Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKarolien Wouters Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite www.LightBite-project.net Dit project kwam tot stand met de steun van de Europese Commissie. Deze publicatie geeft uitsluitend de opinie van de auteur weer en de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventueel gebruik van de betreffende inhoud. Coordinated by
2
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Ben je als eerste-lijnsverantwoordelijke niet echt vertrouwd met het ontwikkelen van korte trainingspakketjes? Geen nood, deze helpwijzer zet je hierbij op de juiste weg. Je hoeft maar 2 criteria in te geven: - hoeveel tijd je kunt investeren in de ontwikkeling - welk materiaal je reeds ter beschikking hebt En dan biedt deze helpwijzer je de nodige didactische richtlijnen om een geslaagde LightBite te ontwikkelen. Probeer het uit! Start de helpwijzer Introductie
3
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Max 1 uur 1 uur of meer Hoeveel tijd kan je investeren in het ontwikkelen van de LightBite? Max 30 min
4
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Heb je tekst? Welk materiaal heb je ter beschikking? Nee Ja herbegin
5
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin
6
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Je hebt slechts een beperkte tijd (max 30 min) en je hebt geen materiaal ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met: Inleiding Inleiding Midden Midden Slot Slot Verder evolueren Verder evolueren Max 30 min Geen materiaal beschikbaar herbegin
7
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van je LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding
8
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden
9
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot inleiding midden
10
HELPWIJZER www.LightBite-project.net HELPWIJZER Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bv. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren
11
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Je hebt slechts een beperkte tijd (max 30 min) en je hebt enkel afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met: Inleiding Inleiding Midden Midden Slot Slot Verder evolueren Verder evolueren Max 30 min Enkel afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin
12
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding
13
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (bvb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, anders kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden
14
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden
15
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot
16
HELPWIJZER www.LightBite-project.net HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bv. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo
17
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin
18
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Je hebt slechts een beperkte tijd (max 30 min) en je hebt enkel tekst ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met: Inleiding Inleiding Midden Midden Slot Slot Verder evolueren Verder evolueren Max 30 min Enkel tekst beschikbaar herbegin
19
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding
20
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden
21
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot
22
HELPWIJZER www.LightBite-project.net HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bv. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo
23
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Je hebt slechts een beperkte tijd (max 30 min) en je hebt tekst & afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met: Inleiding Inleiding Midden Midden Slot Slot Verder evolueren Verder evolueren Max 30 min Tekst & afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin
24
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding
25
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (bvb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, zoniet kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen Inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden
26
HELPWIJZER www.LightBite-project.net inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met gebruik van tekst * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet
27
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot
28
HELPWIJZER www.LightBite-project.net HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo
29
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Heb je tekst? Welk materiaal heb je ter beschikking? Nee Ja herbegin
30
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin
31
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Je hebt maximaal 1 uur tijd en je hebt geen materiaal ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met: Inleiding Inleiding Midden Midden Slot Slot Verder evolueren Verder evolueren Max 1 uur Geen materiaal beschikbaar herbegin
32
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding
33
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)
34
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden
35
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2)
36
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht hebt gegeven, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot
37
HELPWIJZER www.LightBite-project.net HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie http://www.lightbite-project.nethttp://www.lightbite-project.net In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo
38
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Je hebt maximaal 1 uur tijd en je hebt enkel afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met: Inleiding Inleiding Midden Midden Slot Slot Verder evolueren Verder evolueren Max 1 uur Enkel afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin
39
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding
40
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)
41
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (vb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, anders kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden
42
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) vervolg midden
43
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Gebruik afbeelding/audio/video in je oefening bvb. Sleep de tekst naar het overeenkomstig gebruiksvoorwerp op de afbeelding. bvb. Toon een aantal handelingen aan de hand van afbeeldingen, met de vraag “welke handeling is correct”? inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3)
44
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot
45
HELPWIJZER www.LightBite-project.net HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie http://www.lightbite-project.nethttp://www.lightbite-project.net In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo
46
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin
47
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Je hebt maximaal 1 uur tijd en je hebt enkel tekst ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met: Inleiding Inleiding Midden Midden Slot Slot Verder evolueren Verder evolueren Max 1 uur Enkel tekst beschikbaar herbegin
48
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding
49
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)
50
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden
51
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2)
52
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot
53
HELPWIJZER www.LightBite-project.net HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie http://www.lightbite-project.nethttp://www.lightbite-project.net In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo
54
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Je hebt maximaal 1 uur tijd en je hebt tekst & afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met: Inleiding Inleiding Midden Midden Slot Slot Verder evolueren Verder evolueren Max 1 uur Tekst & afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin
55
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding
56
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)
57
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (vb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, zoniet kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden
58
HELPWIJZER www.LightBite-project.net inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met gebruik van tekst * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet vervolg midden
59
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Gebruik afbeelding/audio/video in je oefening bvb. Sleep de tekst naar het overeenkomstig gebruiksvoorwerp op de afbeelding. bvb. Toon een aantal handelingen adhv afbeeldingen, met de vraag “welke handeling is correct”? inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3)
60
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot
61
