerken" - leren samen doelgericht te spelen - doelstelling algemene uitgangspunten dominante voetbalhandelingen spelregels aanvallen ( doelpunten maken) samen opbouwen om kansen te creëren of de bal te verplaatsen naar de helft van de tegenpartij samen scoren aanvallende voetbalhandelingen zijn meer gerelateerd aan een rol als speler achterin of voorin handelingen i.r.t. positie, richting, moment en snelheid keuze tussen zelf de oplossing zoeken of gebruik maken van een medespeler meer oog voor spelers in de buurt van de bal ruimte met elkaar groot maken (lengte / breedte) dieptespel gaat voor breedtespel breedtespel en terugspelen zijn (mogelijk) voorwaarde voor dieptespel bal houden veldbezetting - niet meer allemaal dicht bij elkaar (afstanden) het beheersen van de bal wordt steeds meer een middel om samen op te bouwen en te scoren. voor de spelers zonder bal krijgt vrijlopen en positie kiezen steeds meer betekenis (voorwaarde voor samenwerken) handelingen i.r.t. positie, richting, moment en snelheid (rol tegenstanders) eerste stappen in onderlinge afstemming van voetbalhandelingen (bv. het passen i.r.t. vrijlopen / wel of geen passeeractie etc.) 'nieuwe spelregels' duur v.d. wedstrijd KNVB District Zuid II regio 6 // Kaderbijeenkomst RVT // // 21
23
Trainen is het vereen- voudigen v.d. wedstrijd
4+k t 4+k 4+k t 3+k 3+k t 2+k Spelbedoeling: Winnen Teamfuncties: aanvallen - verdedigen - omschakelen Teamtaken: Opbouwen en scoren/ doelpunten voorkomen en storen Voetbalhandelingen vereenvoudigen Ondersteunend (manifesteert zich in de harde kern) Spelinzicht: - ind. voetballer - keuzes - waarnemen - koppeling teamtaak/ teamfunctie harde kern bewegingshandelingen Ondersteunend (manifesteert zich in de harde kern) Communicatie: - spelinzicht op teamniveau - afstemmen voetbalhandelingen - waarnemen met balcontact (techniek) zonder balcontact - passen - aannemen - dribbelen - schieten - sliding - tegenhouden - etc. - vrijlopen - knijpen - druk zetten - dekken - etc. positie richting uitvoering snelheid moment
24
TRAININGSORGANISATIE F-PUPILLEN
dd. Teamfunctie Oefenvormen Methodiek Coaching 10 minuten “Warming-up Uitrazen” Oefenvorm 1.3 Dribbelkampioen “Ik en de bal”, zowel spelers als keepers oefenen individueel de voetbalhandelingen, welke deze training aan bod komen Individuele aandacht: Elke speler/ster 1 bal Doelstelling Aanvallen: Het verbeteren van het positiespel in de opbouw Handelingen met bal: passen, aannemen Handelingen zonder bal: vrijlopen, ruimte groot (breed – diep) maken Vereenvoudiging 15 minuten Opbouwen Oefenvorm 3.1 : 3 tegen 2 met 4 doeltjes Moeilijker maken : -Veld breder maken Makkelijker maken : -Veld smaller maken -Doeltjes dichter bij elkaar Situatief coachen Toepassen Partijvorm 3A : 4 tegen 4 met 4 doeltjes Begeleidend coachen Aanvallen : Het verbeteren van het uitspelen van de één tegen één situatie Handelingen met bal: dribbelen, passeren Handelingen zonder bal: een gat trekken, ruimte zoeken Scoren Oefenvorm 1.11 : 1 tegen 1 met 2 grote doelen Veld kleiner maken Veld breder maken Partijvorm 2A: 4 tegen 4 op 2 grote doelen
25
Trainingsorganisatie E-pupillen
dd. Teamfunctie Oefenvormen Methodiek Coaching 10 minuten “Warming-up” 4 tegen 4 straatvoetbal Doelstelling Verdedigen: Het verbeteren van het storen van de opbouw van de tegenpartij en het op de juiste momenten veroveren van de bal. Handelingen : ruimte klein maken, druk zetten op de bal, duel om de bal / veroveren, kort dekken, rug- en ruimtedekking Vereenvoudiging 15 minuten Verdedigen – Storen Oefenvorm 1.1 : 2 tegen 2 + k op 1 groot en 1 klein doel Moeilijker maken : - Veld breder maken Makkelijker maken : - Veld smaller maken - Doeltjes dichter bij elkaar Situatief coachen Toepassen Partijvorm 1 : 4 tegen 4 met 4 doeltjes Begeleidend coachen Doelstelling Aanvallen : Het verbeteren van het op de juiste momenten diep spelen in de opbouw om van daaruit kansen te creëren. Handelingen : passen, aannemen, dribbelen, positie kiezen en vrijlopen Aanvallen – Scoren Oefenvorm 2.2 : 4 tegen 3 met 2 grote doelen (formaties 3t2 & 1t1) Veld kleiner maken Veld breder maken Partijvorm 2a : 4 tegen 4 op 2 grote doelen
26
Trainingsorganisatie D-pupillen
Warming-up - Zonder bal 5 minuten - Met bal 10 minuten “Ik en de bal”, zowel spelers als keepers oefenen individueel de voetbalhandelingen, welke deze training aan bod komen Aanvallen Opbouwen met juiste moment van diepte (15-20 minuten) Vereenvoudigde voetbalvorm Oefenvorm 2.2.: 4(+K) tegen 3(+K) lang smal veld met grote doelen Situatief coachen Variatie van 4 tegen 4 Partijvorm 2.1.: 4(+K) tegen 4(+K) met lang smal veld met grote doelen Situatief en begeleidend coachen Grote partijvorm Partijspel 3.: 7 tegen 7 met 2 grote doelen Begeleidend coachen Nabespreking (5 minuten) Met spelers TRAINING MET GROTERE AANTALLEN 26
27
Samenvatting De wedstrijd is het meetpunt
beoordelen van voetbalhandelingen van spelers binnen aanvallen, verdedigen en omschakelen Rekening houden met de beginsituatie ontwikkelingskenmerken vertalen naar … opleidings- en coachingsdoelstelling Trainen is het vereenvoudigen van de wedstrijd vereenvoudigen in weerstanden koppelen aan doelstelling en beginsituatie Juiste beïnvloeding dwingende organisatie wat de coach ziet - wat de coach doet en zegt Praatje, plaatje, daadje
29
Veilig sportklimaat Het is niet een kwestie van goed of fout
maar meer de vraag hoe we het (nog) beter kunnen doen
30
Bedankt voor jullie aandacht.
-Succes met de club -Succes met jouw team -Succes met jouw trainingscarrière -Succes met het beïnvloeden van spelers en speelsters zodat die met nog meer plezier leren voetballen!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.