HELPWIJZER www.LightBite-project.net HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie http://www.lightbite-project.nethttp://www.lightbite-project.net In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo
62
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Heb je tekst? Welk materiaal heb je ter beschikking? Nee Ja herbegin
63
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin
64
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Je hebt minimaal 1 uur tijd en je hebt geen materiaal ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met: Inleiding Inleiding Midden Midden Slot Slot Verder evolueren Verder evolueren Min 1 uur Geen materiaal beschikbaar herbegin
65
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding
66
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)
67
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden
68
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie http://www.lightbite-project.nethttp://www.lightbite-project.net inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) vervolg midden
69
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Geef een specifieke opdracht met de nodige feedback bvb. Welke 2 elementen zijn van cruciaal belang bij deze werkafspraken? Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in je informatie, oefening of opdracht. Meer richtlijnen in verband met afbeeldingen.Meer richtlijnen Gebruik het microscenario, dat je vindt opmicroscenario http://www.lightbite-project.net onder “Project”http://www.lightbite-project.net inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3) vervolg midden
70
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (bvb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, anders kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (4)
71
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in de evaluatievraag. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot
72
HELPWIJZER www.LightBite-project.net HELPWIJZER Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Zoek dit materiaal online (let op copyright) Maak dit materiaal zelf: Op onze website vind je een handleiding om -een foto te bewerken -een mindmap te maken -een ‘foto’ van je scherm te nemen = screencapturing -een ‘filmpje’ te maken van handelingen op je pc-scherm = screencasting In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren -een quiz te ontwikkelen -audiomateriaal te maken
73
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Je hebt minimaal 1 uur tijd en je hebt enkel afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met: Inleiding Inleiding Midden Midden Slot Slot Verder evolueren Verder evolueren Min1 uur Enkel afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin
74
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding
75
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)
76
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (vb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, zoniet kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden
77
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) vervolg midden
78
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie http://www.lightbite-project.nethttp://www.lightbite-project.net inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3) vervolg midden
79
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Gebruik je afbeelding/audio/video in je oefening bvb. Sleep de tekst naar het overeenkomstig gebruiksvoorwerp op de afbeelding. bvb. Toon een aantal handelingen aan de hand van afbeeldingen, met de vraag “welke handeling is correct”? Geef een specifieke opdracht met de nodige feedback bvb. Welke 2 elementen zijn van cruciaal belang bij deze werkafspraken? Gebruik het microscenario, dat je vindt opmicroscenario http://www.lightbite-project.net onder “Project”http://www.lightbite-project.net inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (4)
80
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in de evaluatievraag. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot
81
HELPWIJZER www.LightBite-project.net HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Zoek dit materiaal online (let op copyright) Maak dit materiaal zelf: Op onze website vind je een handleiding om -een foto te bewerken -een mindmap te maken -een ‘foto’ van je scherm te nemen = screencapturing -een ‘filmpje’ te maken van handelingen op je pc-scherm = screencasting In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo -een quiz te ontwikkelen -audiomateriaal te maken
82
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin
83
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Je hebt minimaal 1 uur tijd en je hebt enkel tekst ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met: Inleiding Inleiding Midden Midden Slot Slot Verder evolueren Verder evolueren Min 1 uur Enkel tekst beschikbaar herbegin
84
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding
85
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)
86
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden
87
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie http://www.lightbite-project.nethttp://www.lightbite-project.net inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) vervolg midden
88
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Geef een specifieke opdracht met de nodige feedback bvb. Welke 2 elementen zijn van cruciaal belang bij deze werkafspraken? Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in je informatie, oefening of opdracht. Meer richtlijnen in verband met afbeeldingen.Meer richtlijnen Gebruik het microscenario, dat je vindt opmicroscenario http://www.lightbite-project.net onder “Project”http://www.lightbite-project.net inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3) vervolg midden
89
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (bvb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, anders kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (4)
90
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in de evaluatievraag Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot
91
HELPWIJZER www.LightBite-project.net HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Zoek dit materiaal online (let op copyright) Maak dit materiaal zelf: Op onze website vind je een handleiding om -een foto te bewerken -een mindmap te maken -een ‘foto’ van je scherm te nemen = screencapturing -een ‘filmpje’ te maken van handelingen op je pc-scherm = screencasting In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo -een quiz te ontwikkelen -audiomateriaal te maken
92
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Je hebt minimaal 1 uur tijd en je hebt tekst & afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met: Inleiding Inleiding Midden Midden Slot Slot Verder evolueren Verder evolueren Min 1 uur Tekst & afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin
93
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding
94
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)
95
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video- en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (bvb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, anders kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden
96
HELPWIJZER www.LightBite-project.net inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met gebruik van tekst * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet vervolg midden
97
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van tools: zie www.Lightbite-project.net.www.Lightbite-project.net inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3) vervolg midden
98
HELPWIJZER www.LightBite-project.net Gebruik je afbeelding/audio/video in je oefening bvb. Sleep de tekst naar het overeenkomstig gebruiksvoorwerp op de afbeelding. bvb. Toon een aantal handelingen adhv afbeeldingen, met de vraag “welke handeling is correct”? Geef een specifieke opdracht met de nodige feedback bvb. Welke 2 elementen zijn van cruciaal belang bij deze werkafspraken? Gebruik het microscenario, dat je vindt opmicroscenario http://www.lightbite-project.net onder “Project”http://www.lightbite-project.net inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (4)
99
HELPWIJZER www.LightBite-project.net = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in de evaluatievraag. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot
100
HELPWIJZER www.LightBite-project.net HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Zoek dit materiaal online (let op copyright) Maak dit materiaal zelf: Op onze website vind je een handleiding om -een foto te bewerken -een mindmap te maken -een ‘foto’ van je scherm te nemen = screencapturing -een ‘filmpje’ te maken van handelingen op je pc-scherm = screencasting In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo -een quiz te ontwikkelen -audiomateriaal te maken
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.